Geen gehamster bij tweede lockdown

Geen gehamster bij tweede lockdown
  • Food-en-retail
  • 14 okt 2020 @ 08:25
  • 16445 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

Slechts vijftien procent van de Nederlandse consumenten verwacht tijdens de gedeeltelijke nieuwe lockdown 'hamsterproducten' in te slaan. Dit blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates (N= ruim 1000 Nederlanders).

Tijdens de intelligent lockdown sinds maart 2020 greep 61 procent mis op bepaalde producten, omdat ze niet in stock waren. ‘Het lijkt er dus op dat niet alle Nederlanders durven toe te geven dat ze producten hebben ingeslagen en last hebben van hamsterschaamte’, aldus Manhattan Associates nu op basis van het onderzoek. Op dinsdagavond 13 oktober j.l. werden de nieuwste coronamaatregelen door het Kabinet bekend gemaakt.

Gezonder inkopen
Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat tijdens de coronacrisis 15,2 procent van de Nederlanders naar eigen zeggen aangeeft gezonder te eten. Een vijfde van de respondenten gaat vaker naar een speciaalzaak sinds de uitbraak van het coronavirus. 'Van de mensen die dit doen zegt 80 procent naar de speciaalzaak te gaan om de ondernemer te steunen. Ook zegt bijna de helft dat het er minder druk is dan in de grote supermarkten.'

Vraag beter afstemmen op aanbod
Een aantal supermarkten had in het begin van de eerste lockdown moeite om de vraag bij te houden, zegt Manhattan Associates in Distrifood. Tegelijkertijd gooiden restaurants producten weg omdat ze bedorven waren door het gebrek aan klanten. Met flexibele technologie kan dat een volgende keer voorkomen worden, aldus het technologiebedrijf in het foodmedium. Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland: ‘Het duurde even voordat alle systemen waren aangepast. Door in te spelen op het consumentengedrag en te beschikken over de juiste technologie in je supply chain, kun je op tijd signaleren welke producten populair zijn en hoe het ervoor staat met je voorraad. Iets wat niet alleen bij een mogelijke tweede lockdown, maar ook bij andere piekmomenten erg belangrijk is.’
(PvWK, bron: Manhattan Associates en Distrifood, foto: Napat Saeng / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken