Verwijdering De Hond van Linkedin verbaast vakgenoten

Verwijdering De Hond van Linkedin verbaast vakgenoten
  • Online
  • 18 aug 2020 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • JournalistiekMarketing

'Deplatforming' heet het uit Amerika overgewaaide fenomeen dat een extreme actiegroep onwelgevallige meningen uit de lucht probeert te krijgen. Dat overkwam recent Maurice de Hond op het toch als kwalitatief te boek staande Linkedin.

Het account van opiniepeiler Maurice de Hond op het sociale medium LinkedIn is geblokkeerd. Volgens De Hond kreeg hij van Linkedin de mededeling dat hij tegen de gebruiksvoorwaarden van het platform heeft gezondigd, meldt het ANP. Hiermee lijken platforms hun onafhankelijke rol te verliezen.

De mond gesnoerd
Als het gaat om verkondigen van duidelijke lariekoek, ook wel bekend als fakenews, dan is er nog wat te zeggen voor zelfcensuur door de platforms. Maar je kunt ook doorslaan: adverteerders die zich bemoeien met redactionele inhoud. Of anonieme figuren, extreme actiegroepen of algoritmes die afwijkende meningen helpen blokkeren: deplatforming. Je hoeft het niet eens te zijn met De Hond om toch te erkennen dat hij een andere mening verkondigt of opinie-onderzoek die resp dat het waard is om te worden gehoord, in het vrije debat.

Bedenkingen
'Net toen je dacht dat Linkedin nog het enige fatsoenlijke sociale medium is, waar het discours kan plaatsvinden omdat mensen de moeite nemen hun stellingen te onderbouwen... zo jammer dit', reageert Mirjam van den Broeke, storyscout bij Content Captain en ex-hoofdredacteur Quote op het nieuws over De Hond, overigens via Linkedin (waarmee ze as we speak 240 reacties heeft gescoord). Ook Willem-Albert Bol, directeur Busines Development bij DPG Media uit in een Facebook-discussie zijn bedenkeningen. De diversiteit van meningen vindt hij belangrijk.

Eng land
'Vindt iemand hier iets van of is dit "nieuwe normaal" niet normaal', vraagt Koen Verhagen zich op hetzelfde medium over het blokken van De Hond af. 'Denk niet dat deze censuur het Acht Uur Journaal haalt... maar het zou wel moeten', verzucht digitale creatief Jelle Kolleman even verderop. 'Het begint een heel eng land te worden.' In andere discussies wordt Linkedin verdedigd door te zeggen dat alleen een overheid censuur kan plegen en dat platforms zelf mogen bepalen wat er op hun ruimte staat.

Gemeenschapsregels
De Hond plaatst op sociale media onder meer links naar stukken op zijn website waarin hij kritisch is op het coronabeleid van het kabinet. De Hond bepleit meer aandacht voor ventilatie om verspreiding van het virus via aerosolen, kleine druppeltjes, te voorkomen. LinkedIn laat in een reactie aan Zeelandnet.nl weten dat het alleen met een gebruiker zelf communiceert over acties tegen een account. 'We hebben duidelijke voorwaarden en gemeenschapsregels en we verwachten dat al onze leden zich daaraan houden', zegt het dochterbedrijf van Microsoft.

Het nieuws over het blokkeren van De Hond komt tegelijk met het bericht dat Facebook een advertentie van Opzij weigert op vrij eigenaardige gronden.
(PvWK, fotografie: Kristina Flour / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken