[Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater, Het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop

[Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater, Het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop
  • Food-en-retail
  • 5 jun 2015 @ 00:01
  • 14168 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

In het 60ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Carin Frijters en Femke Cuijpers. Deze dames schreven zojuist het boek 'RetailTheater - Het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop'. Zij vertellen wat hierin de bevindingen zijn en informeren u over een bijpassend event op 17 juni aanstaande, gratis voor MarketingTribune-lezers, waarmee vooral retailmarketeers worden beoogd. Maak u klaar voor wat leerzame inspiratie. 'We wilden een naslagwerk ontwikkelen waarmee je meteen aan de slag kunt om van jouw winkel een echte experience te maken én dat goed over te brengen, ook in je communicatiekanalen.'

1. Stel jullie zelf graag voor. En wat is de reason why van jullie bureau?
'Om met het laatste te beginnen, er zijn twee vragen die we bijna dagelijks krijgen. “Is er eigenlijk nog wel toekomst voor de fysieke retail?” en “Hoe zorg ik ervoor dat mijn klant ook echt koopt?” Wij, Carin Frijters (retailspecialist en schrijver van Prikkel de Koopknop) en Femke Cuijpers (retail-communicatiespecialist). En wat ons betreft is het antwoord op de eerste een volmondig ja.
Het tweede ligt daar dicht bij. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat 70 tot 80 procent van de aankoopbeslissingen gedaan wordt op de winkelvloer. Dus juist daar kun je als retailer het verschil maken. Er liggen daar dus nog volop kansen, maar alleen als je het verschil weet te maken en het retailspel speelt volgens de laatste inzichten. Het echte uitgebreide antwoord geven we met RetailTheater. Een boek, een netwerk én een online inspiratiebron.'


2. OK, Retail Theater is dus drie dingen ineen. Kun je het concept verder uitleggen?
Carin: 'binnen het nieuw opgerichte RetailTheater geven we individuele retailers, ketens en fabrikanten advies en helpen we ze om hun winkelconcepten nog beter te maken en te activeren. We zijn in staat om de retailer volledig te ontzorgen van concept tot uitvoering; binnen RetailTheater werken we in een netwerk waar allerlei professionals ingeschakeld kunnen worden, van stylisten tot online experts. Overigens merken we dat onze aanpak niet alleen traditionele retailers aanspreekt. Eén van de eerste projecten was voor verzekeraar Univé. We bedachten een pop-up winkel voor ze met als thema Clubhuis Univé. Niet gericht op verkoop maar op kennismaking met een coöperatieve verzekeraar. Een aanpak die heel veel positieve reacties kreeg.'
Femke: 'binnen het concept is ons boek RetailTheater het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop, het retailboek dat Carin eerder schreef. Het boek is hard nodig. Om van een ‘space’ een ‘place’ te kunnen maken, moet je als retailer vandaag de dag echt meer in huis hebben dan ‘een beetje weten wat klanten willen’. Met het boek RetailTheater leer je theater te maken in je winkel, en hoe je van een gewone ruimte een plek maakt waar mensen graag komen en kopen. Je leest hoe je zintuigen prikkelt én hoe je flexibele, opvallende en verrassende presentaties bouwt die werken. We hebben bewust gekozen voor een boek waarin papier en internet naadloos in elkaar overgaan. Een omnichannel informatiebron die volstaat met inspiratie en informatie om zelf mee aan de slag te gaan. Handige checklists, tips & tricks vind je in het boek, op de bijbehorende website, Pinterest, Spotify, YouTube en andere plekken.'

3. Hoe is het idee ontwikkeld? Gelden daarbij nog bepaalde principes? Wie is de doelgroep?
Femke: 'we vonden elkaar in eerste instantie vanuit een gedeelde passie voor retail en een manier van werken die erg goed aansluit. Wat ons uniek maakt daarin, is dat we elkaar enorm goed aanvullen. Carin met haar enorme inhoudelijke kennis van de retailwereld, ik vanuit de communicatiekant. Toen we een project oppakten met stylisten en een online expert erbij, zagen we pas écht goed hoe we van begin tot einde het verschil kunnen maken.'

Carin: 'natuurlijk zijn retailers en andere professionals in die tak van sport onze "hoofdklanten". Maar eigenlijk zijn we er voor iedereen die op een fysieke plek echt in contact wil komen met zijn klanten. Waarbij we de verschillende offline en online kanalen in elkaar over laten lopen. En omdat onze aanpak praktisch is, wilden we een naslagwerk ontwikkelen waarmee je meteen aan de slag kunt om van jouw winkel een echte experience te maken én dat goed over te brengen, ook in je communicatiekanalen.'

4. Hebben jullie voor de lancering en promotie van het Retail Theater nog samengewerkt met andere bureau(s)? Welke? Ging goed?
Carin: 'tja, we zijn echt op alle vlakken een netwerkorganisatie. In het boek komen allerlei experts aan het woord, die waren ook betrokken bij de lancering. Retailprominent Henk Theunissen van Rivièra Maison die het voorwoord schreef, kwam het boek in ontvangst nemen en de stylisten van RetailTheater zorgden voor het nodige portie theater in de aankleding van het geheel.'


5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn met de zaak. Wil je die delen?!
Femke: 'het boek is bijna nog warm van de pers, zo nieuw zijn we. Tegelijkertijd werken we al een tijdje op deze manier. Op het eerder genoemde Clubhuis Univé zijn we wel erg trots. Landelijk heeft Univé al verschillende winkels, maar die hebben meer de look & feel van kantoren. De drempel ervan is te hoog om spontaan binnen te lopen en ongedwongen kennis te maken met het merk Univé. De uitgangspunten waren de trends in de markt en de bestaande kernwaarden en persona’s van Univé. Dat werd samengevat in "Univé is de club waar ik bij wil horen". Het werd de basis voor Clubhuis Univé, een echte experience. De pop-up in de winkelstraat wekte interesse op en gaf het merk een podium. Co-creatie met allerhande initiatieven passend binnen het thema gezondheid zorgt voor de activatie van het concept. Voor de huidige winkels van Univé zal deze pop-up een belangrijke graadmeter zijn.'

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Uitbreidingsplannen, live of digitale ontmoetingen met de community? Allianties?
Carin: 'het boek is, passend bij de tijdsgeest, helemaal omnichannel. Via layar komen lezers in een online wereld. Daar vinden ze volop visuele inspiratie die de stappen nog verder uitbeeldt dan het visueel aantrekkelijke boek al doet. Het grote voordeel is natuurlijk dat we het online gedeelte steeds actueel kunnen houden en aanvullen met de nieuwste voorbeelden. Verder zijn we bezig met het uitrollen van een serie stoomcursussen voor retailers. De eerste reeks start al in september. Binnen drie dagen leren ze op allerlei manieren om hun van hun winkel snel een ontmoetingsplaats te maken waar klanten graag terugkomen. Ook het netwerk van retailspecialisten zal de komende tijd nog uitbreiden. Zij volgen de mastercourse "De winkel als Theater" en kunnen daarna ook aan de slag. Verder blijven we lezingen geven en hopen we op veel spannende projecten uit retailland.'

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

Naschrift redactie:
[Info over launch-event 17 juni]

Het boek RetailTheater - Het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop is vers van de pers. Deze omnichannel informatiebron van Carin Frijters en Femke Cuijpers staat volgens de schrijfsters vol inspiratie en informatie om zelf mee aan de slag te gaan. Op 17 juni 2015 om 13.30 uur is het speciaal voor retailers en fabrikanten showtime bij Satelliet, Haagweg 241 in Breda. De schrijvers en experts van het boek laten je zien hoe jij theater kunt maken in je winkel en klanten geld laat uitgeven. Wilt u hierbij aanwezig? Laat het de dames weten via launch@retailtheater.nl en ontvang een ticket. 'Let op: op is op!'

RetailTheater - gratis voor volgers platform Food & Retail van MarketingTribune.nl 
Programma 17/6/'15

13.30 Binnenlopen + koffie + thee + een lekkernij
14.00 Welkom door Erik & Eric
14.15 Korte verhalen door experts uit het boek (Diana Venneman over stijlgroepen en Yolanda Reincke over je winkel online) én het platform
14.30 Showtime door de schrijvers Carin Frijters en Femke Cuijpers
- Het verhaal achter RetailTheater
- Welke uitdagingen kent de retail?
- 70 tot 80% van de aankoopbeslissingen worden genomen in de winkel. Hoe maak jij dan theater?
- 'Confrontainment' in het theater
16.00 De gasten in de hoofdrol
Borrel + hapjes + netwerken
17.00 Einde voorstelling

meer info www.retailtheater.nl 



Carin Frijters en Femke Cuijpers
__


Archief [Ondernemer van de Week]:
 


Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

59. [Ondernemer van de Week] Herbert en Yvonne Nijland van Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken