'Doelgroep grootste verschil Instagram Stories en Snapchat'
- Content
- 8 aug 2016 @ 11:34
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - DigitaalContent
- 8 aug 2016 @ 11:34
- Redactie Contentmarketing
Vorige week (3 augustus) lanceerde Instagram een nieuwe feature: Instagram Stories. De feature heeft veel weg van Snapchat, waar de gebruiker ook verhalen kan delen die binnen 24 uur verdwijnen van zijn/haar tijdlijn. Laurens Eckhart, sales manager online advertising bij influencer agency Influencer At Work, laat middels een persbericht weten wat hij vindt van de nieuwe feature.
Wat vindt u ervan dat Instagram ervoor heeft gekozen Snapchat te kopiëren?
Het was voor ons ook een verrassing, maar ik denk dat het uiteindelijk een goede keuze is. Het grootste verschil zit 'm met name in de doelgroep die beide apps bereiken. Snapchat heeft een vrij jonge doelgroep (13-29); Instagram wat ouder (16-36). Op Snapchat volg je directe vrienden en grote sterren; op Instagram laat men zich inspireren op een bepaald thema.
Op welke manier kunnen merken inspelen op Instagram Stories?
Merken kunnen ervoor kiezen om influencers in te zetten die hun product of dienst promoten in Instagram Stories. Het mooie hieraan is dat Stories ervoor zorgt dat je een wat ruwere momentopname kunt maken dan de meestal 'gepolijste' Instagramfoto's. Daarbij zijn de kosten lager dan die van een normale posting voor een merk op Instagram. Doordat Instagram door influencers veel vaker gebruikt wordt voor on topic posting als fashion, bueaty en lifestyle, kun je op die doelgroep targetten met Stories.
Betekent dit nu het einde van Snapchat?
Ik denk dat het wel even een klap is geweest in het gezicht van Snapchat, maar dat de fervent gebruikers ervan de app wel trouw blijven. Wel zorgt deze nieuwe Instagram feature ervoor dat de wat oudere generatie nu al kennis maakt met de mogelijkheden van Snapchat, zonder dat ze Snapchat daadwerkelijk gebruiken. Instagram Stories kan er hiermee zelfs voor zorgen dat mensen nu Snapchat gaan downloaden. Wel moet Instagram flink investeren in nieuwe features, omdat het mijns inziens nu nog te beperkt is als je het met Snapchat vergelijkt.
Wat vinden de gebruikers van Instagram Stories?
Op dit moment is er veel commentaar en de meest gehoorde klacht is dat Snapchat beter is dan Stories. Uiteraard is er altijd veel commentaar op veranderingen, maar ik ben benieuwd hoe Stories zich gaat ontwikkelen. Ik denk dat de twee straks prima door één deur kunnen, omdat ze ieder een andere doelgroep aanspreken. Ook hoor je nogal wat geluiden dat veel mensen het vinden lijken op de strijd tussen VHS en Betamax, maar ik denk dat dit gaat loslopen. (LB)
Lees ook: Instagram steelt Snapchatconcept
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- GPCM2025: 'De prijs was een enorme bevestiging voor Knorr en...
- ‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend...
- FME en We Agency lanceren jongerenplatform Dukteep
- Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten voor Kinderpostzegels
- Univé zet kindertekeningen in voor verkeersveiligheid met...
- Lego World 2025: bouwen aan beleving en merk
Laatste Nieuws
- GPCM2025: 'Contentmarketing krijgt... 18-09-2025
- GPCM2025: 'De verleiding is om lui... 17-09-2025
- Lego World 2025: bouwen aan beleving... 16-09-2025
- Bibliotheek Rotterdam belicht... 16-09-2025
- 'De Grand Prix draait niet om... 16-09-2025
- Groei Veilig start campagne voor... 16-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes