[onderzoek] Snoep minder populair, chocola blijft verleiden

[onderzoek] Snoep minder populair, chocola blijft verleiden
  • Food-en-retail
  • 18 apr 2019 @ 09:03
  • 14170 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

De consument heeft zijn suikerconsumptie in de afgelopen jaren flink teruggeschroefd. In vergelijking met tien jaar geleden is sprake van een daling van 10 procent. De lagere suikerconsumptie is ook duidelijk zichtbaar in de winkelstraat.

De verkoopcijfers van snoep vielen de afgelopen dan ook tegen. Het aantal snoepwinkels is in Nederland sinds 2005 met een kwart gedaald, blijkt uit vers onderzoek van ABN Amro. Dat geldt vooral voor de provincies Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. Ook blijken tussen gemeenten grote verschillen te bestaan. In Amsterdam en Rotterdam hielden de snoepwinkels stand, terwijl in Den Haag en Tilburg sinds 2005 sprake is van een halvering.

Snoep groeit minimaal, terwijl verkoop chocolade sterk stijgt
Hoewel de verkoop van snoep minimaal groeide, geldt voor chocolade juist het tegendeel vond de ABN. Zo nam de verkoopwaarde van chocoladerepen in de afgelopen vijf jaar met liefst 20 procent toe. Sommige chocoladeproducten, zoals repen met een hoog cacaopercentage en een laag suikergehalte, worden in toenemende mate geassocieerd met de stijgende populariteit van bewuste voedingsmiddelen. Producenten spelen hier nog eens extra op in door de consument te verleiden met chocoladerepen met ingrediënten die bij deze trend passen - zoals chocoladerepen met avocado, thee of matcha. Gespecialiseerde chocoladewinkels spinnen garen bij deze trend: sinds 2005 is het vloeroppervlak van deze winkels in winkelgebieden verdubbeld. Ook het aantal delicatessenwinkels die chocoladeproducten verkopen, is sterk gegroeid.

Chocoladeproducent ontspringt dans door innovatie
Door sterk in te zetten op innovatie zetten producenten van chocolade de toon ten opzichte van andere snoepvarianten. “Door voortdurend te innoveren weten chocoladeproducenten de verkopen te stuwen. Voorbeelden hiervan zijn de introductie van nieuwe ingrediënten, smaken, verpakkingen en meer of andere labels. zoals vegan of biologisch”, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food en Agrarisch van ABN Amro. 'Ook ethische aspecten, zoals fairtrade en duurzaamheid, spelen voor de consument een steeds grotere rol. Chocoladeproducenten kunnen hierop inspelen door het inzichtelijk maken van de productieketen en het bieden van een eerlijke prijs, vooral aan cacaoboeren', aldus Menkveld. Het hele rapport is voor volgers van MarketingTribune hier gratis te downloaden.
(PvWK)

Foto boven: Taylor Kiser / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken