Hema kiest JDA voor de transformatie van haar supply chain
- Food-en-retail
- 19 jul 2019 @ 15:10
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenDistributieOnlineMarketing
- 19 jul 2019 @ 15:10
- Peter van Woensel Kooy
JDA Software meldt dat retailketen Hema heeft gekozen voor JDA Luminate Demand Edge en JDA Fulfillment om haar retail supply chain te optimaliseren.
'Als toonaangevende Europese retailer met meer dan 750 winkels in tien landen, vertrouwt Hema op JDA oplossingen die werken met artificial intelligence en machine learning van Blue Yonder.'
Het proces moet leiden tot een verbeterde klantervaring en hogere winstgevendheid.
Carsten Klomp, CIO Hema: 'Wij zijn enorm gedreven om van een retailer naar een wereldwijd merk te groeien. Een modern IT-landschap zal deze groei, waarbij flexibiliteit, kostenbewustzijn en marktintroductietijd van belang zijn, mogelijk maken. JDA past in onze microservices-aanpak en ze zijn daarom een belangrijk onderdeel van onze digitale supply chain transformatie. Dit stelt ons in staat het bedrijf nog meer data gedreven te maken. We zien grote kansen met het gebruik van machine learning om de overall kwaliteit te verbeteren en onze collega’s en winkels te ondersteunen hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen. Samen zullen we de digitale toekomst van Hema vormgeven, met JDA als belangrijke factor.'
Hema wordt geconfronteerd met een snel veranderende retail omgeving en wil haar omnichannel- en groothandelsactiviteiten uitbreiden, melden de betrokkenen. Naast een nog sterkere aanwezigheid in de winkelstraat, zocht Hema naar geavanceerde technologieën om haar supply chain verder te ontwikkelen. Hema is al jaren klant van JDA en werkt samen met JDA oplossingen als JDA's Category Management en Workforce Management, Daardoor was Hema als geen ander op de hoogte van JDA’s expertise in retail supply chain. JDA werd met de overname van Blue Yonder in augustus 2018 een nog interessantere optie. Hierdoor konden bewezen AI/ML-mogelijkheden geïntegreerd worden met de marktleidende fulfillment-oplossingen. Voor de Hema betekent dit dat een geleidelijke verandering van de supply chain mogelijk is.
'We hebben een concurrerende, diepgaande evaluatie van innovatieve leveranciers uitgevoerd. We waren onder de indruk van de fulfillment-oplossing van JDA, gecombineerd met Blue Yonder’s AI/ ML geautomatiseerde forecasting engine. De voorspellingsnauwkeurigheid van de JDA-oplossing was het hoogst en overtrof onze verwachtingen', vertelt Jan Daan van Erven Dorens, manager Supply Chain Development bij Hema. 'JDA’s visie, oplossingen en team passen perfect bij onze aanpak van de supply chain transformatie, waarbij we dichter bij het realiseren van onze visie komen om een wereldwijd merk te worden.'
JDA Luminate Demand Edge is een cognitieve SaaS-oplossing die gebruik maakt van machine-learning algoritmes om zeer nauwkeurige vraagvoorspellingen te doen. Dit stelt Hema in staat om beter geïnformeerde, risicobewuste beslissingen te nemen. JDA Fulfillment zal Hema helpen de marges te optimaliseren door op het juiste moment de juiste voorraad in de juiste distributiecentra en winkels te hebben. Door gebruik te maken van vraagsignalen uit de praktijk kunnen optimale voorraad- en distributieplannen worden gemaakt. Dit verhoogt de beschikbaarheid van producten en vermindert de voorraad in de gehele supply chain van Hema. Dit helpt ook bij het realiseren van de wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf.
Daarnaast helpt JDA de Hema verder met:
- Het volledig automatiseren van voorspellingen die zichzelf aanpassen en leren, rekening houdend met meer dan 200 factoren die de vraag beïnvloeden, zoals het weer, promoties, vakanties, dag van de week/maand/jaar, enz.
- Het berekenen van vraagprognose met een calculatie van impact en risico's.
- Het koppelen van klantvraag aan het aanbod, verbeteren van het inkoopproces en de samenwerking met leveranciers.
- Het genereren van orders die de klantenservice maximaliseren met minimale voorraad, kosten en orderbeheerinspanningen.
- De inzichtelijkheid van de Supply Chain verbeteren met nauwkeurige projecties van voorraad, aankopen, magazijnstroom en transportbehoeften.
'Retailers staan onder enorme druk om hun klanten op een rendabele manier een optimale ervaring te bieden. Hiervoor zijn data-gedreven beslissingen nodig en het Hema team begrijpt dit', aldus Johan Reventberg, de trotse voorzitter EMEA van JDA. 'JDA biedt de juiste combinatie van AI/ML capaciteiten, ervaring in de retail-industrie en geavanceerde technologieën om Hema te helpen haar ambitieuze doelstellingen te halen. We zijn verheugd hen te vergezellen op deze reis.'
(PvWK)
beeld: 'De geschiedenis van de tompouce' (Hema)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Hema
- machine learning
- it
- marketing
- Jan Daan van Erven Dorens
- Carsten Klomp
- CIO
- winkel
- distributie Hema
- retail
- Supply Chain Development
- artificial intelligence
- JDA
- tompouce
- software
- Blue Yonder
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Bacardi en Coca-Cola lanceren kant-en-klare baco-cocktail
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein door warenhuis BHV Marais
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




