December staat voor de deur: be prepared!

December staat voor de deur: be prepared!
  • Online
  • 26 nov 2015 @ 06:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • E-commerceOnline betalen

In de weken voor Sinterklaas loopt het storm in de online winkels. Dit jaar voorspelt Thuiswinkel.org dat webshops een omzetstijging van 30 procent kunnen verwachten in december. Des te meer reden om ook dit jaar de webshop goed voor te bereiden op de decemberdrukte. Hierbij enkele tips.

Onlangs werden de resultaten van het jaarlijkse Amerikaanse National Retail Federation onderzoek naar het online winkelgedrag van ruim 7.000 consumenten in december* gepubliceerd. Wij selecteerden de resultaten waar Nederlandse webshop van kunnen leren, met een aantal praktische tips om de webshop decemberproof te maken.

1. ‘Ongeveer de helft (46%) van de Amerikanen winkelt voor de decemberaankopen online, waarbij ze zowel het product online vinden als afrekenen.’

In Europa ligt dit gemiddelde zelfs iets hoger, zo schatte Forrester vorig jaar in, waarbij het onderzoeksbureau de verkoop via websites, smartphones en tablet in kaart bracht. 49% van de Europeanen shopt online omdat dit eenvoudiger is dan een winkel te bezoeken. Dat geldt zeker in de laatste twee maanden van het jaar. Dit is dan ook de periode die in alle onderzochte Europese landen het grootste deel uitmaakte van het totaal aan online bestedingen.

Zorg om deze redenen dat de webshop goed vindbaar is tussen de concullega’s en hoog scoort in de zoekmachines (seo). Gebruik hierbij ook inzichten en data uit je transacties en verkopen van vorig jaar, om te achterhalen wie er via welk kanaal in de webshop belandde. Dit geeft inzicht in het koopgedrag van je klanten en welke doelgroep het best getarget kan worden. Dit kan van invloed zijn op hoe je bijvoorbeeld de webshop indeelt, welke promotie je aanbiedt en welke service en betaalopties bijvoorbeeld het best in te zetten zijn.

2. ‘21,4 % zal de smartphone inzetten voor het doen van de decemberaankopen, het hoogst ooit gemeten door NRF.’

Volgens de Mobile Performance Barometer van advertentienetwerk Zanox blijkt dat in het eerste half jaar van 2015 het aantal aankopen met smartphone en tablet met 20 procent is toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Forrester gaf in eerder aangehaald onderzoek aan dat naar verwachting 20 procent van de aankopen in Europa via deze apparaten aan het eind van het jaar wordt gedaan.

Test daarom of de webshop goed werkt en of alle pagina’s goed weergegeven worden en snel laden. Ook op smartphones en tablets! Overigens wordt 67 procent van de mobiele aankopen in de Benelux gedaan via iOS, tegenover 32 procent op een Android apparaat. Houd hierbij ook rekening met het aanbieden van passende functionaliteiten, zoals de betaalmethodes: mensen die shoppen via hun smartphone, voelen er niet altijd iets voor te betalen met creditcards en via paslezers, bijvoorbeeld als ze onderweg zijn.

3. ‘Bijna de helft (47%) van de ondervraagden geeft aan dat gratis en/of gereduceerde verzendkosten van invloed zijn op de uiteindelijke beslissing.’

Uit de Holiday Consumer Spending Survey blijkt dat 93 procent van de online shoppers gebruik maakt van de gratis verzending. Opvallend: same-day-delivery is onder de millennials veruit het meest populair: 16,7% van de 18- tot 24-jarigen en 15,9% van de 25- tot 34-jarigen maken hier gebruik van, in tegenstelling tot de 7,8% van de rest van de populatie. Pakketbezorger PostNL bezorgde vorig jaar in het drukste weekend van december wel 1,2 miljoen pakketjes (!) en er wordt verwacht dat dit aantal dit jaar nog groter uitvalt. Vorig jaar bleek echter dat een kwart van de winkeliers zich niet aan zijn bezorgbeloftes te kunnen houden, vanwege de drukte, zo becijferde ServiceScout.

Kortom: dit leert ons extra goed te letten op de vindbaarheid en zichtbaarheid van de webshop, de functionaliteit op smartphone en tablet en de inhoudelijke voordelen zoals gratis verzendkosten. De consument koopt steeds vaker online en het is dan ook belangrijk dat de webshop de decemberdrukte aan kan en voldoet aan het gedrag van de consument. Verbreek jij met deze tips de omzetstijging van 30 procent deze december?

Dit blog is geschreven door Jasper Scheffer van online betaalmethode Klarna. Hij schrijft zijn blogs op basis van zijn internationale ervaring in achttien landen.

*Holiday Consumer Spending Survey

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken