Facebook gaat media Australië betalen voor nieuws

Facebook gaat media Australië betalen voor nieuws
  • Online
  • 17 mrt 2021 @ 11:17
  • 15124 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Social mediaMarketing

News Corp, het Australische bedrijf van mediamagnaat Rupert Murdoch, sloot een deal van drie jaar met het social mediabedrijf Facebook, dat moet betalen om nieuws van Australische media via zijn platform te verspreiden.

Google sloot eerder al gelijksoortige overeenkomsten met mediabedrijven. De overeenkomsten komen nadat het Australische parlement eind februari 2021 een mediawet had aangenomen die digitale platformen verplicht nieuwsorganisaties eerlijk te vergoeden voor kopij die via hen wordt verspreid. 'Uit protest tegen die regelgeving had Facebook het gebruikers in de aanloop naar de stemming bijna een week lang onmogelijk gemaakt nieuws te lezen of te delen. Nieuwsorganisaties zagen ineens tot wel 20 procent van het bezoek aan hun websites verdwijnen. Het bedrijf sleepte zo nog concessies in de wacht', meldt Het Parool nu.

Nederlandse media ook?
'De overeenkomst met Facebook is een mijlpaal voor de journalistiek', reageert Robert Thomson, hoofd van News Corp in de krant. Hij bedankt de Australische regering voor het ‘principiële standpunt’ dat is ingenomen met de nieuwe deal. Media in onder andere Nederland kijken nieuwsgierig naar de ontwikkelingen bij de 'Aussies', omdat ook hier grote (gratis) nieuwsstromen lopen via socials als Google en Facebook.
(PvWK, bronnen: Parool en News Corp, beeld: Unsplash)

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken