Iedereen is contentmarketeer. Of toch niet?
- Content
- 21 okt 2015 @ 09:15
- Link
-
Maroesja Kuut
content marketeer
Creatxt communicatie & content - BloggenJournalistiek
- 21 okt 2015 @ 09:15
- Maroesja Kuut
Schrijven leer je op de basisschool, dus iedereen kan schrijven. Er is echter wel een verschil tussen een boodschappenlijstje schrijven en content die bedrijfsdoelen dient. Heel Nederland lijkt doordrongen van het effect van contentmarketing. Tegelijk is dat een risico aan het worden. We produceren content in overvloed. Uit het GetData-onderzoek van GetApp Lab blijkt dat lezers zich steeds meer storen aan slechte content.
Slecht geschreven content
De grootste ergernis (25,8%) is slecht geschreven content blijkt uit het onderzoek van GetApp Lab. Natuurlijk is het heel authentiek - en logisch - dat bedrijven hun eigen content verzorgen. Daar is immers de actie! Content is niet iets wat alleen de afdeling marketing aangaat. Een goede contentmarketeer weet medewerkers uit alle lagen van de organisatie uit te dagen met verhalen te komen; verhalen waar de klant om vraagt. Zitten er schrijftalenten tussen, dan is het fantastisch dat daar gebruik van kan worden gemaakt. In alle andere gevallen is het goed dat een bedrijfsjournalist ervoor zorgt dat het verhaal op ‘papier’ komt of dat een redacteur de aangeleverde tekst qua opbouw en spelling grondig naloopt.
Sensationele kop
Ergernis nummer 2 (22%) is het gebruik maken van té overdreven koppen. Een kop waarin iets wordt beloofd en wat met de content vervolgens niet wordt waargemaakt. Dit noemt met clickbait-koppen. Denk aan een kop, zoals: ‘Met deze 10 tips komen de leads je aanwaaien’. Mag het iets minder?! Tips geven is prima - sterker nog de kennis van de lezer vergroten is een grote aanrader - maar overdrijf het niet. ‘Tips om leads te genereren’, geeft nog steeds duidelijk de kern van je verhaal weer, maar belooft geen gouden bergen. Eerlijk en duidelijk.
Verkoopgericht
Lezers (19,6%) willen zich niets laten verkopen, ze kiezen zelf uit wat ze willen kopen. Het is de kunst een blog zo in te steken, dat het niet voelt alsof een organisatie iets probeert te verkopen. Zo gesteld, klinkt het alsof contentmarketeers mensen misleiden. Dat is het niet. Maar uiteindelijk hebben organisaties wel doelen die gehaald moeten worden en content marketing is er om aan die doelstellingen bij te dragen. Het gaat erom met contentmarketing een win-win te creëren. De lezer vindt die informatie die hij zoekt en de organisatie krijgt er een lead of klant voor terug.
Kennisverrijking
Wie een blog leest wil daar iets van opsteken. 15% uit het onderzoek vindt het vervelend dat een blog hen niets oplevert. Dit kan zijn, omdat men iets belooft (clickbait) en het in het blog niet wordt waargemaakt. Het kan ook komen doordat het blog té algemeen is geschreven en daardoor te weinig concrete adviezen aan de lezer meegeeft. Wie te veel schrijft over topics die al té vaak zijn beschreven, heeft niets nieuws meer te melden. 8,8% van de respondenten benoemt dit als irritant.
Lengte telt mee
Wellicht voor de hand liggend: een te kort blog gaat te weinig in op details en te langdradig kan aan interesse verliezen. 5,6% ervaart dit als vervelend bij het lezen van blogs.
Goed schrijven is een vak. Het vraagt kennis, vaardigheden en gevoel. Ook wie niet zelf schrijft, maar wel verantwoordelijk is voor het beoordelen van content doet er goed aan de basisprincipes van het schrijven en het bepalen van relevantie te beheersen.
Bron: http://lab.getapp.com/7-reasons-your-content-is-total-garbage/
-
Maroesja Kuut
- Werkt bij: Creatxt communicatie & content
- Functie: content marketeer
- Website:http://www.creatxt.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Kruidvat investeert in inhouse... 09-05-2025
- Home ontwikkelt introductiecampagne... 02-05-2025
- Tabloo start speelse... 16-04-2025
- Sterk, creatief en vol lef - ANWB... 11-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management