Geen gehamster bij tweede lockdown
- Food-en-retail
- 14 okt 2020 @ 08:25
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekWinkelen
- 14 okt 2020 @ 08:25
- Peter van Woensel Kooy
Slechts vijftien procent van de Nederlandse consumenten verwacht tijdens de gedeeltelijke nieuwe lockdown 'hamsterproducten' in te slaan. Dit blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates (N= ruim 1000 Nederlanders).
Tijdens de intelligent lockdown sinds maart 2020 greep 61 procent mis op bepaalde producten, omdat ze niet in stock waren. ‘Het lijkt er dus op dat niet alle Nederlanders durven toe te geven dat ze producten hebben ingeslagen en last hebben van hamsterschaamte’, aldus Manhattan Associates nu op basis van het onderzoek. Op dinsdagavond 13 oktober j.l. werden de nieuwste coronamaatregelen door het Kabinet bekend gemaakt.
Gezonder inkopen
Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat tijdens de coronacrisis 15,2 procent van de Nederlanders naar eigen zeggen aangeeft gezonder te eten. Een vijfde van de respondenten gaat vaker naar een speciaalzaak sinds de uitbraak van het coronavirus. 'Van de mensen die dit doen zegt 80 procent naar de speciaalzaak te gaan om de ondernemer te steunen. Ook zegt bijna de helft dat het er minder druk is dan in de grote supermarkten.'
Vraag beter afstemmen op aanbod
Een aantal supermarkten had in het begin van de eerste lockdown moeite om de vraag bij te houden, zegt Manhattan Associates in Distrifood. Tegelijkertijd gooiden restaurants producten weg omdat ze bedorven waren door het gebrek aan klanten. Met flexibele technologie kan dat een volgende keer voorkomen worden, aldus het technologiebedrijf in het foodmedium. Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland: ‘Het duurde even voordat alle systemen waren aangepast. Door in te spelen op het consumentengedrag en te beschikken over de juiste technologie in je supply chain, kun je op tijd signaleren welke producten populair zijn en hoe het ervoor staat met je voorraad. Iets wat niet alleen bij een mogelijke tweede lockdown, maar ook bij andere piekmomenten erg belangrijk is.’
(PvWK, bron: Manhattan Associates en Distrifood, foto: Napat Saeng / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- wc-rol
- hamsteren
- vijftien procent
- onderzoek
- Manhattan Associates
- aanbod
- technologie
- Nederlanders
- vraag
- corona
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers