Clever Franke ontwikkelt visuele identiteit Eurovisie Songfestival 2020

Clever Franke ontwikkelt visuele identiteit Eurovisie Songfestival 2020
  • Design
  • 28 nov 2019 @ 09:16
  • 11337 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Big dataVisual id

Data-ontwerpbureau Clever Franke is verantwoordelijk voor de visuele identiteit van het Eurovisie Songfestival 2020. Het ontwerp is gebaseerd op data.

Het datagedreven ontwerp, dat de visuele basis vormt voor de drie shows en het evenement in Rotterdam, staat symbool voor de viering van 65 jaar Eurovisie Songfestival en de 41 landen die er bij elkaar komen. Clever Franke heeft zelfontwikkelde software en historische data van het Eurovisie Songfestival gebruikt voor de creatie van het logo.

Datagedreven logo

Sietse Bakker, Executive Producer Event van Eurovisie Songfestival 2020: ‘Het Eurovisie Songfestival is 10 jaar na de Tweede Wereldoorlog ontstaan om Europa dichter bij elkaar te brengen met behulp van muziek. In de afgelopen decennia heeft de competitie zich altijd opengesteld voor nieuwe landen, nieuw talent en nieuwe technologie. Om die boodschap kracht bij te zetten is een datagedreven vignet ontwikkeld dat de geschiedenis van het songfestival op een eigentijdse manier viert.’

In volgorde van eerste songfestivaldeelname

Het beeldmerk is een abstracte weergave van de kleuren uit de vlaggen van de 41 landen die in 2020 meedoen, in volgorde van hun eerste songfestivaldeelname. Door deze in chronologische volgorde aan het vignet toe te voegen, ontstaat een abstract en kleurrijk symbool. Het beeldmerk borduurt voort op de vormgeving van drie voorafgaande edities van het Eurovisie Songfestival die in Nederland gehouden werden in 1970, 1976 en 1980.

Eerste Songfestival ooit geopend door Nederland

Bakker: ‘Dit beeldmerk ademt de belangrijkste kenmerken van Dutch Design: minimalistisch, experimenteel en innovatief. Het vertelt een verhaal, maar is ook kleurrijk, feestelijk en, niet onbelangrijk, breed toepasbaar. Het toeval wil dat het eerste Eurovisie Songfestival in 1956 door Nederland werd geopend. Daarom begint de tijdlijn met de kleuren van de Nederlandse vlag.’

 

 



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken