[column] High five voor de creatieve cijferneuker

[column] High five voor de creatieve cijferneuker
  • Online
  • 19 feb 2020 @ 08:00
  • Link
  • Jean-Paul Schaddé van Dooren
    Jean-Paul Schaddé van Dooren

    Marketingkoning
    Cityguys
  • Geen tag

Cijfers, cijfers en nog eens cijfers. Je hebt als marketeer van die dagen dat je verdwaalt in excelsheets en is dat nu nodig? Ja!

Wel pleit ik voor creativiteit en soms hoef je de businesscase helemaal nog niet rond te hebben om iets te proberen. Voor Cityguys, het online platform over eten en drinken dat ik met vrienden heb opgezet als ‘marketingspeeltuin’, maakten we bijvoorbeeld een tapmap. Een kaart, uitvouwbaar, waarmee je door Amsterdam kunt wandelen als een ware toerist - op zoek naar de leukste bars van Nederland. Resultaat? Een stapel euro’s armer en een paar dozen papier rijker. YouTube-kanaal lanceren dan? Ook niet de beste businesscase, als we zo naar de investeringen kijken. Het resultaat? Wat euro’s armer en wat filmpjes rijker. En dit jaar lanceerden we onze podcast. Gaan we dáár dan rijk van worden? Nee. Moet je het dan wel doen eigenlijk? Ja.

Saves boven likes

Maar waarom moet je het wel dan doen? Wij kunnen dit soort dingen proberen omdat we het leuk vinden, omdat we er beter in willen worden en omdat het aansluit bij de andere activiteiten in de contentstrategie. Dan is het dus sowieso een succes, ongeacht de resultaten. Dan mogen de views, likes of shares dus ook wel eens achterblijven - als je maar weet welke content er wél al succesvol is. Voor Cityguys gaat het op instagram bijvoorbeeld meer om het aantal saves van een post dan het aantal likes, terwijl je voor een webshop bijvoorbeeld een heel andere vorm van conversie na zult streven.

Goed, terug naar de excelsheets. Waarom is dat nou belangrijk? Creativiteit in nieuwe vormen van content is leuk, maar creatief omgaan met je cijfers kan nog zó veel leuker zijn. Ik vind het fascinerend dat je door aan wat knoppen te draaien, je van herhaalaankopen tot cross-selling of het verhogen van de gemiddelde uitgave van een klant zomaar voor elkaar kunt krijgen. In elke sector vind ik dat weer de mooiste uitdaging. Hoe zorg je bij telefonie dat een prepaidklant langer bij je merk blijft? Hoe verkoop ik naast een bos bloemen als geschenk ook iets voor de gever? Hoe zorg ik dat zoveel mogelijk kandidaten solliciteren op een functie? Wat moet ik doen om een bezoeker van de site meer artikelen te laten lezen?

20 tulpen voor 5 euro

Meten is weten en je moet wel op de hoogte zijn van wat er gebeurt. Hoe mooi is het dan als je op een high traffic-locatie als klant naar binnen wordt gelokt met een actie: cheeseburger voor 1 euro, 20 tulpen voor 5 euro, cappuccino voor een prikkie, et cetera, om vervolgens veel meer uit te geven dan de actie? Ik stel me dan altijd even de marketeer voor die het heeft verzonnen om die vervolgens denkbeeldig te high fiven.

Dieze column stond in MarketingTribune 03, 2020.

Jean-Paul Schaddé van Dooren

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken