Buitenwinkel Bever opent eerste retailrecyclestraat van Nederland
- Food-en-retail
- 24 jun 2022 @ 10:13
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MarketingMaatschappij
- 24 jun 2022 @ 10:13
- Nanny Kuilboer
Bever is de eerste retailer in Nederland met een heuse retailrecyclestraat. In de recyclestraat worden alle kleding en producten die in de 42 Bever-winkels worden ingeleverd - in 2021 alleen was dat 7.760 kg - gesorteerd en verdeeld over zestien bestemmingen en krijgt een daardoor een duurzaam en circulair ‘tweede leven’.
Elk kledingstuk of product dat bij een Bever-winkel wordt ingeleverd, wordt naar de recyclestraat naast het hoofdkantoor in Pijnacker gebracht. Hier wordt door een speciaal team van duurzaamheidsexperts elk item beoordeeld en verdeeld over zestien verschillende bestemmingen. Is het product nog te goed om te recyclen? Dan wordt het opgenomen in de 2e Buitenkans-collectie. Slaapzakken worden gedoneerd aan Sheltersuit, goede schoenen gaan naar de medewerkers van Fun Forest of naar andere goede doelen. Producten en kleding die echt op zijn, worden op een zo hoogwaardig mogelijke manier door partners als Blue Loop Originals, Fraenck en FastFeetGrinded verwerkt tot grondstoffen voor nieuwe producten. Idealiter streeft Bever een circulaire en volledig gerecyclede loop na.
‘Retailers moeten klant niet alleen oproepen kleding en materialen in te leveren, maar er ook voor zorgen dat deze producten een duurzaam en circulair tweede leven krijgen’
Christian de Jong, Manager Duurzaamheid & Innovatie bij Bever: ‘De afvalberg van kleding en schoenen blijft groeien. Dit wordt mede veroorzaakt doordat er in de sector wel veel wordt ingezameld, maar te beperkt wordt gekeken naar hoogwaardige oplossingen. Bij Bever streven we bij alles wat we doen naar de juiste balans met de natuur. We weten dat wij, als winkelketen, de verantwoordelijkheid moeten nemen voor onze eigen bijdrage aan een wereldwijd probleem van overproductie, overconsumptie en afvalbergen vol onnodig weggegooide producten. Daarom werken we hard aan een oplossing hiervoor. De recyclestraat is een van de vele initiatieven die we in het leven hebben geroepen. Ik hoop dat we daarmee consumenten inspireren om minder te consumeren en retailers om niet enkel de klant op te roepen kleding en materialen in te leveren, maar er ook voor te zorgen dat deze producten een duurzaam en circulair tweede leven krijgen.’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit door - 'grensshoppen' zet...
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
- Lynn Trum (Nederlandse Loterij): 'Sterke merken durven keuzes...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: wat... 03-12-2025
- Fritz-kola start... 01-12-2025
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in... 01-12-2025
- [marketeer 238] Josje Geluk -... 28-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




