Clever°Franke lanceert laatste weerkaart

Clever°Franke lanceert laatste weerkaart
  • Design
  • 7 sep 2018 @ 08:00
  • 9548 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Big data

De ‘weerkaart’ van Clever°Franke is een poster vol datavisualisaties over de invloed van het weer op ons dagelijks leven. Deze 5e en laatste editie van de weerkaart heeft een bijzondere betekenis en markeert het 10-jarig jubileum van het datadriven designbureau.

Het weer is waarschijnlijk één van de meest besproken onderwerpen, maar hoe beïnvloedt het ons in alledaagse situaties? Heeft het invloed op onze eet- en drinkgewoonten? Wat is de invloed van het weer op activiteiten buiten de deur? Is er een verband tussen temperatuur en criminaliteit? Dit waren enkele vragen in de gedachten van het team achter de meest recente, en laatste weerkaart van Clever°Franke.

Wijs worden uit een half miljard datapunten

Door te werken met 100 datasets en meer dan 445 miljoen datapunten nam het ontwerpbureau de zware taak op zich om de weergegevens te correleren met die van onze dagelijkse activiteiten.

Sommige conclusies lagen voor de hand en bevestigden populaire aannames over de invloed van het weer. Anderen waren echter verrassend en soms in tegenspraak met wat logisch lijkt. De poster focust op Nederland en de VS.

Wat is een mooie dag om te trouwen?

Uit de gegevens blijkt dat er een duidelijke voorkeur is voor maanden waarin het weer over het algemeen aangenamer is en de omstandigheden naar verwachting droger zullen zijn. Het aantal bruiloften stijgt naarmate de temperatuur stijgt. Verbazingwekkend genoeg is de op-drie-na meest populaire week om te trouwen in Travis County, Texas, ook de natste week van het jaar.


Hoe meer het regent, hoe minder dodelijke auto ongelukken

Onderzoek naar het verband tussen regen en dodelijke ongevallen in de staat Florida onthulde iets onverwachts. Voor elke opeenvolgende dag van neerslag nam het aantal dodelijke auto-ongelukken af. Dit kan om een aantal redenen zijn. Het water kan de olie wegspoelen die opgehoopt lag op het asfalt, waardoor de grip van het voertuig op de weg wordt verbeterd. Bestuurders kunnen onder deze omstandigheden ook simpelweg voorzichtiger zijn. We kunnen speculeren over de oorzaak, maar het definitieve antwoord werd niet onthuld door de gegevens.

Hoe warmer, hoe meer misdaden

Het aantal misdaden in Los Angeles stijgt naarmate het weer warmer wordt. Dat kan betekenen dat de temperatuurstijging betere kansen biedt voor criminaliteit. Mensen verlaten bijvoorbeeld hun huis om buiten van het weer te genieten en laten misschien zelfs een raam open.

Clever°Franke en het weer

Clever°Franke heeft altijd een bijzondere affiniteit gehad met het weer. Het graadsymbool - een knipoog van de grondleggers naar de wetenschapper Celsius en Fahrenheit, die ze bewonderden vanwege hun verschillende benaderingen om de temperatuur te kwantificeren - is een integraal onderdeel van hun visuele identiteit. Het onderwerp ‘weer’ bleek zeer geschikt voor de experimenten van de studio. Het is een fenomeen dat voor iedereen relevant is en een bron van gegevens die gemakkelijk toegankelijk is.

Thomas Clever over de weerkaart:



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken