[column] Verbeter je EAT-score en ranking in Google

[column] Verbeter je EAT-score en ranking in Google
  • Online
  • 11 sep 2019 @ 10:46
  • 8801 x gelezen
  • Link
  • Maarten Vermeulen
    Maarten Vermeulen

    Eigenaar en SEO-ninja
    Pingwin Online Marketing
  • Zoekmachine

In augustus 2018 voerde Google een brede core update - The Medic Update - door in het algoritme en in februari 2019 erkende de zoekmachine officieel dat EAT een belangrijke factor is in de rankings.

Veel medische sites, en andere websites in branches waar vertrouwen belangrijk is, zagen een keldering van hun bezoekersaantallen en hun business.

 

Wat is EAT eigenlijk?

EAT staat voor Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness, oftewel Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Dit concept wordt uitgebreid beschreven in de richtlijnen van Google. Daarmee is EAT belangrijk voor ALLE websites, maar in het bijzonder voor sites in branches waar deze principes van grote waarde zijn, zoals de medische wereld, de financiële dienstverlening, et cetera. Een veelgehoorde beschrijving in deze is: pagina’s die zo belangrijk zijn dat een lage kwaliteit mogelijk een negatief effect heeft op iemands leven, inkomen of geluk.

 

Hoe scoor je goed op EAT?

Door ervoor te zorgen dat je website de gewenste kwaliteitssignalen heeft, kun je herstellen van de ingevoerde update en juist profiteren van een hogere ranking en waardering door Google.

 

1.      Voeg een auteur toe aan alle blogs en zelfs belangrijke pagina’s

Google wil graag wil weten wie de informatie verstrekt aan de gebruikers van de website. Aangezien het bij de getroffen sites om gevoelige en belangrijke content gaat, wil Google dat de content wordt geleverd door betrouwbare en bewezen auteurs of experts. Contactgegevens en support of -hulpbronnen verstrekken op belangrijke product- of servicepagina’s is daarbij ook belangrijk.

2.      Beperk het aantal pagina’s met weinig EAT

Volgens de richtlijnen van Google wordt de EAT-score van de website bepaald door de totale EAT-score van afzonderlijke berichten/pagina's van een website. Je moet dus voorzichtig zijn met elk stuk content dat live gaat. Daarom raden wij aan om inhoud van slechte kwaliteit van de website te verwijderen. Meestal is dat dezelfde content waarbij sprake is van een lage time on page en een hoge exit rate en die pagina’s helpen je seo dus überhaupt niet. Daarbij zal dit dus de gemiddelde EAT-score van je website verbeteren.

3.      Investeer tijd in personal branding

Hoe meer Google kan zien dat je een expert bent op het gebied waar je op de site over publiceert, hoe meer je gezien wordt als autoriteit. Verbeter dus je 'Over ons'-pagina’s door alle publicaties te vermelden waarop je zelf te zien bent of die je zelf geschreven hebt. Reviews en klantcases zijn ook goed om de betrouwbaarheid van het bezoekende publiek te vergroten.

4.      Focus op de kwaliteit van backlinks en niet de kwantiteit

Backlinks zijn nog altijd een hele belangrijke rankingfactor - minimaal top-3 – maar na de update kijkt Google anders naar links. Het gaat niet meer om de kwantiteit, maar om kwalitatieve, themagerelateerde links naar sites met autoriteit in hetzelfde vakgebied. Volgens de richtlijnen van Google hebben websites met hoogwaardige links een betere EAT-score. Als je een website in de gezondheidszorg hebt, moet je zorgen voor veel backlinks van de relevante websites in de gezondheidszorg met hoge betrouwbaarheid en autoriteit.

5.      Beveilig je site met HTTPS

Google beschouwt ‘beveiliging’ ook als een belangrijke EAT-factor. Afgezien van de kwalitatieve inhoud, backlinks en de reputatie van de auteur, is websitebeveiliging ook een van de belangrijke factoren die worden gebruikt voor het evalueren van de EAT-score van een site. Een SSL-certificaat is voor elke site een belangrijke rankingfactor, maar zeker voor EAT-sites.

6.      Socialmedia-activiteiten

Actief zijn op social media en inhoud delen met de doelgroep en andere beïnvloeders is goed voor je SEO. Het helpt je in contact te komen met een groter publiek en een positieve reputatie op te bouwen voor je site.

 

Checklist voor hogere EAT-score

Bovenstaande zaken zijn meestal niet met een uurtje geregeld. Wil je nou heel snel meteen een paar zaken aanpakken voor een hogere EAT-score, volg dan deze stappen:

●       Koppel de website aan een fysieke locatie: kantoor of winkeladres

●       Zorg voor een privacy statement, disclaimer en algemene voorwaarden

●       Toon je BTW- en KvK-nummer

●       Beschrijf je retourbeleid

●       Geef specificaties van de producten en diensten die je verkoopt

●       Deel je kennis? Publiceer je auteursbiografie en vermeld bronnen

●       Linken naar autoriteitssites is een goede zaak

 

Dit artikel is geschreven door Maarten Vermeulen - Eigenaar & SEO-Ninja bij online marketing bureau Pingwin.

Headerfoto: Lalo Hernandez via Unsplash

Maarten Vermeulen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken