L’Oréal ontdekt met Brandstorm nieuw marketingtalent

L’Oréal ontdekt met Brandstorm nieuw marketingtalent
  • Food-en-retail
  • 15 mei 2014 @ 15:23
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • KennissessieDoelgroepen

Afgelopen week vond de Nederlandse finale van Brandstorm plaats, een door L’Oréal georganiseerde wereldwijde marketingcompetitie. Vijf teams van bijna-afgestudeerden pasten hun vaardigheden toe op een van de merken van het cosmeticabedrijf. Voor hen een kans om in de huid van een internationale brandmanager te kruipen. Voor L’Oréal niet alleen een invulling van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om jong marketingtalent te ontwikkelen, maar ook een prima recruitment tool, zo bleek.

Marketinggames
L'Oréal is niet de enige die een marketinggame organiseert om in het vizier te komen van high potentials. Unilever heeft het Sustainability Leadership-programma van Cambridge University en P&G laat toekomstige managers een weekje in haar keuken kijken. L'Oréal onderscheidt zich door samenwerking met 360 universiteiten in 45 landen. Brandstorm wordt dit jaar voor de 22ste keer georganiseerd. Product Group Manager Koen Lavrijssen werd in 2006 zelf gerekruteerd via de marketinggame. 'Het is een van de meest verrijkende ervaringen in mijn carrière geweest. Zelden heb je zoveel insights tot je beschikking en krijg je als student de vrijheid om je ideeën uit te werken voor een wereldwijd merk. Meedoen was een uiterst inspannende, maar leerzame ervaring waarbij ik veel kennis heb opgedaan en mijn netwerk heb kunnen uitbreiden.'

Kiehl’s
Bij de 2014-editie van Brandstorm draait het om het in ons land vrij onbekende luxe merk Kiehl’s. Kiehl’s, in 1851 opgezet door apothekers, ontwikkelt huid- en haarproducten. Aan de deelnemers de taak om een marketingplan te ontwikkelen, nieuwe concepten te bedenken en bijbehorende verpakkingen te ontwerpen. De teams, afkomstig van vier universiteiten, verdiepten zich in de business case en kregen de opdracht zich op de mannenmarkt te richten. Op het Nederlandse hoofdkantoor van de beautygigant presenteerden ze enthousiast hun ideeën aan een vierkoppige jury.

Baardbalsem
Van baardbalsem en –olie voor de hipster van vandaag tot slaapmaskers met voedende oogpads voor de veelreizende man; jurylid Werner Hirschi vond het stuk voor stuk innovatieve ideeën die aansluiten op de huidige consumentbehoeften. 'Het winnende concept was de ‘Executive Essentials’-lijn: tijdbesparende beautyproducten voor de drukke zakenman, afkomstig van drie studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij vertegenwoordigen Nederland tijdens de finale op 12 juni in Parijs.' 
Wendy Chen van het winnende team: 'Voor ons is Brandstorm een unieke kans om marketing in zijn geheel in de praktijk toe te passen. We hebben veel geleerd over de beautymarkt en voelen ons echte marketingconsultants.” Teamgenoot Domenico Schipani zegt veel kennis te hebben opgedaan over de beauty- en huidverzorgingindustrie. “Als je mij zes maanden geleden had gevraagd of ik in deze branche zou willen werken, had ik absoluut nee gezegd. Nu weet ik wel beter en zou ik zeker een baan bij L’Oréal overwegen.'

Marketinggoeroes
Deelname aan de finale kan de ambitieuze marketinggoeroes in de dop niet alleen een baan bezorgen bij L’Oréal. Ze maken ook kans op een prijs van tienduizend euro. Volgens Silke Siems, HR Director Benelux van L’Oréal, was er voldoende talent aanwezig. 'Ik heb een paar high potentials gespot en er zitten zeker kandidaten bij die ik ga uitnodigen voor een interview.' (EGvR/PVWK)


Het winnende team van de Erasmus Universiteit Rotterdam met Mr. Bones, de mascotte van luxe merk Kiehl’s.


Guido Rahmann, Wendy Chen en Domenico Schipani (v.l.n.r.) presenteren hun 'Executive Essentials'-lijn.

(fotografie: C&W)


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken