Wat retailers kunnen leren van Valentijnsdag

Wat retailers kunnen leren van Valentijnsdag
  • Online
  • 14 feb 2017 @ 16:10
  • Link
  • Piet-Hein Kerkhof
    Piet-Hein Kerkhof

    Managing Director
    Criteo
  • VerdienmodellenSocial mediaE-commerce

Pas op het allerlaatste moment een cadeautje kopen voor Valentijnsdag is van alle tijden. Wat wel verandert, is de manier waarop lastminute-shoppers te werk gaan, met daarbij een steeds grotere rol voor online en mobiele devices. Dat betekent ook dat je als winkelier moet veranderen. Vier dingen die retailers kunnen leren van Valentijnsdag.

1. Smartphone is hét device voor lastminute-aankopen
Waar draait het allemaal om op 14 februari? Voor de meeste mensen is dat liefde, maar retailers doen er beter aan zich te richten op mobiele devices. Op de dag vóór Valentijnsdag wordt in Nederland 31 procent van alle bloemen en cadeaus aangekocht op een smartphone, een percentage dat twee keer zo hoog ligt als een maand eerder (13,5 procent tussen 15 en 21 januari).
Maar ook op Valentijnsdag zijn er blijkbaar veel mensen die er dan pas aan denken een doosje chocolade of een ander cadeau te kopen. 21 procent van dit soort aankopen vindt op de dag zelf plaats op een smartphone, en 14 procent op een tablet.

2. Gebruikers van social media kopen vaker mobiel
Lastminute-shoppers aanspreken? Wees dan actief op social media. Om panikerende smartphone-gebruikers op zoek naar een cadeau te inspireren, maar vooral ook omdat gebruikers van social media veel vaker hun smartphone gebruik voor het doen van mobiele aankopen. Iets wat vooral opgaat voor millennials.
Van de mensen tussen de 18 en 34 jaar gebruikt 10 procent sowieso al dagelijks een mobiel device voor het doen van online aankopen, een percentage dat drie tot vier keer zo hoog ligt onder mensen die actief zijn op social media. Vooral bij gebruikers van Instagram en Snapchat is een duidelijk verschil te zien.

3. Valentijnsdag is een ideale kans voor cross-selling
Mensen die Valentijnsinkopen doen, zijn het meest gevoelig voor cross-selling-aanbiedingen. Denk aan een fles champagne bij een bos rozen of een pluchebeest bij een wenskaart. Om het maximale te halen uit de dag van de liefde, doen retailers er daarom verstandig aan hun aanbod zoveel mogelijk te personaliseren en af te stemmen op producten die al in de winkelwagen liggen.
Overigens zijn dit soort mogelijkheden niet alleen weggelegd voor grote organisaties, ook met een klein budget is het al mogelijk om gepersonaliseerde advertenties in te zetten.

4. Valentijnsinkopen gaan ook ná 14 februari door
In de aanloop naar 14 februari worden er maar liefst 220 procent meer bloemen verkocht dan in een andere periode. Maar dat betekent niet dat retailers na de 14e op hun lauweren kunnen rusten. Ook in de periode na Valentijnsdag is namelijk een piek in de verkoopcijfers te zien, in Nederland 12 tot 16 procent hoger dan normaal.

Kennis is macht
Hoe gedragen shoppers zich rond de feestdagen? Wat betekent dat voor mijn winkel? Als het aankomt op belangrijke dagen voor retailers – of het nu gaat om Sinterklaas, Moederdag of Valentijnsdag – draait het allemaal om kennis. Want alleen met de juiste inzichten kun je jouw aanbod afstemmen op de vraag, en shoppers over de streep trekken met een aanbieding die is afgestemd op hun persoonlijke wensen.

Piet-Hein Kerkhof

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken