[column] Verpakkingen en het prijsoordeel van de consument

[column] Verpakkingen en het prijsoordeel van de consument
  • Food-en-retail
  • 27 nov 2018 @ 11:59
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenPackaging design

Het is een bekend gegeven dat verpakkingen het koopgedrag van consumenten beïnvloeden. Maar wist je ook dat ze bereid zijn om meer voor een product te betalen, afhankelijk van de verpakking?

Consumenten geven steeds meer geld uit aan luxe producten, zo blijkt uit cijfers van het CBS[1]. Men is zelfs bereid om meer te betalen voor een luxe artikel. Als vanzelfsprekend kun je via de verpakking het luxe gevoel versterken. Een luxe verpakking schept hoge verwachtingen over het product en dan mag het best wat kosten. Je krijgt er immers iets heel moois voor terug. Tenminste, dat is de (onbewuste) gedachte.

Kleurenimpact
Uit onderzoek van het Boston College (VS) blijkt dat consumenten ook bereid zijn om meer te betalen voor kleurrijke verpakkingen[2]. Consumenten associëren kleurrijke verpakkingen onbewust met grotere producten en dus meer inhoud. 'Stop stroopwafels in een kleurrijk zakje en consumenten denken dat het jumbowafels zijn.' Daar mogen best wat extra centen tegenover staan.

Duurzaam mag duurder
Onderzoekers aan de Universiteit Delft tonen aan dat consumenten meer willen betalen wanneer een product is verpakt in een verpakking die er duurzaam uitziet. De duurzame verpakking is in dit geval gemaakt van gerecycled materiaal. Niet-duurzame verpakkingen in het onderzoek zijn bijvoorbeeld gemaakt van plastic. Consumenten beoordelen producten in een duurzame verpakking als gezonder en verser. De duurzame verpakking versterkt in dit geval de perceptie over de productkwaliteit. En ook hier geldt: voor kwaliteit is de klant best bereid om meer te betalen.

Meer betalen voor gemak
Verpakkingen spelen een grote rol bij de klantbeleving. Zeker online kan de verpakking je product (en bedrijfsimago) maken of kraken. Onderzoek van DS Smith wijst uit dat klanten wegblijven als e-tailers verkeerde verzendverpakkingen gebruiken[3]. Kwaliteit, gemak en duurzaamheid spelen hierbij een belangrijke rol: 25% van de respondenten is bereid om meer te betalen voor een stevigere doos en bijna 16% heeft meer geld over voor een hersluitbare verpakking, zodat men minder tijd (en gedoe) kwijt is aan het retourproces. 60% geeft de voorkeur aan minder verpakkingen en is zelfs bereid om hiervoor meer te betalen.

Kortom, de verpakking speelt een belangrijke rol bij de waardering die een product of bedrijf krijgt op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en gemak.  Scoor je goed, dan is men bereid hiervoor meer te betalen.

Ken jij specifieke voorbeelden van verpakkingen die het prijsoordeel van consumenten beïnvloeden?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Noten:
[1] https://www.ad.nl/economie/we-geven-steeds-meer-geld-uit-aan-luxeartikelen~a2e0a8269/

[2] http://www.faqt.nl/recent/we-betalen-meer-voor-kleurige-producten/

[3] https://www.emerce.nl/wire/nederlanders-vinden-online-bestelgemak-belangrijker-prijs

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken