Kruidvat en Trekpleister volledig gestopt met verkoop tabaksproducten
- Food-en-retail
- 21 jan 2020 @ 16:12
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 21 jan 2020 @ 16:12
- Peter van Woensel Kooy
In geen enkel filiaal van Kruidvat en Trekpleister zijn nog tabaksproducten verkrijgbaar. De afbouw van de verkoop van tabaksproducten waarvoor de winkelketen twee jaar geleden het startsein gaf, is hiermee tot een einde gekomen.
Door als eerste grote Nederlandse retailer volledig te stoppen met de verkoop van tabak, willen Kruidvat en Trekpleister het gebruik van tabak onder jongeren ontmoedigen. Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport omarmt dit initiatief.
Gezondheid is voor steeds meer consumenten een belangrijk thema. Uit onderzoek* van Kruidvat onder Nederlandse klanten blijkt dat 82 procent het een goede zaak vindt dat tabaksartikelen op steeds minder plekken wordt verkocht. Ook vinden vier op vijf ondervraagden het prima als rookwaar over vijf jaar alleen nog verkrijgbaar is bij speciaalzaken. Verder is 73 procent het er over eens dat tabaksartikelen niet verkocht zouden mogen worden op plekken waar kinderen komen.
Maatregel treft alle ruim 1430 filialen
Ook in de winkels van Kruidvat en Trekpleister neemt gezondheid een belangrijke plaats in, zowel in het assortiment als op het gebied van advisering. 'Onze medewerkers staan elke dag klaar om onze klanten zo goed mogelijk te helpen op het gebied van een goede gezondheid. De verkoop van tabaksproducten past hier niet bij', zegt Ed van de Weerd, ceo van A.S. Watson Benelux,'Als eerste grote retailer in Nederland hebben wij onze verantwoordelijkheid genomen door te stoppen met de verkoop van tabakswaren. Een maatregel die geldt voor alle ruim 1.430 winkels van Kruidvat en Trekpleister.'
Blokhuis juicht stap toe
'Het initiatief van Kruidvat en Trekpleister om in alle 1430 winkels helemaal te stoppen met de verkoop van tabak is een belangrijke stap op weg naar de rookvrije generatie', zegt Paul Blokhuis, staatssecretaris voor Gezondheid, Welzijn en Sport, 'Ik hoop dat dit goede voorbeeld gevolgd wordt door andere winkelketens en supermarkten.'
(PvWK)
*onderzoek uitgevoerd onder leden Kruidvat-panel, N=514
foto rookpluim: Robert Zunikoff / Unsplash
Over Kruidvat
'Kruidvat telt meer dan 1.430 winkels in Nederland, België en Frankrijk en is met ruim 15.000 medewerkers marktleider in de health- & beautymarkt. Kruidvat geeft invulling aan haar motto ‘Steeds verrassend, altijd voordelig’ door een ruime keuze te bieden uit een voordelig, gevarieerd en hoogwaardig aanbod health- & beautyartikelen, aangevuld met een uitgebreid en verrassend assortiment branchevreemde producten.'
(bron: AS Watson)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Ed van de Weerd
- gezondheid
- helpen
- marketing
- assortiment
- ceo
- Kruidvat
- medewerker
- Trekpleister
- elke dag klaar
- belangrijk
- gezondheid
- plaats
- advisering
- retailer
- A.S. Watson Benelux
- gebied
- klanten
- Paul Blokhuis
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing