Rabobank: 'Flexibel waardewiel vergroot kansen retail'
- Food-en-retail
- 7 okt 2019 @ 09:50
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 7 okt 2019 @ 09:50
- Peter van Woensel Kooy
In januari heeft Rabobank het marketingconcept van het 'waardewiel' gelanceerd (zie link hieronder voor uitleg). Op basis hiervan stelt de bank nu de vraag: op welke wijze kan de retailer de kansen benutten en wat is daarvoor nodig? Lees hier de samenvatting.
Toelichting op het 'waardewiel' staat in het rapport Het waardewiel biedt kansen voor retailers, dat samen met Q&A Consultancy tot stand is gekomen. Op basis hiervan gaan de onderzoekers in op het HOE: op welke wijze kan de retailer de kansen benutten en wat is daarvoor nodig?
De kernpunten van het onderzoek getiteld ‘Kanspakkers’ kunnen als volgt worden samengevat:
* De verandering van de traditionele waardeketen (producent-groothandel-retailer-klant) naar een flexibel waardewiel, waarin de klant door verschillende partijen bereikt wordt, lijkt een bedreiging voor retailers. De kunst is om die bedreiging in een kans om te zetten. Kansen liggen bijvoorbeeld in het verkopen van ruimte in plaats van spullen, het helpen van anderen om te verkopen en het gebruik maken van de kracht van anderen
* Kansen komen echter niet vanzelf langs en kunnen niet door iedereen zomaar benut worden. Wij zien drie cruciale factoren om van de kansen te kunnen profiteren: (i) het beschikken over een onderscheidende formule waarmee de retailer een aantrekkelijke partner wordt voor andere spelers in het waardewiel (ii) de vaardigheden om samen te werken met verschillende partijen en om over te schakelen van ‘vechten’ naar de samenwerkingsmodus (iii) het tonen van lef en ondernemerschap, bijvoorbeeld door voortdurend te experimenteren
* Soms zijn nieuwe impulsen nodig om beter van kansen te kunnen profiteren. Nieuw management en nieuwe eigendomsstructuren kunnen voor dergelijke impulsen zorgen. Private equity krijgt nogal eens een negatief etiket opgeplakt, maar wij zien in de retailsector wel enkele goede voorbeelden waarbij een private equity partij een retailer naar een nieuwe groeifase heeft gebracht. Nieuwe eigenaar, nieuwe kansen.
Meer info bij Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, sectorspecialisten Retail & Wholesale van RaboResearch.
(PvWK, bron: Rabobank, beeld uit Rabo-programma 'Food Forward')
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- onderzoek
- sectorspecialisten
- Jos Voss
- gelanceerd
- concept
- retailer
- Olaf Zwijnenburg
- waardewiel
- wijze
- marketting
- nodig
- RaboResearch
- Rabobank
- samenvatting
- Retail & Wholesale
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn lanceert digitale keukenhulp Steijn
- [marketeer 223] Sophia Tienstra - founder LX Matten
- Albert Heijn introduceert vernieuwd kant-en-klaar assortiment...
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- ‘Lipting’ geeft Lipton Ice Tea wereldwijd smoel
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Goeiezaak richt The Culinary Agency... 02-05-2025
- DJ ruilt hakken op beat in voor... 01-05-2025
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol... 01-05-2025
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker... 01-05-2025
- Quest en Ron Blaauw ontwerpen... 28-04-2025
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management