Nieuwkomers nemen een hap uit de DIY-markt

Nieuwkomers nemen een hap uit de DIY-markt
  • Food-en-retail
  • 14 mrt 2018 @ 13:06
  • 14693 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Van de doe-het-zelfmarkt is afgelopen jaren een ruim een kwart verdampt en die miljard omzet komt niet meer terug, meldt het FD. Nieuwkomers als Hornbach en Bauhaus maar ook Action, Bol.com en Wehkamp.nl pakken marktaandeel af.

DIY of klussen is een benaming voor een creatieve of constructieve activiteit die door de consument zelf wordt gedaan. De markt staat onder druk, omdat de vraag naar klusspullen achterblijft en het aantal winkelmeters juist is gegroeid. Tel daar de online concurrentie bij op en het is onvermijdelijk dat er winkelmeters moeten verdwijnen. ‘De verwachting is dat het aantal vierkante meters ergens in de markt de komende jaren zal afnemen’, zegt een woordvoerder van Intergamma, de organisatie achter Gamma en Karwei. Volgens een woordvoerder van Bol.com groeit de omzet van tuin- en klusspullen harder dan het bedrijf als geheel (30 tot 35%). Van buitenbaden tot specialistische schroefjes, het wordt online gekocht. Ook professionele klussers komen steeds vaker af op de 230.000 klusartikelen van Bol.com. (bron: FD)

Lees hier verder

foto: Sneaky Elbow voor Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken