[onderzoek] Snoep minder populair, chocola blijft verleiden
- Food-en-retail
- 18 apr 2019 @ 09:03
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 18 apr 2019 @ 09:03
- Peter van Woensel Kooy
De consument heeft zijn suikerconsumptie in de afgelopen jaren flink teruggeschroefd. In vergelijking met tien jaar geleden is sprake van een daling van 10 procent. De lagere suikerconsumptie is ook duidelijk zichtbaar in de winkelstraat.
De verkoopcijfers van snoep vielen de afgelopen dan ook tegen. Het aantal snoepwinkels is in Nederland sinds 2005 met een kwart gedaald, blijkt uit vers onderzoek van ABN Amro. Dat geldt vooral voor de provincies Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. Ook blijken tussen gemeenten grote verschillen te bestaan. In Amsterdam en Rotterdam hielden de snoepwinkels stand, terwijl in Den Haag en Tilburg sinds 2005 sprake is van een halvering.
Snoep groeit minimaal, terwijl verkoop chocolade sterk stijgt
Hoewel de verkoop van snoep minimaal groeide, geldt voor chocolade juist het tegendeel vond de ABN. Zo nam de verkoopwaarde van chocoladerepen in de afgelopen vijf jaar met liefst 20 procent toe. Sommige chocoladeproducten, zoals repen met een hoog cacaopercentage en een laag suikergehalte, worden in toenemende mate geassocieerd met de stijgende populariteit van bewuste voedingsmiddelen. Producenten spelen hier nog eens extra op in door de consument te verleiden met chocoladerepen met ingrediënten die bij deze trend passen - zoals chocoladerepen met avocado, thee of matcha. Gespecialiseerde chocoladewinkels spinnen garen bij deze trend: sinds 2005 is het vloeroppervlak van deze winkels in winkelgebieden verdubbeld. Ook het aantal delicatessenwinkels die chocoladeproducten verkopen, is sterk gegroeid.
Chocoladeproducent ontspringt dans door innovatie
Door sterk in te zetten op innovatie zetten producenten van chocolade de toon ten opzichte van andere snoepvarianten. “Door voortdurend te innoveren weten chocoladeproducenten de verkopen te stuwen. Voorbeelden hiervan zijn de introductie van nieuwe ingrediënten, smaken, verpakkingen en meer of andere labels. zoals vegan of biologisch”, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food en Agrarisch van ABN Amro. 'Ook ethische aspecten, zoals fairtrade en duurzaamheid, spelen voor de consument een steeds grotere rol. Chocoladeproducenten kunnen hierop inspelen door het inzichtelijk maken van de productieketen en het bieden van een eerlijke prijs, vooral aan cacaoboeren', aldus Menkveld. Het hele rapport is voor volgers van MarketingTribune hier gratis te downloaden.
(PvWK)
Foto boven: Taylor Kiser / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- ABN Amro
- verpakkingen
- nieuw
- onderzoek
- ingrediënten
- consumptie
- Sector Econoom
- labels
- introductie
- biologisch
- cacao
- Menkveld
- Food en Agrarisch
- food
- smaken
- vegan
- snoep
- chocola
- suiker
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] The most terrible time of the year
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




