Procter ziet winst iets dalen
- Food-en-retail
- 1 feb 2023 @ 08:04
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ZakelijkMarketing
- 1 feb 2023 @ 08:04
- Peter van Woensel Kooy
Hogere prijzen compenseerden voor Procter & Gamble de stijgende kosten voor van onder meer transport, grondstoffen en lonen niet. Gemiddeld verhoogde P&G de prijzen op jaarbasis met 10 procent in de laatste drie maanden van 2022.
Het fmcg-bedrijf had ook last van de relatief dure Amerikaanse dollar, wat ten koste ging van de omzet. P&G is een wereldwijd opererende fabrikant, meldt Distrifood op basis van de cijfers van P&G. 'Ondanks de hogere prijzen daalde de winst in het kwartaal van 4,2 miljard dollar (circa €3,9 miljard) vorig jaar naar 3,9 miljard dollar (€3,6 miljard) nu. De totale omzet daalde met 1 procent tot 20,8 miljard dollar (€19,2 miljard) en viel daarmee iets hoger uit dan analisten hadden verwacht. Ongunstige wisselkoersen hadden daarbij een negatieve impact van 6 procent op de omzet. Zonder dat effect, en ook zonder de invloed van onder meer overnames, nam de omzet met 5 procent toe.'
Vooruitzichten verhoogd
Procter produceert a-merken zoals Pringles, Dreft, Oral-B, Head & Shoulders, Pampers en Gillette, waarbij de hogere prijzen ten koste zijn gegaan van de verkopen. Het volume is met 6 procent gedaald, zo blijkt uit de cijfers. Opperbaas Jon Moeller spreekt van solide resultaten, ondanks de moeilijke marktomstandigheden. P&G verhoogde ook de omzetverwachting voor het hele boekjaar, meldt Distrifood. 'Het concern denkt nu dat de jaaromzet ongewijzigd zal blijven of met 1 procent zal dalen. Eerder werd gerekend op een daling tussen de 1 en 3 procent. Vanwege de hogere grondstofkosten blijft de winstprognose ongewijzigd op een groei van 0 tot 4 procent.'
P&G staat bekend als een van de grote internationale leerscholen met geweldige training on the job voor aanstormende marketeers. Ook in Nederland.
(bron: Distrifood, foto: deel portfolio Procter)
Lees ook: P&G SWOT Analysis 2022
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers