Rabobank: 'Flexibel waardewiel vergroot kansen retail'

- Food-en-retail
- 7 okt 2019 @ 09:50
- 12202 x gelezen
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 7 okt 2019 @ 09:50
- 12202 x gelezen
- Peter van Woensel Kooy
In januari heeft Rabobank het marketingconcept van het 'waardewiel' gelanceerd (zie link hieronder voor uitleg). Op basis hiervan stelt de bank nu de vraag: op welke wijze kan de retailer de kansen benutten en wat is daarvoor nodig? Lees hier de samenvatting.
Toelichting op het 'waardewiel' staat in het rapport Het waardewiel biedt kansen voor retailers, dat samen met Q&A Consultancy tot stand is gekomen. Op basis hiervan gaan de onderzoekers in op het HOE: op welke wijze kan de retailer de kansen benutten en wat is daarvoor nodig?
De kernpunten van het onderzoek getiteld ‘Kanspakkers’ kunnen als volgt worden samengevat:
* De verandering van de traditionele waardeketen (producent-groothandel-retailer-klant) naar een flexibel waardewiel, waarin de klant door verschillende partijen bereikt wordt, lijkt een bedreiging voor retailers. De kunst is om die bedreiging in een kans om te zetten. Kansen liggen bijvoorbeeld in het verkopen van ruimte in plaats van spullen, het helpen van anderen om te verkopen en het gebruik maken van de kracht van anderen
* Kansen komen echter niet vanzelf langs en kunnen niet door iedereen zomaar benut worden. Wij zien drie cruciale factoren om van de kansen te kunnen profiteren: (i) het beschikken over een onderscheidende formule waarmee de retailer een aantrekkelijke partner wordt voor andere spelers in het waardewiel (ii) de vaardigheden om samen te werken met verschillende partijen en om over te schakelen van ‘vechten’ naar de samenwerkingsmodus (iii) het tonen van lef en ondernemerschap, bijvoorbeeld door voortdurend te experimenteren
* Soms zijn nieuwe impulsen nodig om beter van kansen te kunnen profiteren. Nieuw management en nieuwe eigendomsstructuren kunnen voor dergelijke impulsen zorgen. Private equity krijgt nogal eens een negatief etiket opgeplakt, maar wij zien in de retailsector wel enkele goede voorbeelden waarbij een private equity partij een retailer naar een nieuwe groeifase heeft gebracht. Nieuwe eigenaar, nieuwe kansen.
Meer info bij Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, sectorspecialisten Retail & Wholesale van RaboResearch.
(PvWK, bron: Rabobank, beeld uit Rabo-programma 'Food Forward')
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- onderzoek
- Olaf Zwijnenburg
- Rabobank
- concept
- retailer
- marketting
- Retail & Wholesale
- wijze
- gelanceerd
- Jos Voss
- RaboResearch
- nodig
- samenvatting
- retail
- sectorspecialisten
- waardewiel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Insecten sparen bij de Hema23-05-2022
- Martijn Keesmaat van Hooghoudt:... 23-05-2022
- Ikea opent mini-woonwarenhuizen in... 23-05-2022
- Coca-Cola lanceert zomercampagne in... 20-05-2022
- [marketeer 167] Janina Jahns -... 20-05-2022
- PowerrrActie zamelt geld in voor... 19-05-2022
MarketingTribune Events
- 7jun 2022
Shopping Awards
- 16jun 2022
NIMA Marketing Day
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 8nov 2022
Social Service Congres