ING Direct Canada wordt Tangerine

ING Direct Canada wordt Tangerine
  • Design
  • 2 dec 2013 @ 08:32
  • 24037 x gelezen
  • Link
  • Remy van der Geer
    Remy van der Geer

    Creative Director
    Bril&Baard
  • Visual id

In november vorig jaar werd ING Direct Canada opgekocht door Scotiabank en begin deze maand werd bekend dat ING Direct een nieuwe naam zal dragen: Tangerine. Hieronder een review van een merknaam met pit die het moet doen met een zure huisstijl.

'Tangerine and the new visual identity exemplify everything ING DIRECT has represented since its start in Canada in 1997, specifically its continued focus on being an innovative and progressive alternative for Canadians who embrace forward banking and banking in a direct way. We’re very excited about the new name because it reflects everything our clients love about us and what everyday banking can be: simple, flexible, accessible, progressive and innovative.' - Peter Aceto, President en CEO, ING DIRECT, Tangerine persbericht

ING Direct
ING en Scotia kwamen overeen dat de naam ING Direct niet meer gebruikt mocht worden. Een logische stap dus, dat er naast een nieuwe naam ook voor een nieuwe huisstijl gekozen wordt. Het Canadese bureau Lexicon Branding bedacht de naam en de merkidentiteit is ontworpen door Concrete.

Tangerine
De naam "Tangerine" vind ik een keuze die getuigd van lef. Een tangerine is een mandarijn-achtige vrucht en is daarom al een naam die je niet verwacht bij een bank. Of je een hypotheek afsluit bij een bedrijf dat Tangerine heet valt te bezien, maar de imagobagage die de bank uit 16 jaar ING Direct meeneemt helpt sterk bij de geloofwaardigheid van de bank. Het zal even wennen zijn voor de Canadesen, maar de naam is gewaagd en zal zich zeker onderscheiden tussen alle andere banken.

The devil is in the details
Het enige wat nog verwijst naar de ING-huisstijl is de oranje kleur en het pijlvormige beeldmerkje. De kleur is direct het meest positieve aan de hele look-and-feel van de identiteit. Waar de naam een dapper statement maakt kiest Concrete voor een veilige aanpak. De te krappe typografie en het makkelijk gekozen Avenir-achtige lettertype, met het pijltje rechts, waarvan de ronding net niet aansluit op de ronding van de "e" maken het logo onaf. Noem het muggenzifterij, maar the devil is in the details. Het zijn precies die details die een logo "everlasting" kunnen maken en daar slaat Concrete de plank mis.

Die veilige aanpak van Concrete klinkt ook door in het concept van het logo. "Forward banking" wordt vertaald met een clichematige pijl dat noordoostelijk wijst. Ik vind het een gemis dat hier niet meer aandacht aan is besteed. Lexicons naam is veel meer "forward" dan Concretes pijl. Een huisstijl die op eenzelfde subtiele wijze onverwacht en onderscheidend is, zouden het merk in de categorie "progressive and innovative" aanzienlijk geloofwaardiger kunnen maken.



De komende tijd zal John St. de identiteit verder uitrollen bij het publiek. Ik ben erg benieuwd wat zij ervan weten te maken.

Remy van der Geer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken