Lidl verlaagt structureel de prijzen van vezelrijke producten

Lidl verlaagt structureel de prijzen van vezelrijke producten
  • Food-en-retail
  • 30 mei 2023 @ 09:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MerkenFood

Lidl voert een structurele prijsverlaging door op haar vezelrijke producten. Daarnaast bevordert de supermarkt in samenwerking met het Voedingscentrum een gezonde leefstijl bij consumenten door de campagne te lanceren ‘Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’

Klanten kunnen de komende weken sparen voor gratis producten uit de Schijf van Vijf. Staatssecretaris Van Ooijen bezocht vandaag een Lidl filiaal in Utrecht en reikte de eerste gratis Schijf van Vijf producten uit aan een klant en gaf het belang aan van de campagne. Klanten konden in het filiaal advies inwinnen bij dietisten die speciaal voor de gelegenheid aanwezig waren. 

Gezond kiezen belangrijke verantwoordelijkheid supermarkten
Staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS): 'Maar 20% van wat er aan eten in de supermarkt wordt aangeboden, staat in de Schijf van Vijf. De balans is daar echt zoek. Dat maakt gezond kiezen moeilijk terwijl we dat juist makkelijker moeten maken. Supermarkten hebben hier een belangrijke verantwoordelijkheid. In het Nationaal Preventieakkoord hebben supermarkten toegezegd dat ze streven naar jaarlijkse consumptiegroei van gezonde producten. Daar moet fors meer werk van gemaakt worden.
De actie van Lidl om te sparen voor gratis Schijf van Vijf producten en structureel de prijs van vezelrijke varianten te verlagen, vind ik echt een mooie stap naar een gezondere voedselomgeving. Boodschappen zijn fors in prijs gestegen dus dit gezonde steuntje in de rug en de portemonnee kan iedereen goed gebruiken. Daarnaast monitort en publiceert Lidl ook wat het aandeel Schijf-producten in hun verkoop is. Ook dat juich ik toe en verdient navolging. Ik hoop dat dit goede voorbeeld inspireert om nog veel meer te doen, zodat het maken van de gezonde keuze veel makkelijker en vanzelfsprekender wordt voor iedereen die boodschappen doet.'

Voedingscentrum Iris Groenenberg, expert voeding en gezondheid: “Veel consumenten kennen het begrip de Schijf van Vijf. De Schijf laat zien welke voedingsmiddelen goed en gezond voor je zijn, dat is een mooi doel. Maar onze omgeving verleidt ons vaak om ongezonde voedselkeuzes te maken. Voor iedereen die gezonder en duurzamer wil eten raden we dan ook aan: doe het stap voor stap en kies vaker voor producten die in de Schijf van Vijf staan. We slaan dan ook graag onze handen ineen voor deze campagne. Enerzijds worden miljoenen mensen geïnformeerd over welke producten in de Schijf vallen, anderzijds maakt Lidl het heel eenvoudig doordat klanten voor gratis producten uit de Schijf kunnen sparen. Zo maken zij makkelijk kennis met bijvoorbeeld volkoren varianten van producten en kunnen die opnemen in hun voedingspatroon.” 

Vezelrijke producten structureel in prijs verlaagd  
Lidl maakt ook bekend dat een groot aantal gezondere keuzes vanaf nu blijvend net zo laag geprijsd zijn als het alternatief. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om volkorenbrood, volkoren beschuit, zilvervliesrijst en volkoren wraps. Voor vezelrijke producten betaalt de consument over het algemeen meer omdat volkorenmeel duurder is dan bloem. Dit komt onder andere doordat een meelfabriek bij het verkopen van volkorenmeel maar één product verkoopt terwijl bij bloem ook de kiem en de buitenste lagen van de overblijfselen die bij de productie van bloem ontstaan, verkocht kunnen worden aan bijvoorbeeld de veevoerindustrie. 

Een gezonde leefstijl voor iedereen 
Quirine de Weerd hoofd Duurzaamheid en Communicatie Lidl: 'Ik ben er trots op dat bij Lidl, als eerste supermarkt, volkoren opties dezelfde prijs hebben als het alternatief. Daarmee nemen wij onze verantwoordelijkheid om een gezond eetpatroon betaalbaar te maken. Daarnaast is de samenwerking met het Voedingscentrum belangrijk, omdat eten volgens de Schijf van Vijf nog steeds een uitdaging is. Bij ons kan de klant terecht voor groente en fruit van hoge kwaliteit voor een scherpe prijs, maken wij onze producten continu gezonder en verkopen wij geen ongezonde producten meer bij de kassa. Met deze spaarcampagne én de structurele prijsverlaging op vezelrijke producten stimuleren we onze klanten nog eens extra de gezondere keuze te maken.'

Campagne: 'Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’ 
Tot en met 2 juli 2023 kunnen klanten sparen voor meer dan 30 gratis producten uit de verschillende vakken van de Schijf van Vijf. Om deze spaaractie kracht bij te zetten, start Lidl deze week met een communicatiecampagne met als thema ‘Zuinig op je lijf met de schijf van Vijf’ , waarin het belang van een gezonde leefstijl wordt onderstreept. Als onderdeel van de communicatiecampagne worden onder andere advertorials en radio ingezet. 
(PvWK)

Klant krijgt gezonde producten

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken