[interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie koffie- en theeconsultancy

[interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie koffie- en theeconsultancy
  • Food-en-retail
  • 16 jun 2017 @ 00:03
  • 21197 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMarketingInterview

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Na 100 opvallende vakgenoten -die binnen hun organisatie of als DGA/cmo iets bijzonders uit de grond stampen- aan het woord te hebben gelaten, interviewen we er nog eens 100 bij! Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder. Als nummer 108 interviewt de redactie Food&Retail Jochem Snels, oprichter en eigenaar van 'koffie- en theeconsultancy' Another Cookie. De conclusie dat er weinig gedaan werd met de kracht die goede koffie en thee kunnen hebben, gaf Snels de energie het anders te gaan doen. 'Heerlijk om product, markt, mensen, marketing en business bij elkaar te brengen!'

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

Hoi, mijn naam is Jochem Snels, 52 jaar en oprichter/eigenaar van Another Cookie (www.anothercookie.com, red.). Mijn interesse voor marketing startte bij Illy, waar ik als jonge hotello een eigen rayon had en verantwoordelijk was voor groei en brand positioning van het espresso merk. De grote stap naar volledige businessplannen kwam toen ik voor Illy het gebied Scandinavië, Engeland, Denemarken en Ierland mocht ontwikkelen. Ieder land zijn eigen country plan. Geweldig! Elke vervolgstap in mijn carrière stond daarna in het teken van opstarten en uitbouwen van nieuwe of bestaande bedrijven, liefst ‘from scratch’. Het eerste full-concept dat ik kon lanceren, was ‘Iced Cappuccino by Rombouts’. We waren er vroeg bij. Een lekkere smoothy cappuccino slush voor de horeca (Rombouts koffie, red.). Daarna kreeg ik de smaak te pakken en ontwikkelde en managede ik nog een paar full-concepts from scratch: Iced Naturals, dat was een eigen bedrijf, en Micaffè espresso & sandwich shops: Maas. Heerlijk om product, markt, mensen, marketing en business bij elkaar te brengen!

2. OK Another Cookie, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit idee om draait?

Ik zag in mijn laatste job als commercieel directeur Pelican Rouge steeds meer ‘eenheidsworst’ ontstaan in de b2b markt. Meer en meer ontwikkelde de aanbieders gestandaardiseerde producten en diensten zonder identiteit. Producten ‘rammen’ en prijs waren de enige drivers. Duurzame ambitie en innovatie waren niet meer van belang. Het werd meer overleven en landjepik dan luisteren naar de markt, anticiperen op behoeften en durven onderscheiden. Een me-too strategie. Resultaat: een bakje niet-gecertificeerde pleur uit een saaie machine in een nog saaiere omgeving uit een even zo saai bekertje. Geen aandacht voor bedrijfs-DNA en customer journey. Dus de conclusie dat er weinig gedaan werd met de kracht die goede koffie en thee kunnen hebben, gaf voor mij de energie het anders te gaan doen.

Koffie is juist een geweldige manier om je te presenteren, om de markt, je medewerkers, je klanten en gasten te laten zien wie je bent en te laten genieten van waar je voor staat. Niet zomaar een bakje zwart water, maar een smakelijk, visueel aantrekkelijk en uitdagend product waar je trots op bent. Wie wil het niet, die vette glimlach van je doelgroep door die mooie koffie... dan sta je toch meteen met 1-0 voor?

Another Cookie biedt als koffie- en theeconsultant oplossingen op koffie en thee vraagstukken voor b2b, horeca en retail voor ondernemers die het dus ‘anders’ willen doen.

Bedrijven die juist die vertaling van hun trotse bedrijfs-DNA en hun kennis van de customer journey willen vertalen naar die mooie kop koffie of thee met een verhaal.

Dat begint voor ons met een bedrijfsintake om DNA, doelstellingen en doelgroep(en) en marktcommunicatie vast te stellen. Vervolgens maken we een scan hoe op dat moment de koffie en thee geserveerd wordt. Dus de setting, sfeer, presentatie, routing, hardware, service, kennis en kwaliteit. Wij geven feedback met een plan van aanpak hoe het beter, gezelliger, lekkerder en functioneler kan. De oplossing kan een invulling zijn op Private label, of op Another Cookie label. We verzorgen dan de hele productlijn met bonen, porselein en glaswerk, suikersticks, melkcups, to-go bekers, etc.. Ook bijvoorbeeld private label bonen voor marketing doeleinden valt daar binnen. Uiteraard adviseren en leveren we ook de apparatuur, service, training en opleiding en een unieke presentatie met een heuse koffie en thee corner. Deze ontwikkelen we samen met de klant en wij zorgen voor het project management tot oplevering aan toe.

Another Cookie kijkt in het hele proces naar de mogelijkheden van verantwoord en circulair aanbieden, zoals gecertificeerde en biologische producten, recyclen van koffiedroes en bekers, recycled materiaal voor bouw van koffie en thee corner en inzet van second life machines.
 

3. Is de koffie- en theemarktmarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe?

De koffie en theemarkt in Nederland is de afgelopen jaren te veel bezig geweest met prijs en niet met onderscheid. Het aanbod van warme dranken wordt in Nederland gratis aan medewerkers verstrekt. Kijk je naar landen om ons heen, dan zie je dat er betaald dient te worden voor een versnapering.

Wat er daardoor ontstond, was een kosten georiënteerd aanbod. Offertes en tenders gingen vaak om wie het meest economisch aanbood. Ja, er was een soort van smaaktest, maar die gold dan alleen voor de top 3 van aanbieders die ‘door’ waren naar deze fase na eerst een economisch scherp voorstel te hebben gedaan. Resultaat hiervan was, dat het product en de aankleding niet of nauwelijks aansloot bij de wens van medewerkers, gasten en klanten. Door de scherpe aanbiedingen werd er door de aanbieder amper verdiend op een contract en zaten gebruikers jaren vast aan een product waar ze geen zin in hadden.

Daar is inmiddels lichte verandering in opgetreden, maar we zijn er nog lang niet. De jongere generatie beslissers is mondiger en als zij in het voortraject mee mogen bepalen in de uitvraag, is de kans groter dat er een goed horeca product geserveerd wordt binnen de kantoormuren. Desnoods een smakelijke koffie of thee tegen bijbetaling.

4. Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?

Er liggen voldoende kansen, maar je moet wel geduld hebben. Another Cookie mikt op de doelgroep die zich graag onderscheidt. Die doelgroep bereiken, vraagt een stevige inzet en geduld. Daarbij hebben veel bedrijven -ook horeca- in het verleden contracten afgesloten, waarbij apparatuur en bonen ingesloten waren. Deze contracten gaan de komende tijd expireren en dan komt er weer ruimte voor Another Cookie.

Gezien de lage rentestand en het feit dat de economie weer aantrekt, komt er meer ruimte voor ondernemers om in het volgende traject een andere koers te varen met de leverancier. Another Cookie gelooft in vrijheid van keuze. Dat betekent dat we niet graag een contract aangaan, maar juist onze relaties voor de langere termijn weten te winnen door passie, ambitie, kennis en kunde.

5. Hebben jullie bureaus/een bureau ingeschakeld voor de marketingcampagne? Welk? Hoe gaat de marketing van het merk in zijn werk?

We werken met bureaus die alle op hun vak excelleren. Zo is onze identity en alle daarbij horende uitingen, incl. bewaking, ondergebracht bij Dutchy Design. Vanaf het eerste uur zijn zij betrokken bij het strategisch ontwikkelen van Another Cookie. Voorts werken we met Neacon voor de ontwikkeling en vernieuwing voor ons Magento 2.0 bestelportal, met Van Houten PR & Communicatie voor off- en online activiteiten, zoals publiciteitstrajecten en online marketing en met E-Purple voor SEO en SEA.

We zetten voor het hele jaar een marketing- en communicatieplan op, afgestemd op de gewenste doelgroepen met als doel zowel lead generatie als merkpositionering.

6. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!

Nou en of, trots op dat we onder meer een mooie case hebben kunnen bouwen en invullen met Evoluon te Eindhoven. Op aanvraag van de general manager Franc Dubbelman kregen we de vraag een voorstel te doen met als KPI’S: upgrade kwaliteit, eenvoud en functionaliteit, hygiëne en een harde return op investering. Voor de talrijke evenementen, presentaties en feesten op telkens wisselende locaties in het pand, serveerden ze ouderwetse filterkoffie. Reden: geen vaste uitgiftelocatie en grote piekbelasting. Another Cookie heeft een case gebouwd, waarbij als oplossing een mobiel espresso concept wordt ingezet met 8 volautomaten. Medewerkers en gebruikers zijn betrokken bij test en besluitvorming om de juiste invulling te geven aan de KPI’S. De eerste signalen zijn zeer lovend.

7. Komen er merk-extenties?

Dat zou zomaar kunnen. We blijven kijken naar de markt van warme dranken, maar kijken ook naar de mate waarop in Nederland op kantoren wordt gehydrateerd. Gemiddeld wordt er te weinig gedronken op kantoren, dus daar liggen nog wel wat openingen voor aantrekkelijke concepten.…

8. Nog meer nieuws over jullie start-up te melden?

Altijd! We hebben nu de basis staan om snel op te schalen met een bewezen supply chain, snelle en krachtige website met portal, een sterk online financieel en crm pakket en een, net als Another Cookie, Skal-gecertificeerd logistiek partner voor Benelux en Duitsland. Nu is het tijd verder te groeien samen met ambitieuze zelfstandige coffee consultants met kennis van koffie en thee. We delen graag om te kunnen uitbouwen!

Meer info: www.anothercookie.com

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 107 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 




     Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie


    Enkele merkimpressies en toepassingen uit het portfolio van Another Cookie

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken