[Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts

[Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
  • Food-en-retail
  • 28 sep 2018 @ 09:05
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Nummer 127 in deze successerie is Michiel Reinoud, komend uit de marketing en nu managing director MBRC en Charity Gifts. MBRC-armbandjes worden gemaakt uit de 'plastic soup', maar hij doet nog veel meer. Voor de 126 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder. 'Do good, feel good en look great!'

Stel jezelf graag even voor. En wat heb je met marketing?
'Michiel Reinoud, managing director en oprichter van Charity Gifts. Van huis uit heb ik een interesse voor marketing en retail ontwikkeld. Mijn vader was een marketeer die de overstap maakte naar retail. Warme herinneringen als kind: op zaterdag mee om winkels te checken met altijd een klein opdrachtje waar op te letten. De interesse is omgezet in passie door een geweldige leerschool bij Nestlé Nederland en Coca-Cola. Twee totaal verschillende werelden; de uitdager en de markleider, de ingetogen degelijke Zwisters en de flamboyante Amerikaanse club waar de P&L leidend is... De dynamiek door de vele innovaties en ontwikkelingen boeien me mateloos. Terwijl er ook vele oude wijsheden altijd onveranderd zullen blijven.

Met de jaren heb ik gemerkt dat mijn echte drive zit in maatschappelijk verantwoord bezig zijn. Wat kun je met je ervaring en skills doen om de wereld een beetje beter te maken? Hoe kun je helpen een maatschappelijk probleem op de kaart te zetten en actief zijn om het te helpen oplossen? Dat denken én doen bij mensen, ondernemers, merken, retailers en consumenten is een onomkeerbare trend. Zingeving is niet soft, het is modern en noodzakelijk. En we staan pas aan het begin, daar ben ik heilig van overtuigd.'

Waar komt je belangstelling voor duurzame polsbandjes vandaan?
'Mijn bedrijf Charity Gifts "promotes a better world". We willen eraan bijdragen de wereld iets beter achter te laten dan we hem hebben aangetroffen. Sinds de oprichting in de zomer van 2014 hebben we al meer dan 1 miljoen euro mogen doneren aan goede doelen als Unicef, KiKa de Dierenbescherming en Plastic Soup Foundation. Daar doen we het voor, daar worden we blij van.

De armbanden van MBRC the ocean komen voort uit de gedachte dat we een ‘fashionable statement’ wilden maken. Topkwaliteit met een verhaal. ‘Omarm de oceaan’ staat voor de oproep om met elkaar in aktie te komen tegen de plastic soep. Een gigantisch probleem en voor iedereen dichtbij. De boodschap is enough is enough, tot hier en niet verder. Het moet stoppen.

Bijna alle bracelets vandaag de dag zijn gemaakt van ‘vrigin’ of ‘nieuw’plastic: met name nylon en polyester. Dat heeft ons een jaar geleden aan het denken gezet. Kan dat niet anders? Moet dat niet anders? Het antwoord is ja. We maken onze MBRC produkten van 100% recycled plastic waste, met name uit de oceanen zoals oude visnetten. Fashionable, verantwoord en gemaakt om elke dag te dragen en jarenlang plezier van te hebben. Zo geven we plastic afval een nieuw leven. Immers, reduce, re-use en recycle vormt de basisgedachte in de strijd tegen plastic soup.'

Waar staan jullie intussen? Is de markt niet verzadigd?
'We zijn nu een kleine drie maanden na de introductie op de Nederlandse markt tijdens de Volvo Ocean Race in Scheveningen. Inmiddels hebben we naast Dorian van Rijsselberghe ook deejay Oliver Helden als ambassadeur. Te gek dat ze ons merk steunen en bereid zijn de boodschap verder uit te dragen naar hun achterban. We verkopen MBRC online direct aan de consument. Daarnaast kiezen we heel zorgvuldig retailpartners uit waar we speciale akties mee doen.

Deze zomer bijvoorbeeld met Ekoplaza; een formule die echt geeft om een duurzame samenleving. Niet onopgemerkt, gesprekken met meerdere formules voor specials in 2019 zijn in volle gang. Verder zijn onze producten standaard verkrijgbaar bij een steeds grotere groep kleine zelfstandigen met modewinkels, kapperszaken etc. Op dit moment cireca vijftien winkels van de Wadden tot aan Zuid-Limburg. De aanvragen komen dagelijks binnen; de kwaliteit van de collectie en het sociale thema van de plastic soup spreekt zeer aan. Door het succes van de introduktie in Nederland, hebben we onze vleugels verder uitgeslagen. Online verkopen we inmiddels internationaal in drie talen met wereldwijde bezorging.

Eind oktober worden daar nog twee talen aan toegevoegd. In Duitsland staat een partnership met de grootste supermarktclub in de steigers. De willen echt samen met ons impact maken: bewustwording stimuleren en een indrukwekkend bedrag overmaken aan het goede doel. De markt voor een goed fashion item is niet verzadigd. Mensen willen er altijd goed uitzien. Mensen willen altijd iets goeds doen. Wij bieden ze de perfecte combinatie. Nog genoeg te doen dus!

Hoe ziet jullie promotie eruit?
'Voor de promotie van MBRC the Ocean maken we gebruik van ambassadeurs en social media advertising. Ze versterken elkaar en vormen een logisch geheel: de ambassadeurs hebben vaak een flinke achterban op social media en zijn dus tegelijkertijd social influencer. Daarnaast kijken we ook naar relevante events om aanwezig te zijn. De Volvo Ocean Race was bijvoorbeeld een perfecte match met MBRC the Ocean. Met de Ocean race voeren we nu gesprekken om de komende jaren intensiever samen te werken.'

Kun je iets vertellen over de markt van polssierraden?
'Het belangrijkste is dat je iedere keer weer een aansprekend model maakt. Daarom werken we samen met een team van ontwerpers en trendwatchers, waarvan er een ook beschikt over een succesvolle eigen keten van mode winkels. Altijd weer spannend of we de juiste snaar weten te raken. Tot nu toe is dat uitstekend gelukt. Kwaliteit met een verhaal. Dat is bij ons leading.'

Wat zijn grote trends in personal jewelry?
'We zijn actief in het segment "nautische touwarmbanden". Een populaire categorie waarbinnen wij een aantal elementen toevoegen: onze maatschappelijke missie en touw gemaakt van 100% reycled waste. Continue innovatie is key: de eerste touwen van recycled PET hebben we inmiddels in produktie. De stoere nautische uitstraling wordt ook uitstekend beoordeeld door vrouwen: daar is weinig aanbod voor, dus belangrijk bij het samenstellen van onze collecties. De categorie wordt niet gedreven door prijs; voor een goed product met een verhaal is men bereid te betalen. Door toch een betaalbaarder alternatief te bieden met ook nog eens een oprecht verhaal, spreken we een brede groep klanten aan. Klanten die gaan voor een fashionable statement: Do good, feel good en look great.'

Wat is je persoonlijke favoriet uit de collectie?
'Dat is de Blauw-grijze MBRC met magneetsluiting. Stoer maar toch ingetogen, je hebt de keuze de magneet boven of onder te dragen, voor iedere gelegenheid passend.'

Kun je ingaan op je bedrijf Charity Gifts en op de co-producties die jullie maken?
'We bedenken eigen concepten, en gaan van daaruit aanvullend op zoek naar partnerships. Om het verhaal en de impact groter te maken. En de partner bieden we bijvoorbeeld een limited edition om zich mee te onderscheiden. Ook bedenken en verzorgen we duurzame activaties in opdracht. Van scratch, op basis van een briefing. Zo staat er bij Aldi binnenkort een  grote actie op display waarbij een gedeelte van de opbrengst naar Plastic Soup Foundation gaat. Deze partners kiezen bewust voor ons: we kennen de wereld van de goede doelen, hebben "do good" in ons DNA zitten en zijn gewend om akties tot in de puntjes te verzorgen tot op de winkelvloer.'

Wat zijn je ambities ?
'Onze ambities voor MBRC the Ocean zijn grenzeloos, net als de oceanen. We willen zo veel mogelijk impact maken over de hele wereld.  De campagnes worden inmiddels in 8 landen gevoerd en in 2019 zijn we in winkelketens met specials aanwezig in meerdere landen in West-Europa en wellicht zelfs al daarbuiten. Dat biedt voldoende uitdaging voor de komende periode.' 

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Meer info over MBRC klik hier


Voor de 125 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.



Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts





Eerdere hoogvliegers uit deze serie
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en managing director Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.n



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken