Kruidvat en Trekpleister volledig gestopt met verkoop tabaksproducten
- Food-en-retail
- 21 jan 2020 @ 16:12
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 21 jan 2020 @ 16:12
- Peter van Woensel Kooy
In geen enkel filiaal van Kruidvat en Trekpleister zijn nog tabaksproducten verkrijgbaar. De afbouw van de verkoop van tabaksproducten waarvoor de winkelketen twee jaar geleden het startsein gaf, is hiermee tot een einde gekomen.
Door als eerste grote Nederlandse retailer volledig te stoppen met de verkoop van tabak, willen Kruidvat en Trekpleister het gebruik van tabak onder jongeren ontmoedigen. Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport omarmt dit initiatief.
Gezondheid is voor steeds meer consumenten een belangrijk thema. Uit onderzoek* van Kruidvat onder Nederlandse klanten blijkt dat 82 procent het een goede zaak vindt dat tabaksartikelen op steeds minder plekken wordt verkocht. Ook vinden vier op vijf ondervraagden het prima als rookwaar over vijf jaar alleen nog verkrijgbaar is bij speciaalzaken. Verder is 73 procent het er over eens dat tabaksartikelen niet verkocht zouden mogen worden op plekken waar kinderen komen.
Maatregel treft alle ruim 1430 filialen
Ook in de winkels van Kruidvat en Trekpleister neemt gezondheid een belangrijke plaats in, zowel in het assortiment als op het gebied van advisering. 'Onze medewerkers staan elke dag klaar om onze klanten zo goed mogelijk te helpen op het gebied van een goede gezondheid. De verkoop van tabaksproducten past hier niet bij', zegt Ed van de Weerd, ceo van A.S. Watson Benelux,'Als eerste grote retailer in Nederland hebben wij onze verantwoordelijkheid genomen door te stoppen met de verkoop van tabakswaren. Een maatregel die geldt voor alle ruim 1.430 winkels van Kruidvat en Trekpleister.'
Blokhuis juicht stap toe
'Het initiatief van Kruidvat en Trekpleister om in alle 1430 winkels helemaal te stoppen met de verkoop van tabak is een belangrijke stap op weg naar de rookvrije generatie', zegt Paul Blokhuis, staatssecretaris voor Gezondheid, Welzijn en Sport, 'Ik hoop dat dit goede voorbeeld gevolgd wordt door andere winkelketens en supermarkten.'
(PvWK)
*onderzoek uitgevoerd onder leden Kruidvat-panel, N=514
foto rookpluim: Robert Zunikoff / Unsplash
Over Kruidvat
'Kruidvat telt meer dan 1.430 winkels in Nederland, België en Frankrijk en is met ruim 15.000 medewerkers marktleider in de health- & beautymarkt. Kruidvat geeft invulling aan haar motto ‘Steeds verrassend, altijd voordelig’ door een ruime keuze te bieden uit een voordelig, gevarieerd en hoogwaardig aanbod health- & beautyartikelen, aangevuld met een uitgebreid en verrassend assortiment branchevreemde producten.'
(bron: AS Watson)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- assortiment
- Kruidvat
- gezondheid
- Paul Blokhuis
- helpen
- marketing
- retailer
- elke dag klaar
- ceo
- gebied
- advisering
- Ed van de Weerd
- klanten
- Trekpleister
- plaats
- gezondheid
- medewerker
- belangrijk
- A.S. Watson Benelux
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing