Odin benoemt meimaand tot Bijmaand en gaat de boer op
- Food-en-retail
- 28 apr 2023 @ 08:42
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMVOMarketingcommunicatie
- 28 apr 2023 @ 08:42
- Peter van Woensel Kooy
Supermarktketen en groothandel Odin nodigt zijn leden en andere geïnteresseerden uit om wilde dieren en planten te tellen bij biologische en biodynamische boeren tijdens de uitgeroepen 'Meimaand Bijmaand'.
Op deze manier wil de biologische coöperatie de boeren helpen een beter beeld te krijgen van de natuurwaarden op hun bedrijf en deze verder te versterken.
BioBlitz op vijf bioboerderijen
Tijdens een BioBlitz fotografeer volgens Odin je wilde planten en dieren binnen een bepaalde tijd en in een bepaald gebied. 'Je uploadt de foto’s in de app ObsIdentify. Deze app helpt om dier- en plantensoorten te identificeren. De app zet de gegevens vervolgens op Waarneming.nl, waar ze door onderzoekers gebruikt kunnen worden om te meten hoe goed het gaat met de natuur in die betreffende omgeving. De gegevens uit de BioBlitzes stellen de boeren in staat om maatregelen te nemen om de biodiversiteit op hun bedrijf te verhogen. Odin organiseert de BioBlitzes samen met de Bijenstichting.'
Kennismaken met natuur en boerderijen
Naast de BioBlitzes vertellen de boeren en de Odin imkers over het bedrijf, de Odin imkerij en de betekenis van biodiversiteit in de landbouw. De deelnemers worden door de activiteiten in staat gesteld om in verbinding te komen met bijzondere biologische en biodynamische bedrijven. Verder zijn er Bijensafari’s voor kinderen en is honingproducent De Traay aanwezig met een stand met bijzondere honingsoorten om te proeven en te kopen.
Odin imkerij steunt biodiversiteit
De Odin imkerij steunt de biodiversiteit op biologische bedrijven door Odin bijenvolken te plaatsen en onderzoek te laten doen naar de natuurwaarden op de bedrijven. Op basis van dat onderzoek worden concrete adviezen gegeven waarmee boeren en tuinders de biodiversiteit op hun bedrijf kunnen vergroten. De Traay is sponsor van het natuurwaardenonderzoek dat inmiddels op 5 bedrijven is gehouden. Gedurende de Meimaand Bijmaand doneert De Traay €0,10 van ieder verkocht product van De Traay en Bee honest om vervolgonderzoek mogelijk te maken. Om de producten van De Traay extra aantrekkelijk te maken bieden ze tijdens de Meimaand Bijmaand veel van hun producten met korting aan, aldus de initiatoren.
(PvWK, beeld: Odin)
BioBlitzes:
30 april 10.00 uur - 13.00 uur:
biodynamische boerderij Zonnehorst bij Punthorst (OV)
6 mei 14.00 uur - 17.00 uur:
biodynamische boerderij Almere Vliervelden in Almere (FV)
14 mei 10.00 uur - 13.00 uur:
biologisch fruitbedrijf Fruitweelde in Ingen (GL)
21 mei 10.00 uur - 13.00 uur:
biodynamische Odin boerderij De Beersche Hoeve in Oostelbeers (NB)
4 juni 10.00 uur - 13.00 uur:
biodynamische boerderij De Buitenplaats in Eenigenburg (NH)
Meer informatie en aanmelden via Odin.nl
Over Odin
'Odin is de grootste biologische foodcoop van Nederland en bestaat sinds 1983. Consumenten kunnen lid worden van de coöperatie en hebben inspraak in het beleid via de ledenraad. Odin heeft een groothandel en een bezorgdienst. Onze producten worden door winkels en horeca in Nederland en België verkocht. Ook hebben we eigen winkels, een imkerij en een boerderij voor zaadteelt & plantenveredeling. Alles 100% biologisch en het liefst biodynamisch. Meer info staat hier.'
(bron: Odin)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




