Traditionele kerstcadeaus in trek - Top 5 best verkochte boeken en spullen

  • Food-en-retail
  • 24 dec 2019 @ 15:26
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingTrends

Van boeken en cadeaukaarten tot spelletjes en legpuzzels, de consument kiest dit jaar vrij traditionele kerstcadeaus. Daarbij gaan meer boeken dan vorig jaar over de toonbank: Bruna noteert een stijging van bijna 5% in boekverkopen ten opzichte van dezelfde periode in 2018.

Non-fictie loopt het best in deze cadeaumaand. Daarbij doet Victor Mids met zijn ‘Mindf*ck next level’ goede zaken met een nummer 1 notering, maar ook ‘Grote verwachtingen’ van Geert Mak is populair. De enige boeken die het non-fictie overwicht bij de bestverkochte decemberboeken doorbreken zijn thrillers, waarvan de laatste van David Baldacci het meest in trek is. Ook ‘De Zeven zussen’ van Lucinda Riley, een serie waarvan al meer dan 1 miljoen boeken zijn verkocht, vindt een plek in de Top 15.

Waar het om tijdschriften en stripboeken gaat, zullen veel mensen een Linda, Voetbal International of Quest onder de kerstboom vinden. Specifiek voor kinderen valt de keuze van de kerstman vaak op iets van Donald Duck, zoals een pocket of het winterboek. Ook de nieuwe Asterix & Obelix verkoopt goed.

Er is volgens Bruna veel aandacht voor het leuk inpakken van cadeaus; kwalitatief hoogwaardig cadeaupapier is een van Bruna’s topverkopende producten. 'Vaker dan vroeger overhandigt de gever daarbij een kerstkaart, in plaats van die op te sturen. Een ander soort kaart, de cadeaukaart, blijft erg populair in de kerstperiode. Het valt daarbij op dat dit jaar de bioscoopbon aan populariteit heeft gewonnen, mogelijk heeft dat te maken met het uitkomen van de laatste Star Wars-film.' Daarnaast is het aandeel van de Sony Playstation-kaart gegroeid ten opzichte van vorig jaar, aldus de retailer.
(PvWK)

 

Top 5 Bestverkochte producten

Boeken

1. Mindf*ck Next Level – Victor Mids, Oscar Verpoort
2. Basta – Edwin Schoon
3. Grote verwachtingen – Geert Mak
4. De meeste mensen deugen – Rutger Bregman
5. De cursus omgaan met… - Herman Finkers



Ander assortiment

1. Scheurkalenders
2. Legpuzzels
3. Spelletjes
4. Cadeaukaarten
5. Chocolade



 

Over Bruna
'Bruna is marktleider in lezen en schrijven en een belangrijke speler in cadeau- en service artikelen. De winkelketen wil mensen inspireren om elke dag tijd te nemen voor ontspanning. Lezen, schrijven, leren, spelen, maken en doen staan daarbij centraal. Als formule bestaat Bruna sinds 1868 en is sindsdien uitgegroeid tot een landelijke omnichannel organisatie met ongeveer 280 winkels. Naast het assortiment in de winkels biedt het bedrijf meer dan 250.000 boeken aan via haar website www.bruna.nl.'
(bron: Bruna)

 

Kerstmis
beeld boven: cover van boekje 'Kerstmis' waain het Kerstverhaal op eenvoudige wijze verteld, met beroemde eenvoudige tekeningen van Dick Bruna. Dit boek is al meer dan 50 jaar in druk en nog altijd onverminderd populair bij jong en oud. Meer boeken vindt u hier bij Bruna.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken