[column] Laat je inspireren door Hollywood

[column] Laat je inspireren door Hollywood
  • Content
  • 11 okt 2019 @ 09:54
  • 11969 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, senior expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • ContentStrategie

Het volgende klinkt als muziek in mijn oren: ‘Wees geen zielloze content spuwende zombie.’ Contentmarketing betekent dat bedrijven op het internet aan klanten relevante informatie aanbieden om hen aan zich te binden.

Een groep Belgen en Nederlanders trok begin september naar de jaarlijkse hoogmis voor contentmanagers in Cleveland. Het Amerikaanse boegbeeld Joe Pulizzi ervaart dat projecten vaak stopgezet worden. Niet wegens de resultaten, wel omdat een van de beslissers het niet begrijpt. De enige aanpak die werkt? Eenvoudig starten, met kleine stapjes. Er is zelden nagedacht over een intelligente strategie om al die inhoud verdeeld te krijgen. Distributie is het 'ongeliefde kind van contentmarketing', volgens contentmarketingdeskundige Bert van Loon. ‘Zet in op stemherkenning. De stem wordt de afstandsbediening van ons leven én de manier waarop mensen naar interessante informatie zullen zoeken. Kijk uit voor onbetrouwbare kanalen. Het is beter een publiek te verzamelen op je eigen website. Verbaas uw publiek. Wees geen ‘zielloze content spuwende zombie'. Verspil de tijd van je publiek niet.’ Deze zinnen ontleen ik aan een artikel op Trends.Knack.be. Helder, leesbaar en to the point beschrijft Hans Hermans een gesprek met Albert-Jan Huisman en Bert van Loon over hun bezoek aan het Contentmarketing World in Cleveland. Een aanrader.

In Cleveland werd alom geroepen dat contentmarketing en sociale media niet samen gaan. Niet in investeren dus. Sociale media zijn almaar minder sociaal. Het zijn onbetrouwbare kanalen geworden. Voordat je er erg in hebt, zijn algoritmes veranderd en werkt je strategie niet meer. Meer dan de helft van de mensen in Nederland vertrouwt social media niet als nieuwsbron. Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl. Kranten, televisie en nieuwsapps worden als betrouwbaar gezien. Social media als nieuwsbron wordt door 56 procent van de mensen gewantrouwd. (Bron)

Ook op FW een verhaal onder de kop: ‘Kap met die focus op social, bouw jouw eigen contentplatform!’

In Sprout deze week deze opmerkelijke zin: ‘Het verdienmodel van je marketingbureau staat haaks op dat van jou als ondernemer. Zij willen zoveel mogelijk uren verkopen. Maar jij wilt zoveel mogelijk resultaat voor zo weinig mogelijk uren. Tip: Laat je hierin begeleiden door een marketingcoach of iemand die dit eerder heeft gedaan. Het goed neerzetten van je (marketing)team en kiezen van de juiste partners en A-players en slim uitonderhandelen van bureau offertes maakt het verschil tussen een beetje blijven sukkelen of een turbo-boost voor marketing.’ Dit voelt oldschool! Een (content)marketingbureau komt geen geld halen, maar juist brengen. Het is de kunst van partijen om daar de juiste balans in te vinden, een balans waar iedereen blij van wordt.

Op dutchitchannel een interessant verhaal over trends die overheden helpen publieke dienstverlening te optimaliseren. Zoals: CIO's van de overheid moeten digitale identiteiten aanbieden die zowel de veiligheidseisen als de verwachtingen van de burgers hoog houden. Digitale identiteit is het vermogen om de identiteit van een individu te bewijzen via elk digitaal kanaal van de overheid dat beschikbaar is voor burgers. Het is van cruciaal belang voor de inclusie en toegang tot overheidsdiensten, maar veel overheden zijn traag met de invoering ervan. En: Gartner adviseert CIO's binnen de overheid kunstmatige intelligentie om te kaderen tot 'augmented intelligence', een mensgericht partnerschapsmodel waarbij mensen en AI samenwerken om cognitieve prestaties te verbeteren.

Een verhaal van Nanneke van Drunen op FW over de inzet van het DISC-model om betere teksten te schrijven, zet aan tot zelfreflectie. Ieders temperament zorgt ervoor dat eenzelfde tekst door de een anders wordt ‘gehoord’ dan door de ander. Ben je een rode persoonlijkheid dan reageer je anders op een tekst dan wanneer je een gele, groene of blauwe persoonlijkheid bent. Als je weet wie je doelgroep is, weet je ook met welke woorden en zinnen je deze het makkelijkst bereikt.  Kortom, een leuk verhaal om te lezen als je je geheugen nog eens wilt opfrissen.

Carlijn Postma beschrijft in haar nieuwe boek ‘Bingemarketing’ als volgt: ‘Bingemarketing is een duurzame marketingstrategie waarmee je door de inzet van seriecontent, gebaseerd op de gezamenlijke interesses van jouw publiek en je merk, bouwt aan een langetermijnrelatie met je publiek. Zo krijg je vertrouwen en leg je de basis voor het realiseren van je marketingdoelen.’

Ze benadert contentmarketing als de showrunner van een serie met geweldige quotes zoals:

  • Vertel je merkverhaal als een steengoede televisieserie. Elke uiting in content -tekst, beeld en geluid- is een aflevering van dezelfde serie.
  • Schrijf de plot summary voor jouw merk. De basis van waaruit elke uiting in content, elke aflevering dus, kan worden geschreven en getoetst.

Bingemarketing presenteert een praktisch scenario dat je kunt volgen voor de ontwikkeling van een merk of organisatie. Een leidraad waarmee je bouwt aan je merk, onderbouwd met voorbeelden en theorieën uit Hollywood. Het boek is een absolute aanrader. Hier lees je er meer over.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken