Madelon Fortuin (NRC): 'Branded content is niet per definitie oninteressant'

Madelon Fortuin (NRC): 'Branded content is niet per definitie oninteressant'
  • Content
  • 3 feb 2020 @ 10:23
  • 20227 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Branded Content EventBranded contentContent

Madelon Fortuin, commercieel directeur bij NRC Media, is een van de sprekers op Branded Content Event, aanstaande donderdag in de Amsterdome. We vroegen haar naar uitdagingen, misverstanden en de hoofdredactionele koers van NRC.

Branded Content Event met als thema 'make content great again' vindt plaats op donderdag 6 februari in de nieuwe evenementenlocatie Amsterdome. Ga hier naartoe voor meer informatie.

Wat kunnen we verwachten van je talk?

Een verhaal dat ingaat op hoe vanuit journalistieke invalshoeken, met oog voor de lezer, commerciële doelen kunnen worden gediend. Waarbij het draait om relevantie.

Wat is voor marketeers in 2020 de grote uitdaging op het gebied van branded content?

Misschien wel de kunst van het loslaten. Dus niet zozeer willen zenden, maar meer oog houden voor wat voor de doelgroep interessant is om te ontvangen.

Van welke branded content-case ben je onder de indruk en waarom?

Zelf vind ik nog steeds sterk hoe de branded content-tak van The New York Times de serie 'Orange is the New Black' heeft gepromoot. Ingegaan op hoe het leven is in Amerikaanse vrouwengevangenissen en hoe het systeem is ingericht op mannen en minder goed op vrouwen.

Ze behandelen een maatschappelijk thema, waar lang geen aandacht voor was. Onderbouwd met feiten. Piper Kerman (auteur van het boek waarop de serie is gebaseerd, red.) wordt aan het woord gelaten. Een inhoudelijk goed en journalistiek verhaal, om uiteindelijk te eindigen in de aankondiging van het tweede seizoen van de serie.

Welk misverstand over branded content moet zo snel mogelijk de wereld uit worden geholpen?

Dat het per definitie minderwaardige en oninteressante content zou zijn.

Wat is bij NRC je grootste marketinglearning geweest?

Teruggaan naar de basisvraag: waarom bestaan wij als bedrijf en wat is onze betekenis? Nu noemen we dat 'purpose marketing'. Als je deze exercitie bruut doorvoert, kom je tot de kern. In ons geval is dat vertrouwen, daar staan wij voor. Zowel richting de lezer als ook de adverteerder.

Doen we dat dan altijd goed? Heus niet. Maar het is wél de drijfveer van ons bestaan: ingaan op niet alleen het hoe, wat, waar en wanneer, maar ook het waaróm. Zaken die duister zijn aan het licht brengen. Op feiten gebaseerd. NRC duidt, analyseert, is betrokken en onderzoekt. Zaken die verborgen zijn, wil NRC aan het licht brengen. Waarheidsgetrouw en niet in snelle citaten, maar breed kijkend en diepgravend.

Hoe ga jij de twijfelende marketeer overhalen om toch naar Branded Content Event te komen?

Nou, niet zou ik zeggen. Het programma zou aanleiding moeten geven om erbij aanwezig te willen zijn. Mensen die niet willen, zou ik niet willen gaan overhalen.

Tot slot: na negen jaar Peter Vandermeersch zwaait sinds juni 2019 René Moerland de hoofdredactionele scepter bij NRC. Hoe bevalt Fortuin de samenwerking?

René is een fantastische hoofdredacteur, zowel inhoudelijk als persoonlijk. En ja, uiteraard is hij een andere man dan Peter. René treedt minder op de voorgrond.

In mijn rol als commercieel directeur hang ik mijn karretje altijd achter het karretje van de hoofdredactie - en dat is bij René niet anders. Ik geloof er heilig in dat er binnen één bedrijf maar één koers kan zijn. Je kunt niet -ook niet in een commerciële functie- op een ander spoor gaan zitten dan die van de hoofdredactie. Natuurlijk is er een scheiding tussen redactie en commercie, maar we varen één koers en dat is die van de hoofdredacteur.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken