Ingeborg Donker is dé online marketeer bij Nuon

Ingeborg Donker is dé online marketeer bij Nuon
  • Online
  • 27 dec 2017 @ 13:15
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Customer Journey

Ingeborg Donker (26) werkt nu 8 maanden bij Nuon via het Digital Talent Development Programma van Schaal+. Ze is betrokken bij een veelvoud aan initiatieven die erop gericht zijn om nieuwe oplossingen naar de klant te brengen. Door middel van klantonderzoek en data analyse worden deze initiatieven verder geoptimaliseerd. Haar functie is zeer breed en bestrijkt zowel online marketing als conversie optimalisatie. ‘Ik krijg de vrijheid en de verantwoordelijkheid om van alles aan te pakken. Het is te gek om een bijdrage te leveren binnen een nieuwe organisatie, een nieuw team en daarbinnen nieuwe producten te ontwikkelen.’

Van alle kanten valt licht binnen het pand van Nuon bij Amsterdam Bijlmer Arena. De achterliggende gedachte is meteen duidelijk, transparantie is de norm. Bij binnenkomst vermeldt een digitaal bord hoeveel energie het zonnepaneel op het dak oplevert.
Directeur Klant Van Morgen Jeroen van Loon (39) en Ingeborg gaan voor naar een kamer op de eerste etage aan het eind van deze woensdagmiddag. ‘We hebben voor maximaal 70 procent van onze werknemers capaciteit in dit pand. Vaste werkplekken hebben we maar weinig. Op die manier wordt thuis - en flexibel werken gestimuleerd’, vertelt Jeroen. Deze manier van werken sluit naadloos aan bij Ingeborg. ‘Je deelt je werktijden hier zelf in. Als je maar werk levert, daar gaat het om.’

Ze studeerde Commerciële Economie in Breda – werd gegrepen door de marketingvakken – en besloot daarom om een Master Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam te volgen. Al snel daarna kwam het talentenprogramma van Schaal+ op haar pad. ‘Ik zag de vacature via LinkedIn voorbijkomen en besloot meteen te reageren. De combinatie van werken bij corporate organisaties en één dag per week praktijkgerichte trainingen sprak mij meteen aan.’
Nuon als eerste werkgever sprak in eerste instantie wat minder tot haar verbeelding. ‘De energiesector heeft niet bepaald een sexy, innovatief imago. Maar toen ik hier ging werken merkte ik al meteen dat dit onterecht is. Nuon ontwikkelt juist steeds meer nieuwe, duurzame producten. En doordat we in kleine agile teams werken, kunnen we in korte tijd veel bereiken. De collega’s zijn hier sowieso vriendelijk, open en behulpzaam!’, zo vertelt Ingeborg enthousiast.

Ze is onder meer betrokken bij de implementatie van online tooling waarmee de klant gemakkelijk zijn zonnepanelen kan huren of kopen. ‘We kunnen daardoor precies zien via welke kanalen klanten binnenkomen, en waar ze uitvallen. Het is aan ons de taak om te zorgen voor een optimale flow en de customer experience te verbeteren. Het gaat dan om alle facetten, van het design van de webpagina tot de content die waar en wanneer wordt aangeboden. Uiteraard kunnen we dat ook A/B testen.’ Jeroen vult aan: ‘Het gaat er uiteindelijk om dat we continue meer inzicht krijgen in de behoefte van onze klanten en ons aanbod daarop aanpassen. Dat gaat het laatste jaar trouwens al een stuk beter. De tooling waar Ingeborg het net over had, zorgt ervoor dat we al 30 á 40 procent meer leads weten te behalen. Tegelijkertijd hebben we zeker nog wel een paar slagen te maken.’



Jeroen en Ingeborg zien terug op een uitermate geslaagde samenwerking. Hij prijst haar snelheid, verantwoordelijkheidsgevoel en collegialiteit. Andersom is zij zeer content met de vrijheid en het vertrouwen dat ze krijgt als ook de mogelijkheid om desgevraagd deskundig advies van hem te krijgen.

Tegelijkertijd ziet ze ook uit naar haar volgende betrekking via Schaal+. ‘Het is voor mij leerzaam en leuk om bij verschillende organisaties te werken. Daar heb ik zin in, maar eerst wil ik hier nog zoveel mogelijk verbeteringen doorvoeren. Ja, ik voel mezelf volledig onderdeel van Nuon’, zo besluit Ingeborg.

Digital Talent Development Programma
Schaal+ is een initiatief van werving- en selectiebureau SchaalX. Het Digital Talent Development Programma biedt recent afgestudeerde hbo’ers en wo’ers een combinatie van werken en masterclasses in digital marketing. In een periode van 1,5 jaar werken de talenten voor verschillende opdrachtgevers gedurende 4 dagen per week aan digital marketing-vraagstukken. Zij krijgen één dag per week masterclasses van gerenommeerde bureaus over relevante online marketing-onderwerpen en er wordt aandacht besteed aan de juiste vaardigheden en competenties om de digitalisering te begeleiden en om te gaan met de snelheid en toenemende complexiteit. 

Fotografie: Zuiverbeeld 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken