Nieuwe positionering Verkade gelanceerd met terugkeer naar Fairtrade

Nieuwe positionering Verkade gelanceerd met terugkeer naar Fairtrade
  • Food-en-retail
  • 22 jun 2021 @ 09:40
  • 18701 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijFood

Verkade was in 2008 het eerste A-merk in de chocoladewereld dat helemaal overstapte op Fairtrade. In 2015 stopte het chocolademerk met het Fairtrade-keurmerk en koos voor het UTZ-keurmerk, om in 2021 dus weer terug te keren naar Fairtrade.

Volgens toenmalig directeur Bart Merkus van United Biscuits, het moederbedrijf van Verkade in die tijd, nam het merk daarmee in 2008 een ‘duidelijke positie in ten opzichte van de concurrentie’. Verkade werd in 2011 zelfs verkozen tot 'meest verantwoorde chocolade'. In 2014 werd het bedrijf echter overgenomen door het Turkse Yildiz Holding, dat een jaar daarna dus Fairtrade aan de kant schoof en koos voor het UTZ-keurmerk.

Verkade: ‘Herlancering op het programma’

De terugkeer naar Fairtrade lijkt de aftrap naar een volledige herlancering van het van oudsher oer-Hollandse merk, dat door de jaren heen steeds meer schapruimte verloor. Her persbericht meldt: ‘Er staat voor Verkade de komende maanden een complete herlancering op het programma, gebaseerd op de nieuwe positionering. Chocolade speelt hierin een prominente rol. De hernieuwde range Verkade-chocolade gemaakt met Fairtrade cacao bestaat uit elf smaken. Voor velen is en blijft Verkade de ware chocolade. De Fairtrade-certificering zal daar zeker ook aan bijdragen.’

‘Verkade staat voor thuisgevoel’

Fabian van Schie, managing director van Koninklijke Verkade, licht de hernieuwde samenwerking toe: ‘Om onze marktpositie te verstevigen, investeren we in een vernieuwde positionering van het Verkade-merk, die de komende maanden meer zichtbaar zal worden. Verkade staat voor “het thuisgevoel voor iedereen mogelijk maken”. En een cruciaal onderdeel van je thuis voelen is veiligheid en voldoende inkomen verdienen om je gezin te kunnen onderhouden. Fairtrade is voor ons de partner om hier een bijdrage aan te kunnen leveren. De geïntegreerde aanpak om de cacaoboeren en hun families een beter leven te geven sluit naadloos aan op onze intentie en aspiratie en maakt de samenwerking opnieuw relevant voor Verkade.’

Over Fairtrade chocolade
Fairtrade werkt wereldwijd samen met 380 cacaocoöperaties (ca. 420.000 boeren waarvan 16% vrouw) verdeeld over 22 landen. In 2019 ontvingen cacaoboeren ruim € 44,3 miljoen aan Fairtrade premie door de wereldwijde verkoop van Fairtrade cacao. In 2020 was het Fairtrade cacaovolume in Nederland 20,6 miljoen kg., een toename van 16% in vergelijking met 2019. Daarmee hebben cacaoboeren vorig jaar € 2,8 miljoen aan Fairtrade premie ontvangen door de verkoop van Fairtrade chocolade in Nederland. Verkade committeert zich aan het betalen van ten minste de Fairtrade minimumprijs voor de cacao. ‘De samenwerking met Verkade zorgt ervoor dat een eerlijke wereld weer een stap dichterbij is voor de miljoenen mensen die leven van de cacaoteelt. Dankzij Verkade stijgt het Fairtrade premiebedrag, dat cacaocoöperaties door de verkopen in Nederland ontvangen, met meer dan 10%’, aldus Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland.

Bronnen: Verkade en RTL Nieuws

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken