Passeert Dafne de merkwaarde van Epke en Ranomi in Rio?

  • Sponsoring
  • 28 jul 2016 @ 12:20
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Olympische SpelenSportMerkenOnderzoek

De marketingwaarde van Dafne Schippers heeft een enorme vlucht genomen sinds haar wereldtitel in 2015. Binnen een jaar tijd behoort ze tot de Nederlandse top, niet alleen sportief, maar ook commercieel. Slechts Epke Zonderland en Ranomi Kromowidjojo zijn (vooralsnog?) commercieel interessanter, zo blijkt uit het Celebrity DBI-model van Nielsen Sports.

Nielsen Sports (voorheen Repucom) onderzocht de marketingwaarde van de Nederlandse deelnemers aan de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. 1.000 Nederlanders beoordeelden de sporters op kenmerken als bekendheid, sympathie en vertrouwen. Hieruit komt een Celebrity DBI-score, oftewel de marketingwaarde van een atleet. 

De commerciële waarde van Epke Zonderland en Ranomi Kromowidjojo is de afgelopen twee jaar amper veranderd. Dafne Schippers heeft daarentegen een grote sprong gemaakt. Twee jaar geleden was 36% van de Nederlanders bekend met de blonde sprintster, inmiddels behoort ze tot de bekendste atletes van het land (74%). Het leidde tot een stijging van haar marketingwaarde van 47,74 tot 72,40. 

'Sympathieke Dafne Schippers is meest geschikte vlaggendrager' 

Niet alleen haar bekendheid doet het goed. Net achter Churandy Martina wordt ze gezien als meest sympathieke Nederlandse Olympiër. Haar populariteit wordt nog eens bevestigd in het feit dat het Nederlandse publiek vindt dat Dafne Schippers de Nederlandse vlag moet dragen tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen. 

'Officiële sponsors genieten ook meeste bekendheid' 

Inmiddels weet Schippers haar marketingwaarde om te zetten in sponsordeals. Ze sloot contracten met Nike, AA Drink, Campina, NS en Ziggo. Ze fungeert zelfs als één van de boegbeelden in de wereldwijde campagnes van Nike. 

Daarmee is Nike in Nederland nog niet de bekendste sponsor van de Olympische Spelen. Officiële sponsoren Coca-Cola en McDonalds staan bovenaan. Opvallend genoeg volgen daarna drie merken die officieel geen sponsor zijn van de Spelen, maar zich zo goed profileren (Holland Heineken House) dat mensen toch de associatie leggen. 

'Zwemmen populairste Olympische sport onder Nederlanders'

Driekwart van de Nederlanders is van plan minimaal één van de sporten tijdens de Olympische Spelen te volgen. Zwemmen is de populairste discipline, gevolgd door atletiek en toch ook voetbal, ondanks de afwezigheid van een Nederlands team. 

Zwemmen kent een grote opleving in populariteit tijdens de Spelen. Datzelfde geldt voor turnen. 13% van de Nederlanders volgt turnen alleen tijdens de Olympische Spelen. 

Sinds 18 juli 2016 is Repucom overgenomen door Nielsen en gaat het verder onder de naam Nielsen Sports. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken