Plantenwebshop Sprinklr gaat voor biodiversiteit
- Food-en-retail
- 27 jan 2023 @ 10:29
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 27 jan 2023 @ 10:29
- Sjaak Hoogkamer
Sprinkl is volgens eigenaren Suzanne van Straaten en Liedewij Loorbach ‘als onderneming niet langer een middel om geld aan te verdienen, maar om de missie te dienen – het vergroten van biodiversiteit.’
De ondernemingsvorm waarvoor Sprinklr kiest heet Steward-ownership, waarin vastgelegd wordt dat winst bedoeld is voor de missie.
Sprinklr B.V. is straks in handen van een stichting, wiens enige taak is om erop toe te zien dat het bedrijf geleid wordt volgens de missie: het vergroten van biodiversiteit.
Van Straaten (r. op foto boven), Loorbach (l. op foto) en de aandeelhouders haalden plantenwebshop Sprinklr donderdag 26 januari officieel uit het systeem van een focus op winstmaximalisatie en verschoven het bedrijf naar een systeem waarin de nadruk ligt op het creëren van maatschappelijke waarde. Ze pasten de bedrijfsstructuur zo aan dat de onderneming niet langer een middel is om sec geld aan te verdienen.
Biologische planten
Sprinklr hoopt dat biologische kweek veel groter wordt en dat meer kwekers biologisch gaan kweken. Loorbach: ‘Nog steeds worden de tuinplanten die je in tuincentra ziet, gekweekt met pesticiden en kunstmest. Slecht voor onze gezondheid en onze leefomgeving.’ Van Straaten:
Wij vinden dat biologische bollen en planten de norm moeten zijn, zodat iedere Nederlander vanuit zijn eigen tuin of balkon iets positiefs kan doen voor biodiversiteit.
Met de stap naar deze nieuwe ondernemingsvorm zorgen we ervoor dat deze missie altijd op nummer 1 zal staan.’
Impact
Onder druk van aandeelhouders laat volgens beiden ‘menig bedrijf zijn impactvolle missie en droom varen en staat financiële groei voorop.’
De investeerders van Sprinklr kozen er juist bewust voor om mee te gaan in het nieuwe bedrijfsmodel. Arne Driessen van Golden Bird Impact Investment: ‘Financieel rendement is een belangrijke voorwaarde voor een investering en een toekomstbestendig bedrijf. In het geval van Sprinklr maakt het beperken van rendement méér impact mogelijk. Gezien de urgentie van herstel van biodiversiteit staan we hier voor 100% achter.’ Investeerder Chris van den Aker: ‘Het past in deze tijd waarin je een verschuiving ziet van consumeren en winst genereren naar zingeving en purpose.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Aldi presenteert fanwear-collectie 2025: 'stijlvol, betaalbaar...
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot...
- Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers