Nieuw 'leefbaar inkomen'-project Fairtrade Original in Oeganda
- Food-en-retail
- 1 nov 2022 @ 08:51
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MaatschappijFood
- 1 nov 2022 @ 08:51
- Nanny Kuilboer
Uit recent onderzoek van Fairtrade International blijkt dat Oegandese koffieboeren te weinig verdienen om een waardig bestaan op te bouwen. Fairtrade Original nam in 2021 als eerste merk in de Nederlandse supermarkt zijn verantwoordelijkheid rondom een leefbaar inkomen voor koffieboeren naar aanleiding van de onderzoeksresultaten uit Colombia.
Lotje Kaak, Business Development Manager bij Fairtrade Original: ‘Wij zetten eigen projecten op die bijdragen aan het inkomen, zoals het verhogen van de productiviteit op het land, het verlagen van de productiekosten en het diversifiëren van het inkomen van de boer. Vaak zijn dit win-winprojecten. Dat betekent zowel financieel voor de boer als voor de natuur een gewin. Fairtrade Original heeft geen winstoogmerk en investeert een deel van zijn winst in deze projecten. Ook gaan wij actief op zoek naar financieringsmogelijkheden, voor nog meer impact.’
Fairtrade Original in Oeganda
Momenteel start Fairtrade Original een nieuw project in Oeganda om de benodigde productiviteit verder te verhogen. Kaak: ‘Er zal een kleinschalige fabriek worden gebouwd voor de productie van biologische productiemiddelen als compost, mest en pesticiden. Deze productiemiddelen, gemaakt van lokale ingrediënten, worden verkocht en geleverd aan 1.500 koffieboeren tegen een lage prijs. De koffieboeren ontvangen intensieve training om de productiemiddelen juist toe te passen en daarmee de kwaliteit van de bodem en de productiviteit van de koffieplanten te verbeteren. Op deze manier zien de boeren hun koffieplanten gezonder worden, hun productiekosten verlagen en hun opbrengsten toenemen. De fabriek en de trainingen voor de boeren worden gerund door 50 jonge koffieboeren. Hierdoor werken we tegelijkertijd aan het probleem van vergrijzing in de koffiesector en voorzien we de jonge boeren van een additioneel inkomen. Als koffiedrinker kan jij hieraan bijdragen door te kiezen voor onze koffie’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers