Digitale winkel van Albert Heijn geland op Schiphol
- Food-en-retail
- 25 nov 2019 @ 09:56
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 25 nov 2019 @ 09:56
- Peter van Woensel Kooy
De digitale winkel van Albert Heijn is voor een testperiode van twee maanden geland op Schiphol en opent vandaag haar deuren. De bijzondere, want kassaloze winkel is toegankelijk voor alle bezoekers van Schiphol.
Zij kunnen hier tot eind januari de snelheid en het gemak ervaren van winkelen zonder kassa: het is namelijk in deze winkel niet nodig producten te scannen en de betaling gaat automatisch.
In september begon Albert Heijn de proef met de digitale winkel bij het hoofdkantoor in Zaandam. De winkel, die samen met de Amerikaanse tech-start up AiFi en met ING werd ontwikkeld, maakt niet alleen het boodschappen doen heel makkelijk. Door het autonome karakter kan de winkel plug and play neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel.
De winkel heeft nu een plek gekregen op het Jan Dellaertplein voor Schiphol Plaza, een mooie testlocatie vanwege het grote aantal passanten. Hier wordt de komende twee maanden verder getest om de techniek en klantervaring nog beter te maken.
Het concept werkt heel gemakkelijk: je scant je (contactloze) betaalpas bij de deur die vanzelf opengaat. Vervolgens pak je de producten die je wilt hebben, stopt ze in je tas en loopt naar buiten. De boodschappen die je pakt, worden automatisch geregistreerd en betaald. Klanten kunnen, als zij dat willen, bij de uitgang hun aankopen controleren.
'Snelheid en gemak staan bij onze reizigers voorop. We geven daarom graag een podium aan deze innovatie van Albert Heijn en zijn natuurlijk ontzettend trots dat we bezoekers aan Schiphol als eerste de voordelen kunnen bieden van digitaal winkelen. Albert Heijn en Schiphol werken al jaren samen. We kijken continue hoe we de winkelervaring bijvoorbeeld door gebruik van nieuwe digitale technologieën kunnen verbeteren', zegt Irene Muysson, Head of Retail, Food & Beverage en Commercial Services bij Amsterdam Airport Schiphol.
De digitale winkel van veertien m2 staat tot en met eind januari 2020 op het Jan Dellaertplein en is dagelijks geopend van 08.00 tot 20.00 uur.
(PvWK)
Lees hier van dezelfde auteur over het voortraject:
Einkaufen in 20 Sekunden
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




