GS1 Digital Link: brug tussen internet en fysieke wereld

GS1 Digital Link: brug tussen internet en fysieke wereld
  • Online
  • 24 nov 2020 @ 11:55
  • 17310 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

De barcodes die twee miljoen fabrikanten gebruiken op meer dan vier biljoen producten per jaar kunnen naar de online wereld worden gebracht. De standaard GS1 Digital Link maakt volgens de organisatie de weg vrij om al die biljoenen producten met het internet te verbinden.

Dit betekent dat de GS1-codes naar eigen zeggen nu een toegangspoort zijn tot consumenteninformatie. Bijna een halve eeuw na de historische eerste piep van de barcode, is er nu een nieuwe standaard ontstaan die de fysieke wereld met het internet verbindt: GS1 Digital Link. Deze standaard breidt de kracht en flexibiliteit van de GS1-codes uit door ze deel uit te laten maken van het web. Dit biedt merkfabrikanten de flexibiliteit om met één enkele code op het product verschillende ervaringen te leveren aan verschillende partijen. Van consumenteninformatie tot informatie over traceerbaarheid en API's van zakenpartners.

De kracht van één code: GS1 Digital Link

De wereldeconomie wordt gedreven door allerlei goederenstromen. Daarin gebeurt heel veel: elk item wordt ergens gemaakt van materialen, onderdelen of ingrediënten die ergens anders vandaan komen. Het wordt verpakt, staat op pallets, wordt verzonden, gedistribueerd, besteld, verkocht en geleverd. En uiteindelijk weggegooid, (gedeeltelijk) gerecycled of doorverkocht.

Terwijl consumenten en overheden meer transparantie over producten eisen, werken fabrikanten aan een transformatie om hieraan te voldoen. Door simpelweg het nummer uit de GS1-code te gebruiken, brengt het online allerlei productinformatie beter in beeld. Op elk punt in het traject kun je van elk product op itemniveau gegevens koppelen. Gedigitaliseerde data zorgen voor zichtbaarheid, validatie en real-time intelligentie in de hele keten. Elk product kan smartphone-interactief zijn, handelen met point-of-sale systemen en verbinding maken met het internet – allemaal met één code op het product.

Frits van den Bos, innovatiemanager GS1 Nederland: ‘In de 30 jaar dat ik bij GS1 werk is dit de echte vernieuwing. Sommige bedrijven werkten al aan dit idee met hun eigen barcode, maar deze standaard maakt het mogelijk dat fabrikanten, retailers en al die andere partijen in de keten dezelfde barcode kunnen gebruiken en informatie via internet real-time met elkaar en de consument kunnen delen.’

Met een zorgvuldig gestructureerde URL heb je de mogelijkheid om de GTIN uit te breiden met batch- of itemnummers

Zorgvuldig gestructureerde URL’s

GS1 Digital Link zet de wereldwijd geaccepteerde identificatiecodes om in een webadres. Met behulp van een aanpasbare 'resolver' kunnen (merk)fabrikanten verschillende scans van dezelfde identificatiecode naar passende eindbestemmingen sturen. Van den Bos: ‘Zo zal een scan met een ‘magazijntoepassing’ naar een hele andere informatie leiden dan een scan met een ‘consumententoepassing’. Bovendien kunnen er real-time aanpassingen worden gedaan, wat bijvoorbeeld bij een recall erg nuttig kan zijn. Met een zorgvuldig gestructureerde URL heb je de mogelijkheid om de GTIN uit te breiden met batch- of itemnummers. Dat maakt het artikel eenvoudiger en beter te begrijpen, zoals de oogstgegevens bij wijn, de productiebatch bij railonderdelen, of een enkele productidentificatie voor een kunstwerk. Om het gewenste detailniveau van productinformatie te bereiken, kunnen ze allemaal worden opgenomen in één gestandaardiseerde URL, die op zijn beurt kan worden toegevoegd aan het product met behulp van een passende gegevensdrager, zoals een 2D-code (QR-code of Data Matrix) of RFID-tag.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken