[Interview] 'Geen geneuzel of stoere praatjes, maar inhoud en visie'

[Interview] 'Geen geneuzel of stoere praatjes, maar inhoud en visie'
  • Content
  • 16 feb 2016 @ 09:15
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewContent

‘Lubbers De Jong bestaat inmiddels bijna 30 jaar en ik was zelf ooit klant van het bureau in mijn rol van medeoprichter en marketingdirecteur van Dell Benelux. In 2008 heb ik het bedrijf van Bert Lubbers overgenomen met de doelstelling om de dienstverlening van Lubbers De Jong te moderniseren voor de digitale wereld en alle nieuwe mogelijkheden en mediakanalen die er zijn. Dat is natuurlijk een doorlopend proces, maar we zijn daar succesvol mee’, zegt Peter Keijzer, directeur van Amsterdams adviesbureau Lubbers De Jong

Waar zijn jullie goed in?
‘Ik denk dat onze kracht zit in het goed luisteren naar klanten, om vervolgens met een realistische blik in te schatten waar hun grootste kansen liggen. Wij werken voor een divers aanbod van technologie bedrijven, waaronder ook enkele startups. Dat geeft ons zelf nieuwe inzichten waar uiteindelijk iedereen van profiteert. Zo bouwen wij pragmatisch en meetbaar mee aan het merk van de klant door digitale verbindingen te realiseren.’

Richten jullie je nog op specifieke branches?
‘Wij richten ons van nature op de IT-markt, maar in loop der jaren is techniek zo gemeengoed geworden, dat we ons nu richten op diverse sectoren waarin technologie een centrale rol speelt. Dat hebben we gedefinieerd als: Information Technology, Digital Transformation, WorkplaceTech, ConsumerTech, FinTech, MarketingTech en Software en Startups. Deze bedrijven helpen wij bij het creëren van engagement, het versnellen van hun groei en digitale transformatie.’

Welke trends signaleert u in marketing en communicatie?
‘Ik zie de ontegenzeggelijke beweging naar beeld en multimedia, van fotografie en infographics tot podcasts en video. Dit bepaalt voor een groot deel de effectiviteit van personal PR, blogging en social media. Daarnaast zijn allerlei vormen van analytics, big data en artificial intelligence sterk in opkomst om de moderne marketeer van betere inzichten te voorzien. Daarmee wordt één-op-ééncontentmarketing mogelijk en kunnen de verhalen verteld worden die het beste aansluiten op de informatiebehoefte van je doelgroepen.’

Wat is jullie laatste nieuws?
‘In de communicatie en PR gaat het steeds meer over de inhoud en het bereiken van specifieke doelgroepen via allerlei digitale kanalen. Geen geneuzel of stoere praatjes, maar inhoud en visie. Een stip aan de horizon zetten en een stap naar voren maken. En dat alles zoveel mogelijk meetbaar met Google Analytics en marketing automation. Onze klanten vragen om hulp bij die transitie. Ik zie dat de adoptie van marketing automation snel gaat. Gelaagde content is daar steeds belangrijker bij, wat wil zeggen dat er voor elke fase van het aankoopproces specifieke content beschikbaar moet zijn. Wij helpen bedrijven de stap te maken naar marketing automation en contentmarketing.’

Door wie laat je je inspireren?
‘Dat zijn er bijna teveel om op te noemen. Ik raak onder andere erg geïnspireerd door Brian Solis, een bekende antropoloog en futurist. De Nederlandse kunstenaar en ontwerper Daan Roosegaarde, Federico Pistono, de auteur van het boek Robots Will Steal Your Job, But That’s Okay, en Yuri van der Geest, ambassadeur van de Singularity University.’

Hoe ziet de toekomst er uit over pakweg 2 jaar?
‘Ik verwacht dat we als bedrijf de komende jaren twee keer zo groot zullen zijn. Er zijn zoveel ontwikkelingen in de markt, waaronder het afbrokkelen van de corporates. Ik geloof in het nieuwe speelveld van jonge ondernemers en start ups, die allemaal met uitzonderlijke focus op hun producten en diensten met ons de samenwerking zoeken voor communicatie en PR.’

Heeft u nog learnings voor de lezers?
‘Laat je niet manipuleren. Ik weiger meestal om over “brands” te spreken, maar ik vind wel dat de ervaring van een product of dienst allesbepalend is voor elke volgende actie in je handelen en communicatie. Het was nog nooit zo belangrijk hoe mensen over je spreken, zowel online als offline, en daar moet je je goed van bewust zijn.’

Is de crisis voorbij wat u betreft?
‘Ik denk dat de crisis voorbij is voor de bedrijven die tijdig het licht hebben gezien om zich aan te kunnen passen aan de nieuwe digitale wereld. Ik ben die oude wereld zelf al lang ontvlucht, maar er zijn natuurlijk genoeg mensen die daar nog moeite mee hebben. Elk bedrijf heeft daarom mensen nodig die op dat vlak de kar kunnen trekken en anderen binnen de organisatie kunnen inspireren. Met het initiatief www.digital-transformers.nl doen wij een poging om deze beweging onder de aandacht te krijgen en de voorbeelden in het zonnetje te zetten.’

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken