Biografie Zelfstandig ondernemer na een zelfverkozen emigratie naar Groningen in 2013. Naast content management voor MarketingTribune (design) en het Marketing & Design Congres, houdt Wendy zich sindsdien bezig met journalistiek, redactie en communicatie voor diverse opdrachtgevers. Tot 2013 was ze ruim vijf jaar redactielid bij MarketingTribune.
Wendy van Esveld


[Dutch Packaging Design Initiative] Eenzelfde saus over de wereld?
Een Coca-Cola rolt zijn design wereldwijd uit en houdt daarmee niet per se rekening met de geldende categorie- en kleurcodes van lokale markten. Werkt dat ook voor jouw merk? Hoe ben je relevant op het schap in China, maar ook in Haarlem en de VS? Met een afvaardiging van het Dutch Packaging Design Initative (DPDI) spreken we over internationale packaging strategieën.

[De Praktijk] World Whiskey Index
In Sassenheim, langs de A44 bij afslag Noordwijk, staat een gebouw dat lijkt op een grote, zwarte doos. Dat pand herbergt de grootste Schotse Single Malt Whisky-collectie ter wereld en de World Whisky Index. Tot nu is het een opslag met beperkt kantoorruimte, maar eigenaar Michel Kappen is toe aan serieuze branding en zet daarbij vooral in op het interieur.

[Interview] Timothy Helmer, designer, founder Creative Network en Let's Talk Design
'De designpanels van @MTribuneDesign vertellen één ding: dat het ongelooflijk moeilijk is branding te beoordelen.' Aldus een tweet van Timothy Helmer, ontwerper uit Antwerpen. Een prachtaanleiding om de ondernemende duizendpoot -hij is naast designer ook oprichter van het online platform Creative Network en organisator van de Let’s Talk Design-events- eens wat uitgebreider te spreken. Over inderdaad het beoordelen van design, maar bijvoorbeeld ook over goed opdrachtgeverschap en de lancering van zijn nieuwe, meer internationale platform.

[Interview] Alef de Jong van Wunder: 'Onze handen jeuken bij Ajax en D66'
Na te hebben gewerkt bij gerenommeerde bureaus als KoeweidenPostma en PROUDdesign startten Menno van Waardhuizen en Alef de Jong onlangs designbureau Wunder. MarketingTribune is benieuwd hoe het gaat en spreekt met de Jong: ‘We zijn tevreden met onze huidige klanten. Maar onze handen jeuken wel. Vooral als het design niet aansluit bij de kern van het merk. Ajax is zo’n voorbeeld. Of D66.’

Stuur me hoe je tosti ruikt
Geur kent een speciaal psychologisch effect. Het beïnvloedt onder meer onze stemming, onze gezondheid en onze eetvoorkeuren. Als we geur kunnen integreren in onze mobiele communicatie, dan wordt onze communicatie beter en gemakkelijker, zo meent Harvard-professor David Edwards. Hij ontwikkelde vanuit het bedrijf Vapor Communications en met een speciaal team van Laboratoire Paris de oPhone DUO, een Scent-Based Mobile Messaging system.

Hoe houd je een opdrachtgever? De do's and don'ts
Een recent onderzoek van de Design Business Assocation (DBA) legt de ‘pijn- en fijnpunten’ bloot van de relatie tussen designbureau en klant. Daargelaten dat de studie in het algemeen positief uitpakt, hier een focus op wat beter kan in ‘do’s and don’ts’.

Gezocht: packaging design-talent
Om verpakkingsontwerp onder de aandacht te brengen bij studenten, jonge ontwerpers en marketeers is de BNO Packaging Talent Award ontstaan. Studenten en jonge ontwerpers uit de creatieve sector worden uitgedaagd om een verpakking te ontwikkelen voor een opdrachtgever uit de praktijk. Hooghoudt en Marqt werken mee aan de prijs en stelden een briefing op voor een verpakking. We vragen Joost van Gelder van Marqt en Niels Grootenboer van Hooghoudt naar het belang van design.

Dutch Design: Powertools van FERM
Producent van elektrisch gereedschap FERM zet een andere koers uit. De eerste serie nieuwe powertools, ontworpen door Waacs is net gepresenteerd op de Internationale Eisenwarenmesse in Köln. MarketingTribune praat met Marcel Jansen, creative director van de ontwerpstudio. Opdat Dutch Design ook over powertools gaat.

[Interview] Laurens van den Acker, de belangrijkste designman bij Renault
De Nederlander Laurens van den Acker is sinds 2009 wereldwijd verantwoordelijk voor het ontwerp van alle automodellen van de Renault-groep (Renault, Dacia en Renault Samsung Motors). Zijn team bestaat uit vijfhonderd mensen met dertig verschillende nationaliteiten, dagelijks lopen 40 projecten en jaarlijks komen er vijf tot tien nieuwe of hernieuwde modellen uit zijn koker. Hoe pak je dat aan en wanneer verlaat een ontwerp de “tekentafel”? MarketingTribune spreekt de Senior Vice President of Corporate Design van Renault Group. Over de Alpine, het spelletje Tetris, zijn strategie en accountability.

[Interview] Julia Kortekaas van …,staat: ‘De waarheid verkoopt’
In onze serie interviews met ‘belangrijke bureaumensen’, spreken we met Julia Kortekaas, algemeen directeur en partner van ...,staat creative agency. Over verwachtingen, goed werk, schoonheid en accountability van design. ‘Wij creëren vanuit de kernwaarden van het merk of het product. Het resultaat is meer dan geregeld een logisch gevolg met een sterk designbeeld. Het wordt een waarheid en de waarheid verkoopt.’

[Interview] Mark Bode over het nieuwe designlabel basematters
Veel mooie interieurontwerpen vinden niet de weg naar de huiskamers van de echte liefhebbers. Het nieuwe designlabel basematters wil dit veranderen. Het is een initiatief van Mark Bode, Maarten Timmerman en Carly Rutten. Bode: ‘Niet alles hoeft van de Ikea of Leen Bakker te zijn, het kan anders, het kan beter […] We zijn te ver verwijderd geraakt van de oorsprong en bezieling achter de ideeën en de producten.’

[Interview] Wouter Boon definieert creativiteit
Op 13 maart aanstaande lanceert Wouter Boon (Amsterdam Ad Blog, Boon Strategy) zijn boek ‘Defining Creativity’. De merkstrateeg behandelt creativiteit vanuit een biologisch, psychologisch en sociaal cultureel oogpunt. Ook voor marketeers zeer nuttig, meent Boon. We spreken hem over het schrijfproces, de inhoud en het boekdesign van Rick de Zwart en Hans van der Baan. Een eerste opsteker: ook intuïtie neemt gewoon beslissingen op basis van kennis.

Contenttips van een Facebook-designer
Het Facebook Design Team is in Nederland. Gedeeltelijk dan. Gisteravond bij Vandejong creative agency vertelde Jasper Hauser, Product Design Manager bij Facebook over de organisatie van design bij en de cultuur van het jarige tech-bedrijf. Met MarketingTribune deelt hij zijn ultieme tips om als marketeer het beste uit Facebook te halen.

Jeroen Hoedjes (Studio Kluif): 'The best way to predict the future is to create it!'
Jeroen Hoedjes van Studio Kluif, ziet het zonnig in. Volgens hem is er langzaam weer meer oog voor design- en identiteitsvraagstukken. Een kort interview met de creative director, momenteel onder meer druk met een grote operatie voor Xenos.

Frank Nas (Design Bridge) ziet vernislaagje verdwijnen
Frank Nas (Design Bridge) verwacht hernieuwde aandacht voor merken met emotie, authenticiteit en karakter. Goedkope vernislaagjes met gekopieerde Apple- of Innocent-trucjes zijn passé, zo meent hij. De managing director laat zich bevragen en heeft , helemaal op het eind, avontuurlijk nieuws.

Interview. Ad van Berlo: 'Kijk naar BlackBerry en Nokia. Dan gaan je handen toch jeuken?'
‘Design maakt technologie toegankelijk en is daarom onmisbaar. Maar dat besef is niet overal aanwezig. Kijk naar bedrijven als BlackBerry en Nokia. Dan gaan je handen toch jeuken?’ Dit en meer zinnigheid in een kort interview met Ad van Berlo, oprichter VanBerlo design, founding partner van IQ+ Innovation Capitalist, voorzitter van Capital D/Dutch Design Week, bestuurslid en medeoprichter van Brainport Industries, bestuurslid van CLICK//Design én professor aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

Interview. Oliver Michell (Uxus/FutureBrand) over het design van een ervaring
De december-etalages van de Bijenkorf? Uxus. De pilot store van Qela (Qatar Luxury Group) in Doha? Uxus. Zomaar twee fijne aangelegenheden om Oliver Michell, chief creative officer, architect van Uxus -recent onderdeel geworden van FutureBrand- te spreken. En omdat het gaat om een ‘global creative agency specializing in consumer experience, retail and hospitality design’, gaan we over op Engels.

3D-print: revolutie in fluweel
Is 3D-printen de nieuwe industriële revolutie? Implicaties zijn er hoe dan ook. Deze maand in Vormberichten, het lijfblad van BNO, een verkenning naar mogelijkheden en bedreigingen rond de razende 3D-printontwikkelingen. Ontwerpers, opdrachtgevers en slimme buitenstaanders zijn aan het woord. Hier een gedeelte van het artikel in soundbites.

Interview. Jeroen Verbrugge (Flex/TheInnovationlab) over het einde van design 'as we know it'
Managing en creative director bij Flex/TheInnovationlab, Jeroen Verbrugge, zet zich als lid van de Dutch Creative Council in voor de creatieve industrie. Hij denkt dat het vak 'design' sterk zal veranderen én dat design een krachtiger marketinginstrument is dan ooit. Dat en meer in zeven vragen en antwoorden.

Interview. Bob van der Lee over vijftig jaar Total Identity
Total Identity viert zijn 50ste verjaardag. Een mooi cadeau is de eerste plaats in de top 100 communicatie-adviesbureaus van managementtitel MT. Partner en managing director van Total Identity Bob van der Lee over toen, nu en de toekomst.

De waarnemingen van Trendslator en de implicaties voor packaging en corporate design
Trendslator brengt 2 december aanstaande het trendboek Mood 14. In het boek de resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar de stemming in de markt, bij de consument en in de maatschappij. Tom Dorresteijn van Studio Dumbar en Steven de Cleen van Proud Design bespreken hier vast, op basis van de belangrijkste conclusies van het onderzoek van het bureau van trendwatcher Hilde Roothart, de implicaties voor packaging en corporate design.

Interview. Rik Keessen (Mountain): 'Weet je wel wat slecht design kost...'
Mountain lanceert binnenkort de Pack Calculator Light app. Hiermee zouden marketeers een basistest kunnen doen naar de effectiviteit van hun verpakkingen. Een aardige aanleiding om Rik Keessen, client director van Mountain, eens wat uitgebreider te spreken.

Bewezen: verpakkingsdesign beïnvloedt smaak en geur
Thomas van Rompay, verbonden aan de Universiteit van Twente, presenteerde onlangs bij Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) de resultaten van zijn onderzoeken naar de invloed van design op onder andere smaak- en geurbeleving. Wat blijkt? Verpakkingsdesign beïnvloedt daadwerkelijk affectieve consumentervaringen. Zo kan een zelfde toetje, op verschillende manieren verpakt, zomaar anders smaken. Yoghurt uit een hoekig pak is lekkerder? Antwoord komt van professor Van Rompay.

Madeleine van Lennep (BNO): 'Het uitschrijven van onbetaalde pitches is fnuikend voor het vak'
Vandaag start Madeleine van Lennep als de nieuwe directeur van de BNO, de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers. Hier een kennismaking aan de hand van een interview. Van Lennep gaat er stevig in. Zo noemt ze onbetaalde pitches 'fnuikend voor het vak' en ageert ze tegen 'de oppervlakkige vluggertjes' van marketeers.
- AlgemeenNieuws Valerie van Schaick nieuwe cmo...Nieuws Onderzoek: 'In 2025 trok 72% van de...Weblog [column] Is polarisatie nodig voor...Nieuws Sarah Valkering (Reputatiegroep):...Nieuws IBC2025: energie en innovatieNieuws Cannes Lions 2025: menselijkheid als...
- B2BNieuws Adyen ondersteunt wereldwijde...Nieuws Steven Bodde nieuwe CEO Traffic TodayWeblog [column] 5 B2B-campagnes die de...Nieuws TicketSwap onthult trends...Nieuws Marketingtransfers week 37, 2025Nieuws ASML investeert in AI-bedrijf Mistral
- BureausNieuws Kansspelautoriteit waarschuwt...Nieuws Dentsu Creative Amsterdam viert 20...Nieuws Ra*w en One:Nil dagen creatief...Nieuws Campagne ‘Blijf in beeld’ richt zich...Nieuws Univé lanceert zakelijke campagne...Nieuws Mooie Boules en Gardeners bundelen...
- ContentmarketingNieuws GPCM2025: 'Contentmarketing krijgt...Weblog [column] Jeroen van KoningsbruggeNieuws GPCM2025: 'De verleiding is om lui...Nieuws Lego World 2025: bouwen aan beleving...Nieuws Bibliotheek Rotterdam belicht...Nieuws 'De Grand Prix draait niet om...
- DesignNieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...
- Food en RetailNieuws DPG Media en Albert Heijn lanceren...Nieuws Start pilot 'De Betere Kantine' Nieuws Breaking: Deen Jesper Højer is...Nieuws Bolletje lanceert ronde Bagel CrackerNieuws Intergamma lanceert...Nieuws Primeur in Haarlem: eerste...
- MediaNieuws Nederlandse media lanceren...Nieuws FD zet roze kleur centraal in nieuwe...Nieuws KPN en S10 starten campagne tegen...Nieuws Donald Duck blijft populairste...Nieuws Ook Prime Video brengt Premier...Weblog [column] GenZ en de power van...
- Online MarketingWeblog [column] Human Intelligence als...Nieuws KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met...Nieuws Kaart wint van appje bij verjaardagenNieuws NS Stations lanceert game met...Nieuws TikTok bereikt 200 miljoen Europese...Nieuws Etos viert 100.000 volgers met...
- SponsoringNieuws Jumbo Sports nieuwe partner Tulp...Nieuws Hera United trapt af met top...Nieuws Beko nieuwe confidence partner van...Nieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 230] Ivo Duits - founder Ivono
- Eerste 'unbottled' drankje zet nieuwe standaard voor...
- [column] De oogst van 30 jaar merkmanagement (deel 2 van 4)
- Onderzoek: Merken zouden meer aandacht kunnen besteden aan het...
- VIA: ‘Bureaus moeten fundamenteel van koers veranderen’
- [column] Monocultuur in marketing: Een recept voor instorting
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes