[onderzoek] Helft consumenten handelt via marktplaatsen
- Food-en-retail
- 27 jul 2021 @ 08:14
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekWebWinkelen
- 27 jul 2021 @ 08:14
- Peter van Woensel Kooy
Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (55 procent) verkoopt producten en diensten via internet of apps. Dit blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor.
Van alle online verkopers heeft 31 procent in de afgelopen twaalf maanden één of meer producten verkocht in de categorie huis & tuin. Andere populaire categorieën zijn elektronica (22 procent), kleding & schoenen (22 procent) en sport, spel en hobby. Kleding en schoenen is populairder onder vrouwen (28 procent) dan onder mannen (14 procent).
'Het gemiddelde verkoopbedrag is met 704 euro het hoogst in de categorie voertuigen & accessoires. Daarna volgen kunst & antiek en sport, spel & hobby, allebei met 119 euro. Daarna komen elektronica (89 euro), huis & tuin (80 euro), films, muziek en boeken (38 euro) en kleding en schoenen (31 euro)', citeert MT-zustertitel Twinkle uit de nieuwe monitor.
De keuze voor een marktplaats wordt volgens het onderzoek voornamelijk gemaakt op basis van gebruiksgemak (42 procent), daarna volgen populariteit (35 procent) en (lagere) advertentiekosten (22 procent). De top vijf wordt aangevuld door betrouwbaarheid (16 procent) en gebruiksplezier (14 procent). De minst genoemde motieven zijn kwaliteit van de klantenservice (2 procent) en verzendopties (2 procent).
(bron: Twinkle, beeld: Andrea Piacquadio | Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- Heineken daagt voice note-cultuur uit
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




