Het verhaal achter Ikea’s Amsterdam-poster
- Design
- 8 nov 2018 @ 08:28
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Graphic
- 8 nov 2018 @ 08:28
- Nanny Kuilboer
De zwart-wit foto van een Amsterdamse gracht met een rode fiets genaamd Vishult is wereldwijd meer dan een half miljoen keer verkocht. In de VPRO Dorst-documentaire ‘Vilshult’ onderzoekt maker Tom Roes het verhaal achter deze 20 jaar oude foto van Ikea.
De documentaire is nu online te bekijken en het Amsterdam Museum neemt de foto vanaf vandaag op in de permanente collectie.
Het idee voor de documentaire kreeg Tom nadat zijn vriendin de bewuste poster kocht. Vervolgens kwam hij de poster ineens overal tegen. In een zoektocht die leidt langs de broer van de fotograaf in Los Angeles, de tsunami uit 2004, Oprah Winfrey, een ex-vriend, en de hoofddesigner van Ikea ontrafelt Tom het verhaal dat het leven van een succesvolle fotograaf verbindt met een ruzie tussen twee geliefden en het businessmodel van een internationaal warenhuis.
Imara Limon, conservator Amsterdam Museum: ‘Deze ingelijste afbeelding van een foto van een fiets op een Amsterdamse gracht, die wereldwijd meer dan een half miljoen keer werd verkocht, laat de aantrekkingskracht van de stad Amsterdam zien. Het geeft een beeld van wat mensen van over de hele wereld, die deze afbeelding aan hun muur hebben hangen, koppelen aan de stad Amsterdam.’
Tom Roes
- Regisseur en samensteller van onder meer De Rekenkamer, Mindf*ck, De Keuringsdienst van Waarde, Broodje Gezond en De Proefkeuken
- Oprichter YouTube-kanaal Survival Guide to the Dutch
- Draagt sinds de begindagen bij aan De Speld
- In 2015 winnaar van De Slimste Mens.
Headerfoto: Fernando Bengoechea/Ikea
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- The Drum over SXSW 2024
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
Laatste Nieuws
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing