Young Perfect heeft vier van de acht nominaties te pakken

Young Perfect heeft vier van de acht nominaties te pakken
  • Food-en-retail
  • 26 aug 2019 @ 13:24
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • ActivatieInspiratie

Brand- en shopper-activatiebureau Young Perfect heeft maar liefst vier van de acht nominaties te pakken voor de Perfect Pitch-inspiratiemiddag van ISMI. Hoogste tijd om even te bellen met Young Perfect-directeur Jaap de Jong.

Het bureau uit Breda is de afgelopen vijf jaar buitengewoon succesvol geweest met het winnen van shoppermarketing-awards. Het is nu het vijfde jaar op rij dat ISMI een soortgelijke happening organiseert in samenwerking met uitgeverij BBP. In al die jaren heeft Young Perfect tot de winnaars behoord, niet in één, maar vaak in meerdere categorieën. The Perfect Pitch van dit jaar, die op donderdag 26 september wordt gehouden, kent vier categorieën. Binnen al die categorieën is Young Perfect één van de twee genomineerden. Een nominatie hoeft niet automatisch te leiden tot een eerste plek, maar dit resultaat liegt er natuurlijk niet om.  

Enorm trots

Jaap de Jong: ‘We zijn enorm trots dat we dit mooie resultaat samen met ons team, maar zeker ook samen met onze klanten en retailers hebben neergezet. We ervaren deze eerste uitslag ook duidelijk als bewijs dat we op de goede weg zitten.’

Aanhakend daarop: belangrijk bij de beoordeling van de inzendingen was de bewijslast voor conversie. Er is cijfermatig bewijs van resultaten nodig.

‘Kan ik me helemaal in vinden. Naast een mooi concept en een mooi plaatje op de winkelvloer is dat voor ons het meest belangrijke uitgangspunt. Hoe fraai de activatie ook oogt op de winkelvloer, uiteindelijk wil de klant natuurlijk dat de inspanning iets oplevert. Wij analyseren de scanningdata van al onze projecten, daarmee zijn we in staat om de activaties nauwgezet te analyseren. Bovendien worden die weggezet tegen een controlegroep van soortgelijke winkels. Zo kun je de klanten duidelijk laten zien: dit stop je erin, dat krijg je ervoor terug.’

 Conversie is ook wat jou betreft een belangrijke dimensie?

‘Beleving is nog altijd niet in geld en resultaat uit te drukken. Uiteindelijk zul je ook verkoop en bereik langs de effectiviteitsassen moeten leggen. Beleving, maar zeker ook bereik en rotatie zijn belangrijke sleutelbegrippen.’

Young Perfect heeft vier nominaties binnen vier categorieën weten te veroververen. Dat zijn vier verschillende cases, maar bestaat er ook zoiets als een gemeenschappelijke deler?

‘Het zijn duidelijke best practices, waarmee we laten zien dat we onderscheid kunnen maken. Eén van de cases die we hebben ingestuurd, is de 3D Appelwijzer voor Vogelaar Vredehof. Het ging daarbij om een levensgrote representatie van de bekende smaakwijzer, waarmee we de shopper aanschouwelijk konden maken hoe een appel smaakt, hoe zoet-zuur, hard of sappig een appel is. Door iets op de winkelvloer te bouwen, kun je de shopper meer uitleg geven. Albert Heijn heeft meer dan twaalf rassen in het assortiment, terwijl elke shopper vaak telkens dezelfde keuze maakt. Als je uitlegt wat precies het verschil is tussen de verschillende rassen, geef je meer duidelijkheid. Er bestaat vaak onzekerheid bij shoppers als het gaat om de smaak van een onbekend product. Die onzekerheid halen we ertussenuit. Dat geldt ook voor de andere cases: binnen elke categorie zijn we erin geslaagd om iets bijzonders neer te zetten.’

Vorig jaar tijdens The Perfect Pitch heeft Young Perfect zich van zijn beste kant laten zien door met een opvallende presentatie te komen. Gaat dat ditmaal ook gebeuren?

‘Ja, daar gaan we opnieuw tijd en energie in steken. Met een combinatie van een sterk visueel optreden en de kwaliteit van de case zelf willen we dit jaar opnieuw de zaal overtuigen om voor de beste inzending te kiezen. En natuurlijk nemen we ook dit jaar de klanten weer mee. Uiteindelijk moet toch de klant vertellen hoe succesvol de activatie is geweest.’

 Is deze ISMI-happening wat jou betreft bewijslast dat instore activatie steeds belangrijker wordt ten opzichte van ATL-communicatie?

​‘Absoluut. Als je kijkt naar onze volume, omzet en groei, dan zit daar structureel progressie in. En dat geldt net zo goed voor de samenwerking met retailers en merken. Fieldmarketing is uitgegroeid tot een werkveld dat de klant serieus ter harte neemt. Wij denken vanuit de klant, vanuit de merkleverancier. Die wordt steeds veeleisender en die wil steeds meer dat het boodschappen doen weer leuk wordt. Een supermarkt moet geen ingrediëntenpakhuis zijn, maar een plek om je als shopper te laten inspireren.’

De nominatie voor de 3D Appelwijzer voor Vogelaar Vredehof heeft betrekking op de categorie POS-materialen. De andere drie nominaties voor Young Perfect spelen zich af in de categorieën Shopper Marketing Case (Beemster Tosti Campagne), Smart Innovations (Starbucks Interactive Promotion) en Field Marketing (Rondreizende circus).

Wie de uitslag live! wil meemaken, dat kan:

Shopper Marketing Update Live!/The Perfect Pitch

Datum: donderdag 26 september

LocatieJoinn, Houten

Entreeprijs:

ISMI-lid: gratis

Abonnees MarketingTribune: 95,-

Overig: 150,-

Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken