Wat moet ik nu met Facebook?

Wat moet ik nu met Facebook?
  • Online
  • 12 apr 2018 @ 11:02
  • 17084 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Social Media

Je kunt het onmogelijk gemist hebben. Facebook is de afgelopen weken door het stof gegaan. Dit roept de vraag op: Wat moet ik nu met Facebook?

Vanaf de onthullingen van Cambridge Analytica, naar alle sorry’s van Mark, naar de oproep van Lubach om massaal op te stappen, tot de hoorzitting van gisteren waar de Amerikaanse senatoren allemaal een basislesje Facebook kregen van de CEO. Bij SOCIAL.INC volgen we de ontwikkelingen op de voet. In deze blog bekijken en beantwoorden we deze vraag van verschillende kanten namelijk, de gebruiker, de adverteerder en de toekomst.

De gebruiker
Laten we beginnen bij de belangrijkste, de gebruiker van Facebook. Jij en ik. 87 miljoen gebruikers zijn getroffen door een datalek, waaronder 89.000 Nederlanders. Bij deze mensen heeft het vertrouwen in Facebook natuurlijk een flinke deuk opgelopen. Dit heeft op zijn beurt natuurlijk impact op hoe de hele wereld naar Facebook kijkt. Gevolg, Mark mag zich verantwoorden voor de Amerikaanse senaat en Lubach roept op om massaal op te stappen.

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen voor de gebruiker. De gehele kwestie draagt enorm bij aan de bewustwording bij de consument over het gebruik van persoonlijke data. De gemiddelde Facebookgebruiker is té lang naïef geweest over wat er gebeurt met zijn of haar gegevens. Facebook heeft ook té lang hierover laks gecommuniceerd. Het was mij wel opgevallen dat Facebook de afgelopen tijd zijn tools gebruikersvriendelijker heeft gemaakt. Nu de boodschap ook door deze beerput (en het optreden van Lubach) binnenkomt bij de gebruiker, zullen veel mensen even de tijd nemen om hier bij stil te staan.

Daarnaast mogen we blij zijn dat per 25 mei 2018 de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing is. Deze Europese wet zorgt onder andere voor een veel striktere bescherming voor wat bedrijven (zoals Facebook) wel of niet met jouw gegevens mogen doen. Het komt er in het kort op neer dat je expliciet toestemming moet geven als anderen jouw data willen gebruiken. Deze strikte wetgeving is een enorm verschil met de VS. In de hoorzitting van gisteren kwam wel de vraag van Senator Ed Markey of Facebook zou willen meewerken aan wetgeving die hierin voorziet.

Ten slotte is een aantal van de sensationele voorbeelden die in de media aangehaald worden - ook in het programma van Lubach - zoals hypertargeting, niet in Nederland beschikbaar.
Kortom, met de publieke bewustwording, de aangescherpte tools van Facebook en de AVG heeft de Facebookgebruiker erg scherp de controle over zijn of haar gegevens. Je moet er natuurlijk wel actie op ondernemen, maar dat is dan weer je eigen verantwoordelijkheid. Facebook is en blijft een gratis product en hoewel het bij ons hier altijd al duidelijk was, weet nu de rest van de wereld het ook. Als je niet betaalt voor het product, dan ben je het product.

De merkdenker & adverteerder
Facebook mag nu publiekelijk door het stof gaan, dat betekent niet dat wij als merkdenkers en adverteerders niet onze verantwoordelijk kunnen en moeten nemen. Allereerst, de ontwikkelingen van de afgelopen weken hebben al direct impact op hoe jij adverteert op Facebook. Hiervoor verwijs ik jullie graag naar een overzicht dat mijn collega Willem gepubliceerd heeft.  Er zijn namelijk wat vragen die we onszelf moeten stellen.

Moet mijn merk of bedrijf nu nog op Facebook zitten?
Direct maar even de meest prangende. Ik vind dit een hele interessante vraag die je vanuit twee kanten kunt bekijken. Vanuit een media-oogpunt blijft Facebook – ook na het vertrek van de 30.000 Lubach aanhangers – nog steeds de beste plek om je doelgroep te bereiken. De meeste Nederlanders zitten er nog, dus waarom zou je ze niet daar opzoeken?

Een interessantere benadering is of je het nog moet willen als merk. Als er zo’n negatieve associatie is met adverteren op Facebook, wil je er dan nog wel tussen staan met je gesponsorde bericht? Dit is niet een vraag met een eenduidig antwoord. Het hangt af van wie je doelgroep is en hoe je nu Facebook inzet. Gebruik je Facebook puur als advertentiemedium op een brede doelgroep, dan is het misschien tijd om je aanpak te herzien. Maar ben je een merk dat met relevante content waarde kan toevoegen in het leven van de consument? Ik denk dat Facebook dan nog steeds een goede plek is om je doelgroep op te zoeken. Daarbij is het raadzaam je te verdiepen hoe jouw doelgroep aankijkt tegen alle commotie, een groot deel van Nederland wordt er ogenschijnlijk niet warm of koud van.

Hoe gebruik ik de data die ik tot mijn beschikking heb?
Dit is waar het interessant wordt. Ik heb het al eerder gehad over de AVG. Het zal voor merken enorm belangrijk worden dat ze duidelijk gaan communiceren over welke data zij waarvoor willen gebruiken. Het móet ook gewoon, want de consument zal er toestemming voor moeten geven. Ik denk dat de merken die hier goed op inspelen, transparant over communiceren en duidelijk kunnen maken welke waarde ze toevoegen aan Facebook een schitterend platform hebben om dit over de bühne te brengen.

Wat brengt de toekomst?
Ik ben ervan overtuigd dat Facebook hier uit gaat komen als een sterker en beter platform. De vraag is echter welke rol het pakt in de toekomst. Het kampt nog steeds met het probleem dat de aanwas van jongeren stagneert. Dus als die niet komen, wat dan op de lange termijn? Natuurlijk heeft het wel Instagram, maar het goed integreren van deze twee platformen is tot nu toe ook een uitdaging gebleken.

Facebook is daarnaast nooit een video first platform geweest en dat is wel de aanhoudende trend. Hier heeft het toch ook weer duidelijk last van YouTube. Facebook is lekker bezig met zijn AR Studio. Wordt dit het eerste platform dat AR en VR naar een groter publiek en standaard kan trekken?

Noodgedwongen maakt Facebook nu enorm goede stappen om haar privcay en data op orde te hebben. Wordt Facebook het eerste en gelijk het grootste bedrijf dat dit tiptop voor haar gebruikers in orde heeft? Dat zou mooi zijn.

Ik ben in ieder geval enthousiast voor wat er gaat komen. En jullie?



Deze blog is geschreven door Hidde tuinstra, creative stategist bij SOCIAL.INC

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts