Nieuw 'leefbaar inkomen'-project Fairtrade Original in Oeganda

Nieuw 'leefbaar inkomen'-project Fairtrade Original in Oeganda
  • Food-en-retail
  • 1 nov 2022 @ 08:51
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijFood

Uit recent onderzoek van Fairtrade International blijkt dat Oegandese koffieboeren te weinig verdienen om een waardig bestaan op te bouwen. Fairtrade Original nam in 2021 als eerste merk in de Nederlandse supermarkt zijn verantwoordelijkheid rondom een leefbaar inkomen voor koffieboeren naar aanleiding van de onderzoeksresultaten uit Colombia.

Lotje Kaak, Business Development Manager bij Fairtrade Original: ‘Wij zetten eigen projecten op die bijdragen aan het inkomen, zoals het verhogen van de productiviteit op het land, het verlagen van de productiekosten en het diversifiëren van het inkomen van de boer. Vaak zijn dit win-winprojecten. Dat betekent zowel financieel voor de boer als voor de natuur een gewin. Fairtrade Original heeft geen winstoogmerk en investeert een deel van zijn winst in deze projecten. Ook gaan wij actief op zoek naar financieringsmogelijkheden, voor nog meer impact.’

Fairtrade Original in Oeganda

Momenteel start Fairtrade Original een nieuw project in Oeganda om de benodigde productiviteit verder te verhogen. Kaak: ‘Er zal een kleinschalige fabriek worden gebouwd voor de productie van biologische productiemiddelen als compost, mest en pesticiden. Deze productiemiddelen, gemaakt van lokale ingrediënten, worden verkocht en geleverd aan 1.500 koffieboeren tegen een lage prijs. De koffieboeren ontvangen intensieve training om de productiemiddelen juist toe te passen en daarmee de kwaliteit van de bodem en de productiviteit van de koffieplanten te verbeteren. Op deze manier zien de boeren hun koffieplanten gezonder worden, hun productiekosten verlagen en hun opbrengsten toenemen. De fabriek en de trainingen voor de boeren worden gerund door 50 jonge koffieboeren. Hierdoor werken we tegelijkertijd aan het probleem van vergrijzing in de koffiesector en voorzien we de jonge boeren van een additioneel inkomen. Als koffiedrinker kan jij hieraan bijdragen door te kiezen voor onze koffie’

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken