Plantenwebshop Sprinklr gaat voor biodiversiteit

Plantenwebshop Sprinklr gaat voor biodiversiteit
  • Food-en-retail
  • 27 jan 2023 @ 10:29
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Sprinkl is volgens eigenaren Suzanne van Straaten en Liedewij Loorbach ‘als onderneming niet langer een middel om geld aan te verdienen, maar om de missie te dienen – het vergroten van biodiversiteit.’

De ondernemingsvorm waarvoor Sprinklr kiest heet Steward-ownership, waarin vastgelegd wordt dat winst bedoeld is voor de missie.

Sprinklr B.V. is straks in handen van een stichting, wiens enige taak is om erop toe te zien dat het bedrijf geleid wordt volgens de missie: het vergroten van biodiversiteit.

Van Straaten (r. op foto boven), Loorbach (l. op foto) en de aandeelhouders haalden plantenwebshop Sprinklr donderdag 26 januari officieel uit het systeem van een focus op winstmaximalisatie en verschoven het bedrijf naar een systeem waarin de nadruk ligt op het creëren van maatschappelijke waarde. Ze pasten de bedrijfsstructuur zo aan dat de onderneming niet langer een middel is om sec geld aan te verdienen.

Biologische planten

Sprinklr hoopt dat biologische kweek veel groter wordt en dat meer kwekers biologisch gaan kweken. Loorbach: ‘Nog steeds worden de tuinplanten die je in tuincentra ziet, gekweekt met pesticiden en kunstmest. Slecht voor onze gezondheid en onze leefomgeving.’ Van Straaten:

Wij vinden dat biologische bollen en planten de norm moeten zijn, zodat iedere Nederlander vanuit zijn eigen tuin of balkon iets positiefs kan doen voor biodiversiteit.

Met de stap naar deze nieuwe ondernemingsvorm zorgen we ervoor dat deze missie altijd op nummer 1 zal staan.’

Impact

Onder druk van aandeelhouders laat volgens beiden ‘menig bedrijf zijn impactvolle missie en droom varen en staat financiële groei voorop.’

De investeerders van Sprinklr kozen er juist bewust voor om mee te gaan in het nieuwe bedrijfsmodel. Arne Driessen van Golden Bird Impact Investment: ‘Financieel rendement is een belangrijke voorwaarde voor een investering en een toekomstbestendig bedrijf. In het geval van Sprinklr maakt het beperken van rendement méér impact mogelijk. Gezien de urgentie van herstel van biodiversiteit staan we hier voor 100% achter.’ Investeerder Chris van den Aker: ‘Het past in deze tijd waarin je een verschuiving ziet van consumeren en winst genereren naar zingeving en purpose.’

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken