[column] Retail: Blokker heeft géén binding meer met de klant
- Food-en-retail
- 27 feb 2019 @ 11:38
- Link
-
Aad Clarisse
ondernemer en klantdeskundige
Clarisse Advies - MarketingKlant
- 27 feb 2019 @ 11:38
- Aad Clarisse
'Met een startkapitaal van 1.000 gulden betrokken Jacob Blokker en zijn vrouw Saapke een winkelpand aan het Breed 22 in Hoorn. Dat was in april 1896, één dag na hun huwelijk. Die 1.000 gulden bleek een goede investering en dat lag aan twee zaken: oog voor goede waar en ondernemerschap.'
(citaat: website Blokker Holding)
Deze twee eigenschappen werden later door de broers: Albert (Ab) en Jaap Blokker prima vertegenwoordigd. Het ‘oog voor goede waar’ werd belichaamd door Ab en het ‘ondernemerschap’ door Jaap. Beide broers hadden met de voeten in de klei, het bedrijf dat hun vader van zijn vader had overgenomen, tot grote hoogte laten groeien.
En dan overlijdt in 2011 Jaap Blokker en er is geen vervanger met hetzelfde Blokker-DNA. Ook neef Ronald Palmer kon daar niet aan voldoen. Wat overbleef, was een bedrijf zonder bezieling, waardoor ogenblikkelijk de binding met de klant verloren ging. Dit ging beter na het overlijden van bijvoorbeeld Freddy Heineken, bij de opvolging van de oprichters van Van der Valk en recent bij de opvolging binnen familiebedrijf Duinrell.
De managers, die vervolgens Blokker gingen besturen beschikten ook niet over hèt Blokker-gen. Zij keken voornamelijk naar de technisch kant van de organisatie en meenden, dat er van alles mis was: geen goede webwinkel, winkels die gedateerd zijn, teveel zelfde artikelen in het assortiment enzovoort enzovoort. Wellicht juiste constateringen, maar niemand heeft in de gaten dat door het overlijden van Jaap ‘de ziel’ uit Blokker weg is.
De ene na de andere reorganisatie volgde, men stoot winkels af (alsof de klant daardoor wel bij je komt kopen?) en men trachtte met reclamefilmpjes, waarin ‘Seks-in-The-City’-ster Sarah Jessica Parker de hoofdrol speelde, het imago van Blokker nieuw elan in te blazen. Zonder succes, want de belangrijkste vraag: 'hoe zorgen wij ervoor dat de essentiële binding met de klant weer ontstaat', werd niet beantwoord.
Met gevolg dat wéér een typisch Nederlands bedrijf ter ziele dreigt te gaan, want de familie Blokker wil nu van haar winkels af. Zo graag, dat zij aan een serieuze koper zelfs een ‘substantieel bedrag’ willen meegeven (Telegraaf, 15/02/'19). Helaas, ook daarmee komen de klanten niet terug. Zou het niet slimmer zijn, wanneer op korte termijn wordt ingezet op het creëren van èchte klantenbinding of anders gezegd: wanneer ‘commercieel-belonen’ wordt toegepast?
Zijn er lezers, die het aandurven daarvoor suggesties te doen (*)?
Aad Clarisse
senior adviseur
(*) eerdere columns over dit onderwerp:
26/11/2018 - Retail: een sprookje?
11/12/2018 - Retail: het sprookje is uit!
18/01/2019 - Retail: klantenbinding … of nog langer doormodderen?
12/02/2019 - Retail: liever doormodderen, dan échte klantenbinding?
-
Aad Clarisse
- Werkt bij: Clarisse Advies
- Functie: ondernemer en klantdeskundige
- Website:https://www.clarisseadvies.nl
- Profiel »
- koper
- Blokker
- klantenbinding
- ècht
- hoofdrol
- retail
- essentiëel
- Jaap Blokker
- Ab Blokker
- Sarah Jessica Parker
- Telegraaf
- doen
- suggesties
- winkel
- lezer
- marketing
- ster
- Seks-in-The-City
- binding
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen... 07-11-2025
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




