De grens van MeToo
- Media
- 8 mrt 2018 @ 20:34
- Link
-
Rogier van Kralingen
Schrijver/spreker/marketeer
TheWholeStory - TrendsMediaReclamePolitiek
- 8 mrt 2018 @ 20:34
- Rogier van Kralingen
Het is 8 maart, Internationale Vrouwendag. In dat kader vragen we: waar begint en eindigt MeToo? Mijn voorstel is: bij de wet. MeToo draait om strafbaar seksueel gedrag dat niet wordt gemeld, waardoor daders wegkomen. Het debat wordt nu te breed in de media. En dat is gek genoeg juist slecht voor man en vrouw.
Het Grote Zwijgen
Seksuele intimidatie, aanranding en verkrachting zijn strafbare feiten. Harvey Weinstein overtrad de wet. Deze types komen ermee weg door het Grote Zwijgen. Althans: vóór MeToo. Dat zegt nu eindelijk: ‘Het overkwam mij ook en ik zwijg niet langer.’
Toch noem ik expliciet de wet. Want op dit moment verbreedt de MeToo-discussie in de media tot de seksuele verhoudingen tussen man en vrouw. Dat is emotioneel te begrijpen. De woede is terecht. Maar het smallere debat gaat niet over sekse, het gaat over strafbare feiten.
Daarmee wil ik man/vrouw-problematiek absoluut niet bagatelliseren. Ik zie heus de link. Zoals de vraag: hoe voorkomen we dat wij mannen de verkeerde context creëren? Wanneer wordt het nu eindelijk een keer echt gelijk? Ikzelf heb zelfs een heel boek gewijd aan een pleidooi voor meer vrouwelijke invloed in de tech (The Outerweb).
De argumenten
Toch stel ik voor het debat nu te versmallen. Juist om te winnen. Een serie argumenten:
Vrije keuze en de wet
Het feminisme is ontstaan om vrije keuze te verkrijgen voor de vrouw. Die vrije keuze heeft al geleid tot betere man/vrouw-verhoudingen, al zijn we er nog niet. Maar zij heeft ook geleid tot de seksualisering van de vrouw door de vrouw zelf. De vrouwen gooiden daarmee juist het juk van door mannen – vaak uit de kerk – opgelegde normen af!
Neem Madonna, hét toonbeeld van moderne vrouwelijke kracht, die is doorgebroken door de expliciete – kerk onterende – seksualisering van haarzelf. Decennialang en tot aan mannenblad Playboy aan toe. Dat is geen mening maar een feit. Of jij het nu te seksueel vindt of niet, het hele punt is weer: dat was haar eigen vrije keuze.
Dit heeft ook de man seksueel bevrijd. Hij hoefde zich niet meer te schamen voor zijn natuurlijke lusten. Dit heeft geleid tot een samenleving waarin mannelijke seksuele frustraties juist zijn afgenomen. Vergelijk het maar met samenlevingen waar vrouwen nu niet vrij zijn. Die zitten vol MeToo-types.
De vrije keuze is dus het hoofdonderwerp van MeToo: die kerels respecteerden deze niet en overtraden daarmee de wet. Basta. Dat maakt dat wij normale mannen ook willen dat ze worden gepakt. Open communicatie is daarbij cruciaal. Maar deze wordt lastig als ze verschuift naar het verdoemen van mannelijke lust in de media.
Het gaat misschien tegen het instinct in. Maar in de toch vaak verwijtende sfeer van een breed seksedebat stokt de communicatie, start het Grote Zwijgen weer en cruciaal: winnen de wetsovertreders. Laten we dus eerst samen, man en vrouw, deze eikels nu écht pakken. En die seksestrijd? Die gaat toch eeuwig door. En kent geen hashtag.
Rogier van Kralingen is oprichter van productiebedrijf The Whole Story, muzikant, spreker en schrijver van The Outerweb.
-
Rogier van Kralingen
- Werkt bij: TheWholeStory
- Functie: Schrijver/spreker/marketeer
- Website:http://www.thewholestory.eu
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management