Vrumona en Blijdorp lanceren plasticrecycler

Vrumona en Blijdorp lanceren plasticrecycler
  • Design
  • 8 mrt 2019 @ 10:47
  • 15888 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Duurzaamheid

Frisdrankproducent Vrumona, Diergaarde Blijdorp en plasticrecycler Morssinkhof Rymoplast lanceren samen een inzamelmethode voor plastic flesjes in de Rotterdamse dierentuin.

Door aparte inzameling kunnen de flesjes gebruikt worden als grondstof voor nieuwe petflessen.

Bezoekers van Diergaarde Blijdorp kunnen vanaf begin maart hun flesjes inleveren in een flessenautomaat, vergelijkbaar met de emballageautomaten die in supermarkten staan voor inzameling van grotere petflessen. Op de flessenautomaat is een video te zien waarop bezoekers direct zien hoe het recycleproces in zijn werk gaat. Zo worden ze bewust gemaakt van het feit dat pet een grondstof is voor nieuwe producten.

Beloning

Het goede gedrag wordt beloond en de er kan gekozen worden tussen een actie met Sourcy-blauw op het park of een donatie aan een zeeschildpaddenproject op St. Eustatius. Ter ere van het project heeft Vrumona een zeeschildpad van Diergaarde Blijdorp geadopteerd.

Tienduizenden flesjes in Blijdorp

De petflesjes, waarvan er jaarlijks tienduizenden worden verkocht aan bezoekers van Diergaarde Blijdorp, belanden doorgaans in het restafval. Matthijs Veerman, Business Development Manager van Morssinkhof Rymoplast: ; We zien de afgelopen periode veel initiatieven waar kleine PET-flesjes worden ingezameld ten behoeve van recycling, maar het lukt zelden om een stroom 100% zuivere petflessen aan te leveren. Dit is noodzakelijk om een petrecyclaat te produceren waar vervolgens nieuwe voedselveilige petflessen van kunnen worden gemaakt. Vaak is het pet vervuild met andere kunststofsoorten en reststoffen en is bovendien niet meer traceerbaar wat de herkomst van de flessen is. Dit concept is uniek, omdat er specifieke aandacht is om de petflesjes gescheiden van andere kunststoffen en afvalstromen in te zamelen, waardoor hoogwaardige recycling mogelijk is. Door dit initiatief kunnen we van ingezamelde flessen een nieuwe grondstof maken, geschikt voor nieuwe frisdrankflesjes.’

Weggooien wordt leuker

Marc Josephus Jitta, Directeur Out of Home en Export bij Vrumona, is trots op het project: ‘Dit initiatief past bij de doelstelling van Vrumona om in 2021 meer dan 50% gerecycled pet in onze flessen toe te passen. Een vereiste hiervoor is een effectiever recyclingproces. Met dit concrete project kunnen we hieraan bijdragen: door het weggooien van flesjes leuker te maken, hopen we een grotere én zuiverdere retourstroom pet te bewerkstellingen. Als de resultaten van deze pilot veelbelovend zijn, willen we deze oplossing ook breder gaan toepassen.’

Erik Zevenbergen, Directeur Diergaarde Blijdorp, sluit zich hierbij aan: ‘Diergaarde Blijdorp steunt natuurbehoudsprojecten over de hele wereld en brengt regelmatig de noodzaak tot het beschermen van oceanen onder de aandacht. De plastic soep wordt een steeds groter probleem en met deze samenwerking zetten alle partijen een stap in de goede richting.’

Foto: Erik van Zevenbergen, directeur van Diergaarde Blijdorp en Saskia Hamers, National Accountmanager Ouf of Home van Vrumona nemen de nieuwe machine als eerste in gebruik.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken