Rabobank: 'Flexibel waardewiel vergroot kansen retail'

Rabobank: 'Flexibel waardewiel vergroot kansen retail'
  • Food-en-retail
  • 7 okt 2019 @ 09:50
  • 11115 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

In januari heeft Rabobank het marketingconcept van het 'waardewiel' gelanceerd (zie link hieronder voor uitleg). Op basis hiervan stelt de bank nu de vraag: op welke wijze kan de retailer de kansen benutten en wat is daarvoor nodig? Lees hier de samenvatting.

Toelichting op het 'waardewiel' staat in het rapport Het waardewiel biedt kansen voor retailers, dat samen met Q&A Consultancy tot stand is gekomen. Op basis hiervan gaan de onderzoekers in op het HOE: op welke wijze kan de retailer de kansen benutten en wat is daarvoor nodig?

De kernpunten van het onderzoek getiteld ‘Kanspakkers’ kunnen als volgt worden samengevat:

       *  De verandering van de traditionele waardeketen (producent-groothandel-retailer-klant) naar een flexibel waardewiel, waarin de klant door verschillende partijen bereikt wordt, lijkt een bedreiging voor retailers. De kunst is om die bedreiging in een kans om te zetten. Kansen liggen bijvoorbeeld in het verkopen van ruimte in plaats van spullen, het helpen van anderen om te verkopen en het gebruik maken van de kracht van anderen
        * Kansen komen echter niet vanzelf langs en kunnen niet door iedereen zomaar benut worden. Wij zien drie cruciale factoren om van de kansen te kunnen profiteren: (i) het beschikken over een onderscheidende formule waarmee de retailer een aantrekkelijke partner wordt voor andere spelers in het waardewiel (ii) de vaardigheden om samen te werken met verschillende partijen en om over te schakelen van ‘vechten’ naar de samenwerkingsmodus (iii) het tonen van lef en ondernemerschap, bijvoorbeeld door voortdurend te experimenteren
        * Soms zijn nieuwe impulsen nodig om beter van kansen te kunnen profiteren. Nieuw management en nieuwe eigendomsstructuren kunnen voor dergelijke impulsen zorgen. Private equity krijgt nogal eens een negatief etiket opgeplakt, maar wij zien in de retailsector wel enkele goede voorbeelden waarbij een private equity partij een retailer naar een nieuwe groeifase heeft gebracht. Nieuwe eigenaar, nieuwe kansen.


Meer info bij Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, sectorspecialisten Retail & Wholesale van RaboResearch.
(PvWK, bron: Rabobank, beeld uit Rabo-programma 'Food Forward')

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken