Geen gehamster bij tweede lockdown
- Food-en-retail
- 14 okt 2020 @ 08:25
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekWinkelen
- 14 okt 2020 @ 08:25
- Peter van Woensel Kooy
Slechts vijftien procent van de Nederlandse consumenten verwacht tijdens de gedeeltelijke nieuwe lockdown 'hamsterproducten' in te slaan. Dit blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates (N= ruim 1000 Nederlanders).
Tijdens de intelligent lockdown sinds maart 2020 greep 61 procent mis op bepaalde producten, omdat ze niet in stock waren. ‘Het lijkt er dus op dat niet alle Nederlanders durven toe te geven dat ze producten hebben ingeslagen en last hebben van hamsterschaamte’, aldus Manhattan Associates nu op basis van het onderzoek. Op dinsdagavond 13 oktober j.l. werden de nieuwste coronamaatregelen door het Kabinet bekend gemaakt.
Gezonder inkopen
Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat tijdens de coronacrisis 15,2 procent van de Nederlanders naar eigen zeggen aangeeft gezonder te eten. Een vijfde van de respondenten gaat vaker naar een speciaalzaak sinds de uitbraak van het coronavirus. 'Van de mensen die dit doen zegt 80 procent naar de speciaalzaak te gaan om de ondernemer te steunen. Ook zegt bijna de helft dat het er minder druk is dan in de grote supermarkten.'
Vraag beter afstemmen op aanbod
Een aantal supermarkten had in het begin van de eerste lockdown moeite om de vraag bij te houden, zegt Manhattan Associates in Distrifood. Tegelijkertijd gooiden restaurants producten weg omdat ze bedorven waren door het gebrek aan klanten. Met flexibele technologie kan dat een volgende keer voorkomen worden, aldus het technologiebedrijf in het foodmedium. Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland: ‘Het duurde even voordat alle systemen waren aangepast. Door in te spelen op het consumentengedrag en te beschikken over de juiste technologie in je supply chain, kun je op tijd signaleren welke producten populair zijn en hoe het ervoor staat met je voorraad. Iets wat niet alleen bij een mogelijke tweede lockdown, maar ook bij andere piekmomenten erg belangrijk is.’
(PvWK, bron: Manhattan Associates en Distrifood, foto: Napat Saeng / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- wc-rol
- onderzoek
- vraag
- Nederlanders
- technologie
- Manhattan Associates
- vijftien procent
- hamsteren
- aanbod
- corona
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
- Kruidvat versterkt beautypositionering
- Albert Heijn zet tech in tegen voedselverspilling
- Fritz-kola introduceert Mischmasch in Nederland
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K taplocaties in Europa
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- DPG Media en Albert Heijn lanceren... 18-09-2025
- Start pilot 'De Betere Kantine' 18-09-2025
- Breaking: Deen Jesper Højer is... 17-09-2025
- Bolletje lanceert ronde Bagel Cracker16-09-2025
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes