Voor iedere marketeer: vijf focuspunten in zoekmachineoptimalisatie

Voor iedere marketeer: vijf focuspunten in zoekmachineoptimalisatie
  • Online
  • 13 dec 2013 @ 06:00
  • 16452 x gelezen
  • Link
  • Nino de Jager
    Nino de Jager

    online marketeer
    Quisma
  • Zoekmachine

Een nieuw jaar is aanstaande en veel online marketeers zijn druk bezig met het verzamelen van informatie en bereiden zich voor op de nieuwe trends in zoekmachineoptimalisatie. En dat is niet langer een exclusief onderwerp voor de echte specialisten onder de marketeers! Hoe je online wordt gevonden is van enorm belang. Voor de verkoop van uw producten en diensten, uw merk en voor uw online campagnes. In deze blogpost een korte uiteenzetting om aan te geven waar dit deelgebied staat.

Waar moet iedere marketeer van weten in 2014 en wat zijn de focuspunten voor seo?
Google’s missie is al sinds de start van het bedrijf in 1998 hetzelfde: het organiseren van ‘s werelds informatie en die voor iedereen toegankelijk en zo relevant mogelijk maken. Toch vinden er voortdurend veranderingen plaats in die aanpak en zijn er jaarlijks meer dan 500 veranderingen aan het algoritme. Hoewel lang niet alle aanpassingen bekend worden gemaakt, zijn er de afgelopen drie jaar belangrijke updates uitgevoerd die de werkwijze van zoekmachine-experts hebben gedateerd.

In 2010 maakte Google een grote sprong met de Caffeine-update door nieuwe en recente content snel en direct te indexeren. Met Google Panda in 2011 werd de focus gelegd op kwaliteit en betrouwbaarheid van websites. Veel websites die optimalisatieslagen hadden toegepast als ‘link building’ en het over-optimaliseren van anchortekst werden door Penquin in 2012 hard ‘gestraft’.

Google probeerde marketeers, mede met deze updates, te vertellen dat er minder focus op ‘link building’ moet liggen en meer op ‘link earning’. Dit betekent investeren in echte klanten en mensen die zich in jouw merk interesseren en dat merk ook graag willen volgen. In de echte wereld kun je immers ook niet succesvol een winkel opzetten met ‘neprecensies’. De focuspunten:

1. Langetermijn-contentstrategie
Een contentstrategie is altijd al belangrijk geweest. In de toekomst zal er steeds meer waarde worden gelegd op waardevolle content. Focus op het schrijven van informatieve content die ook na een jaar nog steeds waardevol is. Voor het schrijven van goede content is onderzoek, het goed begrijpen van de doelgroep en frequent nieuwe content toevoegen bepalend voor het succes.

2. Link earning in plaats van link building
Wanneer algoritmefilters als Google Penquin het uitzetten van ‘overgeoptimaliseerde links’ overbodig maken, is het tijd om die focus te weerleggen. In plaats van het vragen om links zouden we meer moeten kijken naar partnerships met andere websites. Mijn advies zou dus zijn: stop met het plaatsen van links op blogs waar iedereen al een link heeft geplaatst, maar zoek naar actieve online gemeenschappen die relevant zijn voor uw markt en voor uw merk.

3. Bouw een ‘shareable brand’
De invloed van social op de site-autoriteit wordt steeds groter. Gebruik sociale netwerken en sharing buttons op uw website om links te delen.

4. Vraag Google Authors voor uw website
Met de lancering van Google + is de waarde van wie en wat iemand zegt over uw website steeds belangrijker. Door het koppelen van een schrijver aan een Google+-profiel kan geranked worden hoeveel artikelen een schrijver over een bepaald onderwerp heeft geschreven, maar ook het aantal comments en social shares. Nodig Google+-schrijvers uit die expert zijn in uw markt om voor uw website te schrijven.

5. Schrijf voor gebruikers
Google’s focus heeft altijd gelegen op gebruikerservaring en zo wordt ook wel gezegd dat zoekmachineoptimalisatie juist ‘zoekmachine-ervaringoptimalisatie’ moet zijn. Maak navigatie op uw website zo logisch en eenvoudig mogelijk. Voer A/B-testen en Heat Mapping uit om te testen of uw websitenavigatie daadwerkelijk gebruiksvriendelijk is.

Terwijl sociale netwerken hun privacy-policy updaten, Google verdere veranderingen doorvoert aan het algoritme en privacy een steeds grotere rol speelt bij gebruikers, is het gebrek aan data steeds groter. Marketeers zullen nog slimmer moeten omgaan met de data die ze hebben en focussen op een langetermijnstrategie die een merk helpt met groei, zowel nu als in de toekomst. 2014 wordt het jaar van de marketeer.
 

Nino de Jager

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken