Nieuw 'leefbaar inkomen'-project Fairtrade Original in Oeganda
- Food-en-retail
- 1 nov 2022 @ 08:51
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MaatschappijFood
- 1 nov 2022 @ 08:51
- Nanny Kuilboer
Uit recent onderzoek van Fairtrade International blijkt dat Oegandese koffieboeren te weinig verdienen om een waardig bestaan op te bouwen. Fairtrade Original nam in 2021 als eerste merk in de Nederlandse supermarkt zijn verantwoordelijkheid rondom een leefbaar inkomen voor koffieboeren naar aanleiding van de onderzoeksresultaten uit Colombia.
Lotje Kaak, Business Development Manager bij Fairtrade Original: ‘Wij zetten eigen projecten op die bijdragen aan het inkomen, zoals het verhogen van de productiviteit op het land, het verlagen van de productiekosten en het diversifiëren van het inkomen van de boer. Vaak zijn dit win-winprojecten. Dat betekent zowel financieel voor de boer als voor de natuur een gewin. Fairtrade Original heeft geen winstoogmerk en investeert een deel van zijn winst in deze projecten. Ook gaan wij actief op zoek naar financieringsmogelijkheden, voor nog meer impact.’
Fairtrade Original in Oeganda
Momenteel start Fairtrade Original een nieuw project in Oeganda om de benodigde productiviteit verder te verhogen. Kaak: ‘Er zal een kleinschalige fabriek worden gebouwd voor de productie van biologische productiemiddelen als compost, mest en pesticiden. Deze productiemiddelen, gemaakt van lokale ingrediënten, worden verkocht en geleverd aan 1.500 koffieboeren tegen een lage prijs. De koffieboeren ontvangen intensieve training om de productiemiddelen juist toe te passen en daarmee de kwaliteit van de bodem en de productiviteit van de koffieplanten te verbeteren. Op deze manier zien de boeren hun koffieplanten gezonder worden, hun productiekosten verlagen en hun opbrengsten toenemen. De fabriek en de trainingen voor de boeren worden gerund door 50 jonge koffieboeren. Hierdoor werken we tegelijkertijd aan het probleem van vergrijzing in de koffiesector en voorzien we de jonge boeren van een additioneel inkomen. Als koffiedrinker kan jij hieraan bijdragen door te kiezen voor onze koffie’
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag
- [marketeer 238] Josje Geluk - founder Luck Bag: 'Marketing...
- [marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin Dopper: 'Wij zijn...
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Kerst 2025: wat... 03-12-2025
- Fritz-kola start... 01-12-2025
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in... 01-12-2025
- [marketeer 238] Josje Geluk -... 28-11-2025
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als... 27-11-2025
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit... 27-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




