Booking onderzoek: na pandemie volop reizen

Booking onderzoek: na pandemie volop reizen
  • Online
  • 15 apr 2021 @ 10:17
  • 12002 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Niet heel verrassend, maar nieuw onderzoek van Booking.com laat zien dat Nederlanders staan te popelen om, na een jaar van beperkingen, weer te kunnen reizen dankzij het coronavaccin.

Booking.com deed onderzoek onder ruim 28.000 reizigers in 28 landen en gebieden om te bekijken waar reizigers het meest hoopvol over zijn zodra het weer mogelijk is om veilig op reis te gaan.

Het optimisme van reizigers keert door het coronavaccin terug

Ondanks de wetenschap dat de pandemie nog niet voorbij is, hebben zes van de tien Nederlandse reizigers (63%) meer hoop over reizen in 2021 vanwege de uitrol van coronavaccins. Bijna hetzelfde aantal Nederlanders (60%) zegt nog meer naar reizen te verlangen in 2021, omdat ze dit in 2020 nauwelijks konden doen. 

Het vertrouwen in de vaccins is groot: meer dan de helft (54%) van de Nederlandse reizigers zegt dat ze pas internationaal gaan reizen als ze gevaccineerd zijn, onder 55-plussers is dit zelfs 69%. En 51% van de Nederlandse reizigers gaat alleen naar landen die vaccinatieprogramma's hebben geïmplementeerd. Maar er is nog enige terughoudendheid: drie op de tien (31%) Nederlanders betwijfelen of een vaccin het reizen echt veiliger maakt.

Als de pandemie voorbij is, krijgt reizen de hoogste prioriteit

Hoewel Nederlanders over het algemeen optimistisch zijn, erkennen ze dat het feit dat ze in 2020 niet hebben kunnen reizen zoals ze gewend waren een behoorlijke impact heeft gehad op hun welzijn. Vier op de tien (42%) meldde een negatieve impact op hun geestelijke gezondheid en een bijna hetzelfde aantal Nederlanders (38%) voelde zich vanwege de reisbeperkingen opgesloten in eigen huis. Nederlanders zijn gaan nadenken over wat ze gemist hebben en 55% zegt dat reizen nu belangrijker voor hen is dan vóór de pandemie. Ondertussen verkiest 76% reizen boven succes op het werk; ze gaan liever op vakantie dan dat ze promotie maken.

 Dat Nederlanders niet kunnen wachten om weer op reis te gaan blijkt uit de voorbereidingen die worden getroffen. Twee op de vijf (42%) van de Nederlandse reizigers hebben de lange tijd thuis gebruikt om toekomstige reizen te plannen, en 36% heeft meer vakantiedagen gespaard om in 2021 mogelijk een langere vakantie op te nemen. Strandvakanties blijven erg populair en vier op de tien (40%) Nederlanders hebben er vertrouwen in dat ze in de zomer van 2021 weer op strandvakantie kunnen. Daarnaast is het duidelijk dat men toe is aan wat ontspanning na een hectische tijd. Een ontspannende vakantie aan het strand of bij een spa zal voor bijna een vijfde (17%) van de reizigers dan ook de eerste reis zijn, zodra dat veilig is om weer te reizen. Na een vermoeiend jaar is slechts 11% van plan een actieve reis te boeken, en voor maar 5% heeft een stedentrip prioriteit.

Arjan Dijk, Senior Vice President, Bestuurder en Chief Marketing Officer van Booking.com: ‘Booking.com blijft optimistisch dat iedereen op een gegeven moment in de nabije toekomst weer kan reizen en samen de wereld kan ervaren. Nu we licht aan het eind van de tunnel zien, blijven we ons inzetten om iedereen te helpen die weer op reis wil, zodra het weer veilig is om te reizen. We werken samen met iedereen in de reisbranche om te zorgen voor het herstel van deze sector en om een betere, mooiere toekomst te verzekeren.’

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken