[Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

[Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
  • Food-en-retail
  • 8 apr 2016 @ 00:01
  • 12215 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieWinkelenMarketing

In het 82ste deel uit onze succes-serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Rob van Roozendaal, de drijvende kracht achter The Music Marketeers. Hij belevert tientallen gerenommeerde hotels, spa's, restaurants en winkelketens, met muziek. Maar: 'we gaan steeds meer verder als one-stop-shop voor instore marketing oplossingen. Muziek is waar onze kracht en passie ligt, langzamerhand verschuift dit echter meer en meer naar het creëren en faciliteren van een totaalbeleving.'

1. Stel jezelf graag voor.
Ik ben Rob van Rozendaal, sinds 1992 eigenaar en oprichter van The Music Marketeers. Inderdaad: de tijd vliegt voorbij!  In de afgelopen 24 jaar zijn we van een gespecialiseerde CD/DVD uitgever uitgegroeid en omgevormd tot een bedrijf waarbij alles om instore marketing en beleving draait. Dat ik in de muziek terechtgekomen ben, was niet echt logisch. Eigenlijk wilde ik als kind alleen maar ‘zakenman’ worden, maar tijdens mijn BBA studie aan Nyenrode miste ik het creatieve element. Na mijn  studie, dienst en een seizoens-carriere als skigids in Kaprun, heb ik 2 jaar sponsoring gedaan bij TV producent Rene Stokvis. Ik raakte bevriend met de producer van o.a. Tony Scott met wie ik een platenlabel wilde beginnen. Dat was nog niet zo makkelijk en ik merkte dat het maken van CD’s voor merken me beter lag en dat er ruimte in die markt lag. Samen met een zakenpartner hebben we uiteindelijk kantoren in 10 landen gehad, om uiteindelijk te ontdekken dat vanuit 1 lokatie de wereld veroveren veel eenvoudiger is. The Music Marketeers heeft me in ieder geval de hele wereld laten zien; een geweldige ervaring.

2. OK, The Music Marketeers, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer is en waar dit bureau om draait?
Het concept van The Music Marketeers was in het begin het bedenken en produceren van promotionele CD’s. Het combineren van muziek en marketing dus. We hebben met name in de eerste 15 jaar een gigantische berg CD’s en later ook DVD’s, boeken en combinaties geproduceerd voor zo ongeveer iedere retailer en FMCG merk. We hebben eens berekend dat we toch wel zo’n 50 miljoen CD’s en aanverwante producten hebben geproduceerd. Ik kijk nog steeds vol trots en met groot plezier terug op bijvoorbeeld een CD als de Heineken Millenium Mix. We verkochten er bijna een miljoen stuks van, maar het leukst was het creatieve - vaak nachtelijke - productieproces met DJ Eddy de Clercq en de studio van Ilja Gort.

Toen de CD in verval raakte, zochten we een ander product om muziek en marketing met elkaar te combineren. Dat werd in 2000 achtergrondmuziek. Winkelketens werkten in die tijd met satelliet en vaak ook nog met CD´s om muziek ten gehore te brengen. Met de opkomst van het Internet zagen we onze kans en besloten ons eigen streaming muziek platform te ontwikkelen: StreamAlot. Van daaruit konden we in andere richtingen uitgroeien. Het heeft bij ons dus altijd gedraaid om creatieve marketing en beleving, nu dan met name Instore beleving. Alles wat een consument in een restaurant of winkel om zich heen ziet, hoort of zelfs ruikt heeft invloed op zijn/haar ervaring en (koop)gedrag. Tegenwoordig doen we dan ook veel meer dan alleen muziek. Met de toevoeging van Digital Signage, Kinderentertainment, geurmarketing en sinds dit jaar Wifi Marketing zijn we uitgegroeid tot all-round instore marketeers.

3. Werken jullie voor de promotie van TMM met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed ja/nee/waarom?
Tot nu toe verzorgden wij onze eigen promotie en reclame. Dit doen we denk ik succesvol door samen te werken met mediabedrijven om de naamsbekendheid van The Music Marketeers te vergroten en gezamenlijk verkoop te realiseren. Zo verkopen we gezamenlijk ‘Sublime Streams’ via radiozender Sublime FM. Dat is een soort white label dienst van TMM. Onze groei van de laatste jaren en de veelheid aan met name internet marketing mogelijkheden vraagt echter om professionalisering van onze marketing en PR. Eerlijk gezegd hebben we daar de laatste jaren wel een en ander laten liggen. Dus dat proces zijn we eigenlijk pas net begonnen. Zo zitten we midden in de ontwikkeling van nieuwe websites en zijn we zoekende naar een goede SEO strategie. Voor de overname van FriFi is er voor gekozen om met een PR freelancer samen te werken. Dit bevalt goed.

4. Is de muziek-marketingmarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
De achtergrondmuziek industrie is uitermate lastig. Een bedrijf er in beginnen is makkelijk, dus ieder jaar zie je weer een aantal nieuwkomers. Het is echter een arbeidsintensieve business die veel disciplines vereist binnen je onderneming (muziek architecten, commercial programmers, service buitendienst, IT en programmering, service binnendienst, logistiek, sales, finance; en iedere functie ook nog een dubbel uitgevoerd), dus je ziet de meeste ondernemers ook weer snel verdwijnen. Die aanwas van concurrenten heeft echter wel de prijzen fors onder druk gezet. Wij hebben altijd ons eigen pad gevolgd, met een faire prijszetting die recht doet aan de markt en aan de kwaliteit van onze dienstverlening. En voor een aantal klanten mogen we ook andere diensten verzorgen, zoals het installeren van AV apparatuur en het produceren van commercials. Middels dat totaalpakket aan diensten en het varen van onze eigen koers, zijn we al een aantal jaar achter elkaar winstgevend en daardoor ‘here to stay’.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Wij zijn er het meest trots op dat we in een volle markt, waar de prijzen eerlijk gezegd aardig onder druk staan, hebben kunnen uitgroeien tot de meest complete leverancier van instore marketing en in grootte tot de nummer 2 van Nederland. Ook buiten Nederland doen we leuk mee: 40% van onze klanten zitten in het buitenland, van Brussel en Dublin tot Bogota, Shanghai en Ho Chi Minh. Het gaat binnen een bedrijf om vooral een ding: dat zijn de mensen en we worden steeds beter in het aantrekken van kundige, betrouwbare en trouwe collega’s. Met en door hen hebben we onze groei grotendeels autonoom kunnen bereiken. De eerlijkheid gebied me echter te zeggen dat we ons marktaandeel deels ook te danken hebben aan enige overnames. De leukste begin dit jaar: Social Wifi bedrijf FriFi. Hierdoor kregen we er niet alleen fijne klanten bij, maar ook een product dat fantastische synergie biedt met bijvoorbeeld achtergrondmuziek. Zo log je bij een locatie in en kun je meteen zelf muziek uitzoeken. De overnames en de creatieve en strategische mogelijkheden die hierbij ontstaan: daar ben ik persoonlijk het meest trots op!

6. Welke klanten hebben jullie?
We hebben een klantenbestand om eerlijk gezegd je vingers bij af te likken: We ontzorgen enige duizenden individuele locaties, waaronder bekende hotels, restaurants, spa’s als The Dylan, College Hotel, Spa Zuiver en de Hoefslag. En we zijn super trots op nationale en internationale retailers als De Bijenkorf, BurgerKing, McGregor, America Today, McDonald´s, Praxis, Riviera Maison, Decathlon, La Place en tientallen andere bekende winkelketens.

7. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
The Music Marketeers gaat steeds meer verder als one-stop-shop voor instore marketing oplossingen. Muziek is waar onze kracht en passie ligt, maar langzamerhand verschuift dit meer en meer naar het creëren en faciliteren van een totaalbeleving. We zien wel dat we nog meer lean and mean moeten gaan werken. Onze klanten verwachten terecht het allerbeste product maar wel tegen een concurrerende prijs. Automatisering en verbetering van bedrijfsprocessen zijn dan ook onze speerpunten van 2016.

8. Nog ander nieuws over The Music Marketeers te melden?
Binnenkort komen we met de herlancering van Disney Kinder TV. Dit kinderentertainment concept bestaat al 20 jaar in Nederland en wij mogen dit exclusief voeren. Kinderentertainment op de winkelvloer blijft van grote kracht, ook in de tijd van mobieltjes en tablets, want ouders laten hun kind echt niet in een openbare ruimte met zo’n duur apparaat spelen. Het is echter toe aan opfrissing en daarom zijn we nu Disney Junior TV in de markt aan het zetten: het leukste video concept voor de allerkleinsten.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy

 


Rob van Rozendaal - The Music Marketeers




Mediagebruik anno 2016


 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken