[onderzoek] Snoep minder populair, chocola blijft verleiden
- Food-en-retail
- 18 apr 2019 @ 09:03
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 18 apr 2019 @ 09:03
- Peter van Woensel Kooy
De consument heeft zijn suikerconsumptie in de afgelopen jaren flink teruggeschroefd. In vergelijking met tien jaar geleden is sprake van een daling van 10 procent. De lagere suikerconsumptie is ook duidelijk zichtbaar in de winkelstraat.
De verkoopcijfers van snoep vielen de afgelopen dan ook tegen. Het aantal snoepwinkels is in Nederland sinds 2005 met een kwart gedaald, blijkt uit vers onderzoek van ABN Amro. Dat geldt vooral voor de provincies Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. Ook blijken tussen gemeenten grote verschillen te bestaan. In Amsterdam en Rotterdam hielden de snoepwinkels stand, terwijl in Den Haag en Tilburg sinds 2005 sprake is van een halvering.
Snoep groeit minimaal, terwijl verkoop chocolade sterk stijgt
Hoewel de verkoop van snoep minimaal groeide, geldt voor chocolade juist het tegendeel vond de ABN. Zo nam de verkoopwaarde van chocoladerepen in de afgelopen vijf jaar met liefst 20 procent toe. Sommige chocoladeproducten, zoals repen met een hoog cacaopercentage en een laag suikergehalte, worden in toenemende mate geassocieerd met de stijgende populariteit van bewuste voedingsmiddelen. Producenten spelen hier nog eens extra op in door de consument te verleiden met chocoladerepen met ingrediënten die bij deze trend passen - zoals chocoladerepen met avocado, thee of matcha. Gespecialiseerde chocoladewinkels spinnen garen bij deze trend: sinds 2005 is het vloeroppervlak van deze winkels in winkelgebieden verdubbeld. Ook het aantal delicatessenwinkels die chocoladeproducten verkopen, is sterk gegroeid.
Chocoladeproducent ontspringt dans door innovatie
Door sterk in te zetten op innovatie zetten producenten van chocolade de toon ten opzichte van andere snoepvarianten. “Door voortdurend te innoveren weten chocoladeproducenten de verkopen te stuwen. Voorbeelden hiervan zijn de introductie van nieuwe ingrediënten, smaken, verpakkingen en meer of andere labels. zoals vegan of biologisch”, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food en Agrarisch van ABN Amro. 'Ook ethische aspecten, zoals fairtrade en duurzaamheid, spelen voor de consument een steeds grotere rol. Chocoladeproducenten kunnen hierop inspelen door het inzichtelijk maken van de productieketen en het bieden van een eerlijke prijs, vooral aan cacaoboeren', aldus Menkveld. Het hele rapport is voor volgers van MarketingTribune hier gratis te downloaden.
(PvWK)
Foto boven: Taylor Kiser / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Sector Econoom
- onderzoek
- snoep
- nieuw
- labels
- suiker
- ABN Amro
- Food en Agrarisch
- ingrediënten
- smaken
- chocola
- verpakkingen
- consumptie
- introductie
- biologisch
- food
- vegan
- Menkveld
- cacao
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland
- Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon...
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
- Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Unox luidt wintertijd te vroeg in18-10-2025
- BenBits eerste partner van 'Stop the... 17-10-2025
- Kruidvat doorbreekt taboe rond... 17-10-2025
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en... 17-10-2025
- Intertoys lanceert Speelboek 2025... 16-10-2025
- Walmart gaat direct vanuit ChatGPT... 16-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes