ABN Amro verwacht opleving TMT sector

ABN Amro verwacht opleving TMT sector
  • Online
  • 7 mei 2014 @ 06:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieOnline

Door het aantrekken van de Nederlandse economie laat de technologie- , media- en telecomsector in 2014 weer omzetgroei zien, concludeert ABN Amro in haar Visie op de TMT-sector. Wel zijn er duidelijke verschillen tussen sectoren. Uitgeverijen, drukkerijen en communicatiebureaus blijven namelijk licht krimpen. Herstel is te zien in televisie, radio en informatietechnologie.

Voor de gehele sector geldt dat zij zich kan opmaken voor een ingrijpende gedragsverandering onder consumenten en bedrijven. De highlights uit het onderzoek zijn:
• De groeiende populariteit van streaming media is de oorzaak van een omwenteling bij televisie en radio;
• Telecom en internet profiteren onvoldoende van economisch herstel;
• Software wordt steeds belangrijker als gevolg van voortschrijdende digitalisering.

Positieve vooruitzichten televisie en radio
Na twee moeilijke jaren voor televisie en radio zijn de vooruitzichten positief door het economisch herstel en evenementen als de Olympische Winterspelen in Sochi en het WK Voetbal in Brazilië.
In 2013 daalden de inkomsten uit televisiereclame nog met 3 procent. Radio herstelde zich sneller en realiseerde over heel 2013 een groei van ruim 2 procent. Volgens ABN Amro zorgde het herstel van de economie vanaf de zomer voor meer omzet en investeerden bedrijven in de marketing van hun merken en producten. Deze omzetgroei zet ook de komende jaren door. ABN

Streaming
Amro verwacht dat streaming steeds belangrijker wordt. Nederlanders kijken en luisteren steeds vaker op meerdere apparaten en vooral de tablet zorgt voor een sterke groei van mobiel televisie kijken. Een andere trend is de aanwezigheid van buitenlandse tv-bedrijven. Hierdoor zal de concurrentie verhevigen, niet alleen tussen zenders, maar ook met nieuwe aanbieders van content. In het spoor van Netflix betreden streamingdiensten als Videoland, Wappzapp en NLZiet de markt.

Bescheiden omzetstijging telecom en internet
Telecom en internet profiteren volgens ABN Amro niet van de economische opleving. In 2013 bedroeg de totale omzet in de telecom en internetsector 29,3 miljard euro. Er was sprake van een zeer bescheiden omzetstijging van één procent ten opzichte van 2012. Er is volgens de bank sprake van verschuivingen tussen diensten. De omzetgroei in mobiele data en breedbandinternet en televisie kan de krimp in telefonie niet langer compenseren. De groei in data kalft af door hoge tarieven en de daling van de omzet uit sms-berichten. Ook is de breedbandmarkt verzadigd, nu 88 procent van de huishoudens beschikt over breedband internet en digitale televisie.

Behoefte aan vernieuwende software
IT-services en software realiseerde in 2013 een omzet van 8,1 miljard euro: een stijging van 1,5 procent ten opzichte van 2012. Deze groei is volgens ABN Amro volledig te danken aan de softwaresector. Hier groeide de omzet naar 3 procent in vergelijking met 2,4 procent in 2012. Software is een aanjager voor groei in de gehele TMT-sector. Softwareleveranciers profiteerden van bezuinigingen bij bedrijven die softwareproducten inzetten om de efficiency te verbeteren. Bovendien neemt het belang van software door digitalisering, mobiliteit en de impact van internet toe. Hierdoor groeit de vraag naar innovatieve producten, zoals nieuwe platforms en applicaties.

Verzadigde markt
IT-dienstverleners kampen met een verzadigde markt, de overgang naar nieuwe verdienmodellen en een toenemende (internationale) concurrentie. ABN Amro verwacht dat deze sector in 2014 boven de nullijn uitkomt, maar de groei gematigd blijft. ‘In Nederland trekt de economie aan. Nieuwe investeringen en het herstel van de reclamemarkt zijn zeer positief voor de TMT-sector. Bovendien doen zich in de gehele sector uitdagende ontwikkelingen voor, zoals streaming voor televisie en radio. De verbindende factor hierbij is de behoefte aan innovatie en ondernemerschap. Dit stelt bedrijven in staat snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen’, aldus Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media & Telecom van ABN Amro.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken