Procter ziet winst iets dalen

Procter ziet winst iets dalen
  • Food-en-retail
  • 1 feb 2023 @ 08:04
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ZakelijkMarketing

Hogere prijzen compenseerden voor Procter & Gamble de stijgende kosten voor van onder meer transport, grondstoffen en lonen niet. Gemiddeld verhoogde P&G de prijzen op jaarbasis met 10 procent in de laatste drie maanden van 2022.

Het fmcg-bedrijf had ook last van de relatief dure Amerikaanse dollar, wat ten koste ging van de omzet. P&G is een wereldwijd opererende fabrikant, meldt Distrifood op basis van de cijfers van P&G. 'Ondanks de hogere prijzen daalde de winst in het kwartaal van 4,2 miljard dollar (circa €3,9 miljard) vorig jaar naar 3,9 miljard dollar (€3,6 miljard) nu. De totale omzet daalde met 1 procent tot 20,8 miljard dollar (€19,2 miljard) en viel daarmee iets hoger uit dan analisten hadden verwacht. Ongunstige wisselkoersen hadden daarbij een negatieve impact van 6 procent op de omzet. Zonder dat effect, en ook zonder de invloed van onder meer overnames, nam de omzet met 5 procent toe.'

Vooruitzichten verhoogd
Procter produceert a-merken zoals Pringles, Dreft, Oral-B, Head & Shoulders, Pampers en Gillette, waarbij de hogere prijzen ten koste zijn gegaan van de verkopen. Het volume is met 6 procent gedaald, zo blijkt uit de cijfers. Opperbaas Jon Moeller spreekt van solide resultaten, ondanks de moeilijke marktomstandigheden. P&G verhoogde ook de omzetverwachting voor het hele boekjaar, meldt Distrifood. 'Het concern denkt nu dat de jaaromzet ongewijzigd zal blijven of met 1 procent zal dalen. Eerder werd gerekend op een daling tussen de 1 en 3 procent. Vanwege de hogere grondstofkosten blijft de winstprognose ongewijzigd op een groei van 0 tot 4 procent.'
P&G staat bekend als een van de grote internationale leerscholen met geweldige training on the job voor aanstormende marketeers. Ook in Nederland.
(bron: Distrifood, foto: deel portfolio Procter)

Lees ook: P&G SWOT Analysis 2022

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken