[Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels

[Marketeer 125]  Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
  • Food-en-retail
  • 17 aug 2018 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingInterviewKlant

Nummer 125 in deze successerie is Arjen van den Hof, dga van de keten Vondel Hotels. Hij ziet nog groeikansen voor de hoofdstedelijke hotellerie. 'Op dit moment merk ik dat beleving een grote rol speelt in hotelconcepten.' Voor de 124 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

'Ik zal mijzelf even voorstellen. Arjen van den Hof, ben 52 en sinds 2003 eigenaar van Vondel Hotels. Ik ben opgegroeid in Zwolle en heb gestudeerd aan de Hogere Hotelschool in Maastricht. Bij Vondel Hotels heb ik een heel Marketing en Communicatieteam in dienst. Maar als eigenaar van Vondel Hotels ben ik altijd nauw betrokken bij alle marketinguitingen. Ik hecht hier dan ook veel waarde aan. Zeker nu we groeien en zoveel mooie nieuwe hotels aan het bouwen zijn, meer dan ooit. De panden waar de nieuwe hotels in gevestigd zijn, zijn al geweldig om te zien en na de verbouwing weet je helemaal niet meer wat je ziet. Het interieurplaatje moet dan kloppen maar ook het exterieur en alle uitingen naar buiten toe.'

2. Waar komt je belangstelling voor hotels vandaan? En wat is de historie van hotelmerk Vondel hotels? Waar staan jullie intussen?

'Vondel Hotels begon op 3 april 2003 toen ik Hotel Vondel overnam. In die tijd werkte ik met veel plezier als Director of Operations bij NH Grand Hotel Krasnapolsky. Ik werd benaderd met de vraag of ik interesse had in de overname van Hotel Vondel. Het antwoord “nee” volgde, daar had ik helemaal nog nooit eerder over nagedacht, maar na een nachtje slapen, vond ik het toch wel hele een mooie uitdaging. Ik besloot om het wél te doen en daar begon het avontuur! Vijf karakteristieke 18de -eeuwse herenhuizen aan de Vondelstraat in Amsterdam werden onder mijn supervisie grondig verbouwd en gerestyled tot een boutiquehotel met restaurant Joost. Het werden uiteindelijk zeven panden met interne doorgangen. In de jaren daarna kwamen daar Hotel Roemer, Hotel JL №76 en Hotel De Hallen met restaurant Remise47 bij. Ook short-stay Apartments Prinsengracht en Apartments De Hallen werden toegevoegd aan de Vondel Hotels collectie. Op elke locatie hebben we een uniek interieur gecreëerd door kunst, design en historische aspecten te combineren. Het bijzondere aan Vondel Hotels is de verscheidenheid. De hotels, appartementen en restaurants zijn weliswaar met elkaar verbonden, ze behouden altijd een eigen identiteit. Elk onderdeel is uniek, de look & feel en de eigenzinnige kunstcollecties zijn nooit identiek. De overall sfeer is herkenbaar, telkens een warme uitstraling. Vondel Hotels is een merk met een sterke eigen identiteit, uitgedragen door alle medewerkers en een ware beleving voor al onze gasten. Dit jaar bestaan we 15 jaar en ik mag inmiddels 10 hotels, 5 restaurants en 13 short-stay appartementen tot de collectie rekenen. Waarvan een aantal locaties het komend jaar opengaan.'

3. OK. Zijn er onderhand niet genoeg hotels in Amsterdam of is de markt nog niet verzadigd?

'Amsterdam zit vol maar niet te vol naar mijn mening. Er zit een hotelstop op de stad en dat is natuurlijk niet voor niks. Maar we moeten de stad juist groter maken. Dat betekent dat we Haarlem, Leiden, maar ook Zandvoort meer bij de stad moeten betrekken en de toerist uit de grachtengordel moeten halen. Het vliegverkeer zal alleen maar toenemen. We vragen niet voor niks aan Lelystad om ons te helpen. We kunnen de hotelbouw niet stoppen, maar we moeten wel zorgen dat het geen wildgroei wordt. Nu is er een stop op de wildgroei van Nutella-winkels en kaaswinkels. De stad laat in ieder geval zien dat dit soort problemen worden aangepakt. Als je het niet in de hand houdt, wordt de stad ook niet leuker voor de toerist. Die komt dan niet meer. En de stad wordt zeker niet leuker voor de Amsterdammer. Maar ik denk niet dat we al verzadigd zijn. Het European Medicines Agency van Londen komt bijvoorbeeld ook naar Amsterdam. Dat betekent 900 banen erbij en veel klandizie, dus gasten die naar het bedrijf komen. Dit laat zien dat Amsterdam dus een hele goede, interessante stad is.'

4. Wat is de titel van je nieuwste vestiging? Werken jullie voor de marketing van Vondel Hotels met reclame- of PR-bureaus? Kun je iets vertellen over deze campagne?

'Wij openen in juli Hotel Monastère Maastricht en Café Louis. Dat zijn onze allernieuwste aanwinsten. Omdat dit ons eerste hotel en restaurant buiten Amsterdam is, werken wij hiervoor samen met een PR-agent uit Maastricht van Wis & Waarachtig, om lokale bekendheid te krijgen voor Café Louis. De strategie bestaat eruit om te werken met aantal Maastrichtse ambassadeurs; Friends van Louis. In Maastricht betrekken we lokale ambassadeurs maar werken ook samen met lokale bekende leveranciers (denk aan de huisgemaakte olijfolie van Beluga, mosterd van Adriaan de Smaakmaker en een cocktail van bekende cocktailbar Mr. Smith). Door de samenwerking met lokale partijen creëren we een stukje herkenbaarheid voor de stad en bundelen we onze krachten. Ook werken wij nauw samen met Maastricht Marketing en nemen we deel aan allerlei evenementen, zoals Het Parcours. Het jonge Amsterdamse bureau Colourcake verzorgt de logo’s, websites en huisstijl van al onze nieuwe horecaconcepten.'  

5. Is de markt van hotellerie volgens jullie een ingewikkelde, licht graag toe?

'De markt van de hotellerie is een erg gemakkelijke markt. Gasten kunnen niet online in onze hotels slapen en in onze restaurants eten. De markt is 100% doorzichtig vanwege alle online bookingsites. Prijzen zijn makkelijk te controleren van alle andere hotels in de buurt. Via gasttevredenheid websites zoals Tripadvisor, zien wij direct hoe de gast onze hotels en restaurants ervaren, we kunnen niets meer verdoezelen gelukkig.'

6. En wat zie jij als belangrijke trends in de Nederlandse hotellerie?

'Op dit moment merk ik dat beleving een grote rol speelt in hotelconcepten. Met onze hotelconcepten proberen we altijd zo goed mogelijk een verhaal over te brengen. Zo komt het verhaal over de historie van het pand altijd terug in de uitstraling van het interieur en in al onze marketinguitingen. Zo is elk hotel van Vondel Hotels uniek, zonder een uitstraling van een keten te zijn. De zintuigen van de gasten moeten geprikkeld worden. Daarbij is het belangrijk om gasten persoonlijk aan te spreken. Technologie en dan met name algoritmes gaan hier in de toekomst een nog grotere rol bij spelen. Zo staat artificial intelligence nog in de kinderschoenen, maar grote bedrijven als Google zijn hier uiteraard al jaren achter de schermen mee bezig. In de hotelleriewereld zal dit in de toekomst ook steeds belangrijker gaan worden. Maar dat is letterlijk nog een ver van mijn bed show.

Ik zie ook een grote wijziging wanneer we het hebben over inchecken – gasten checken thuis al in en willen niet meer in de rij staan bij de receptie om te wachten op hun sleutel en uitleg van de receptionist. De gast heeft thuis op internet de stad al verkend en weet precies waar hij heen wil en wanneer. Via de telefoon ontvangen zij de kamersleutel en kunnen dus indien zij dat willen direct naar hun kamer gaan zonder een medewerker van het hotel te spreken. Wij hebben dit overgenomen van de luchtvaart, naar mijn mening loopt de luchtvaart altijd net een stap voor op de Hotellerie.'

7. Wat is je lievelingshotel buiten de Vondelketen? Graag delen…

'Ik vind Hotel Les Bains in Parijs een prachtig hotel, als terugkerende gast wordt je herkent, niet alleen door de portier maar ook door de receptionist en barkeepers. De locatie is perfect en je auto wordt geparkeerd door de portier, wel zo prettig in Parijs. Wanneer ik naar Barcelona ga slaap ik altijd in Hotel Claris, de buitenportier is geweldig. Hotel Six Senses in Koh Samui steekt er met kop en schouders bovenuit wanneer het gaat over ervaring van je eigen studio met zwembad en privé strand. Service is ook hier op een heel hoog niveau. Ik kies hotels vaak enkel en alleen voor service, service en nog eens service.'

8. Hoe is het hotel te boeken? Vooral via Booking.com?

'Onze hotels zijn te boeken via onze eigen Vondel Hotels website en we werken samen met verschillende boekingpartners als Booking.com, Expedia en Hotels.com. Partijen als Booking.com, Expedia, Hotels.com zijn inderdaad erg belangrijke spelers geworden. Het gemak om een boeking te maken via deze partijen is enorm toegenomen. Gelukkig zien wij ook via onze eigen website boekingen binnenkomen. Daarnaast hebben veel bedrijven waar we direct contact mee hebben en die hun gasten bij ons onderbrengen. Deze relaties lopen soms al meer dan 10 jaar en levert veel vaste gasten op.'

9. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Wat zijn de ambities?

'Momenteel groeien we flink én we bestaan dit jaar ook nog eens 15 jaar! We openen dit jaar vier nieuwe hotels en restaurants. Hotel Monastère Maastricht en Café Louis in Maastricht, Hotel van de Vijsel en Café Woodz op de Overtoom in Amsterdam, Hotel Mercier en Café Ons Huis op de Rozenstraat in Amsterdam en Hotel Pontsteiger en Café Pontsteiger in de Houthavens. Volgend jaar staat de opening van een hotel op de Geldersekade in Amsterdam op de planning en voegen we locaties in Leiden en Utrecht ook toe aan ons portfolio. Ik ben nog lang niet uitgebouwd en ontwikkeld. We groeien snel, maar als ik investeerders aan boord haal zou ik nog sneller kunnen groeien. Ik hoef niet sneller te groeien, dat is ook niet mijn doel. De groei moet vooral leuk blijven, soms is dat lastig als er meerdere projecten tegelijkertijd worden gerealiseerd. Ik ben 100% eigenaar van mijn bedrijf en ben altijd nauw betrokken bij alle projecten. Het bedrijf is organisch gegroeid, maar wel met een visie. Ik denk niet dat ik deze stap eerder had kunnen maken. Mijn ouders waren onderwijzer, het ondernemersbloed zat niet in me. Tot het moment dat ik ondernemer werd. Maar dit had ik nooit kunnen doen zonder de ervaring die ik in de hotellerie heb opgedaan. In de toekomst helemaal stoppen met hotels zie ik niet zitten. Ik zal altijd twee of drie hotels in de stad blijven houden, want ik vind het prachtig om daar af en toe te verblijven. Het vervult me met trots om te zien wat ik met mijn team in al die jaren heb bereikt!'


tekst: Peter van Woensel Kooy 

Meer info over Vondel Hotels klik hier
Lees hier Arjens blog.


Voor de 124 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, check de links hieronder.


fotocredit: Abel Ponger Fotografie


Vondel Hotels in Harpers Bazar


Nieuwe hotellocatie Pontsteiger


Arjen van den Hof in locatie De Hallen

Eerdere hoogvliegers uit deze serie

124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en managing director Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken