Verwijdering De Hond van Linkedin verbaast vakgenoten
- Online
- 18 aug 2020 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - JournalistiekMarketing
- 18 aug 2020 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
'Deplatforming' heet het uit Amerika overgewaaide fenomeen dat een extreme actiegroep onwelgevallige meningen uit de lucht probeert te krijgen. Dat overkwam recent Maurice de Hond op het toch als kwalitatief te boek staande Linkedin.
Het account van opiniepeiler Maurice de Hond op het sociale medium LinkedIn is geblokkeerd. Volgens De Hond kreeg hij van Linkedin de mededeling dat hij tegen de gebruiksvoorwaarden van het platform heeft gezondigd, meldt het ANP. Hiermee lijken platforms hun onafhankelijke rol te verliezen.
De mond gesnoerd
Als het gaat om verkondigen van duidelijke lariekoek, ook wel bekend als fakenews, dan is er nog wat te zeggen voor zelfcensuur door de platforms. Maar je kunt ook doorslaan: adverteerders die zich bemoeien met redactionele inhoud. Of anonieme figuren, extreme actiegroepen of algoritmes die afwijkende meningen helpen blokkeren: deplatforming. Je hoeft het niet eens te zijn met De Hond om toch te erkennen dat hij een andere mening verkondigt of opinie-onderzoek die resp dat het waard is om te worden gehoord, in het vrije debat.
Bedenkingen
'Net toen je dacht dat Linkedin nog het enige fatsoenlijke sociale medium is, waar het discours kan plaatsvinden omdat mensen de moeite nemen hun stellingen te onderbouwen... zo jammer dit', reageert Mirjam van den Broeke, storyscout bij Content Captain en ex-hoofdredacteur Quote op het nieuws over De Hond, overigens via Linkedin (waarmee ze as we speak 240 reacties heeft gescoord). Ook Willem-Albert Bol, directeur Busines Development bij DPG Media uit in een Facebook-discussie zijn bedenkeningen. De diversiteit van meningen vindt hij belangrijk.
Eng land
'Vindt iemand hier iets van of is dit "nieuwe normaal" niet normaal', vraagt Koen Verhagen zich op hetzelfde medium over het blokken van De Hond af. 'Denk niet dat deze censuur het Acht Uur Journaal haalt... maar het zou wel moeten', verzucht digitale creatief Jelle Kolleman even verderop. 'Het begint een heel eng land te worden.' In andere discussies wordt Linkedin verdedigd door te zeggen dat alleen een overheid censuur kan plegen en dat platforms zelf mogen bepalen wat er op hun ruimte staat.
Gemeenschapsregels
De Hond plaatst op sociale media onder meer links naar stukken op zijn website waarin hij kritisch is op het coronabeleid van het kabinet. De Hond bepleit meer aandacht voor ventilatie om verspreiding van het virus via aerosolen, kleine druppeltjes, te voorkomen. LinkedIn laat in een reactie aan Zeelandnet.nl weten dat het alleen met een gebruiker zelf communiceert over acties tegen een account. 'We hebben duidelijke voorwaarden en gemeenschapsregels en we verwachten dat al onze leden zich daaraan houden', zegt het dochterbedrijf van Microsoft.
Het nieuws over het blokkeren van De Hond komt tegelijk met het bericht dat Facebook een advertentie van Opzij weigert op vrij eigenaardige gronden.
(PvWK, fotografie: Kristina Flour / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- onwelgevallig
- Amerika
- deplatforming
- fenomeen
- Maurice de Hond
- extreem
- actiegroep
- Opzij
- ultra correct
- recent
- kwalitatief
- boek
- corona
- Microsoft
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- VanMoof lanceert S6: krachtiger en... 11-06-2025
- [column] Marketingtoppers in London... 06-06-2025
- AI Assistent wil werken in Albert... 06-06-2025
- Maastricht zet bezoeker centraal met... 05-06-2025
- [onderzoek] Nederlandse consument... 20-05-2025
- DDMA prolongeert Experimentation... 19-05-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation